דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת לבנון השנייה

עשור ללבנון השנייה / ציון עשור לעובדי הרכבת שנהרגו בעת עבודתם במלחמת לבנון השנייה

"למרות המלחמה הם שמו את טובת ציבור הנוסעים במקום הראשון, הם גיבורים" אמר ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת שנפצע קשה בעת שעבד במלחמה. אתמול אישרה ועדת השרים חוק המכיר בתרומתם של האזרחים נפגעי מלחמות ישראל.

טקס לזכר שמונת עובדי רכבת ישראל שנפלו במלחמת לבנון השניה. צילום: דבר ראשון.
טקס לזכר שמונת עובדי רכבת ישראל שנפלו במלחמת לבנון השניה. צילום: דבר ראשון.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לפני עשור, בבוקר יום ראשון ה-16 ביולי 2006, על אף מטחי הטילים שירה ארגון חזבאללה לכיוון מפרץ חיפה, הגיעו עובדי הרכבת לעבודתם, על מנת להבטיח את המשך תפעול קווי הרכבת. בשעה 9:05, אחד מטילי הקטיושה שנורו לעבר המפרץ חדר את גג מוסך הקרונות והתפוצץ כשהוא ממלא את החלל ברסיסים קטלניים, אשר קיפחו את חייהם של שמונה עובדי הרכבת.

ניסים אלהרר, שמואל בן שמעון, עשהאל דמתי, רפי שמעון חזן, ראובן לוי, שלומי שוקי מנסורה, דוד פלדמן ודניס לפידוס זכרונם לברכה, נפלו בעת מילוי תפקידם במוסך הרכבת בחיפה.

מדי שנה מתייחדים בני משפחותיהם וחבריהם לעבודה של הנופלים עם זכרם, בטקס הנערך באנדרטה שהוקמה לזכרם בקריית ים. "לפני עשר שנים, ימים ספורים לתוך מלחמת לבנון השניה, הגיעו עובדי מוסך הרכבת בחיפה לעבודה, כאילו מדובר בעוד יום שיגרתי", אמר ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, שנפצע קשה אף הוא באותו אירוע. "אין הרבה עובדים שהיו מגיעים לעבודה תחת אש, עם כל הסיכונים, בעיצומה של מלחמה. אני לא מכיר הרבה עובדים כל כך מסורים לעבודה ולציבור שאותו הם משרתים. אני משוכנע שהמחשבה של כל מי שנכח אותו בוקר במוסך היתה לשמור על השיגרה עבור כלל ציבור הנוסעים, למרות המלחמה והקשיים. העובדים האלה שמו את טובת ציבור הנוסעים במקום הראשון – הם גיבורים, ואני גאה בהם".

שימחוביץ' הוסיף ואמר, כי עובדי המוסך התקשו לשאת את המחשבה שישארו בבית בשעה שחבריהם יעבדו, "הם הוכיחו את הסולידאריות והלויאליות העמוקה ביותר שאפשר כלפי חבריהם לעבודה, וגם זו גבורה. איבדנו שמונה חברים, עובדים, אחים".

תחנת הרכבת בחיפה בה נהרגו שמונה עובדים 16 ביולי 2006. צילום: פייר טרדג'מן, פלאש 90.
תחנת הרכבת בחיפה בה נהרגו שמונה עובדים 16 ביולי 2006. צילום: פייר טרדג'מן, פלאש 90.

"היום חל דבר בישראל" אמר בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, כשהוא מתייחס להחלטת ועדת השרים באשר לחוק המכיר במשתתפים האזרחיים במערכות ישראל. "הנהלת רכבת ישראל בסיוע ח"כ איל בן ראובן, תמשיך ותפעל לקידום החוק. בטוחני שגם בנושא זה נבנה נדבך נוסף וחשוב של ההכרה והזיכרון". צפריר ציין כי המשפחות השכולות יוספו להיות חלק ממשפחת רכבת ישראל אשר תמשיך לתמוך ולתת להן כתף.

אני לא מכיר הרבה עובדים כל כך מסורים לעבודה ולציבור שאותו הם משרתים. אני משוכנע שהמחשבה של כל מי שנכח אותו בוקר במוסך היתה לשמור על השיגרה עבור כלל ציבור הנוסעים, למרות המלחמה והקשיים

נאוה מנסורה, אימו של שלומי מנסורה ז"ל שנפל באירוע, הודתה להנהלת הרכבת על קידום הצעת החוק. "איבדנו את בנינו היקרים, שמונה עובדי רכבת אשר הגיעו בגבורה גדולה להפעיל תשתיות חיוניות בעת מלחמה, ונפלו תוך ביצוע תפקידם, אליו נקראו במדים כחולים. אנו מצפים שיקבלו את המקום המכבד המגיע להם ככאלה. ומקווים שנוכל להיות עדים לכך בחיינו. המדינה חייבת לזכור ולהנציח את האזרחים שנפלו בעת מילוי תפקידם ככל הנופלים האחרים במלחמה" אמרה.

עז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, בטקס הזיכרון לזכר שמונה החברים. צילום: דוברות רכבת ישראל.
בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, בטקס הזיכרון לזכר שמונה החברים. צילום: דוברות רכבת ישראל.

שיראל בר, ממלאת מקום ראש עיריית קריית ים אמרה בטקס כי "הבנים שנפלו לא היו בדרכם למלחמה, אלה בדרך למלאכת יומם. שוחרי עבודה ושלום אשר נהרגו בידי אנשי טרור צמאי דם, כאלה המנסים לפגע בנו מדי יום ברחובות כמו גם בשוחרי החיים בכל רחבי העולם. אל מול הצער והכאב הנורא ברור לכולנו כי יש רק תרופה אחת למיגור הטרור הנורא, והיא אחדותנו והערבות המשותפת של כולנו האחד לשני. מנחישות זו ספגנו את כוחנו בימי המלחמה הקשים ההם, ובעזרת הנחישות והאמונה הזו נמשיך להבריח ולהרחיק מכאן כל אויב".

לזכרם של השמונה הוקמה האנדרטה בקריית ים, אנדרטה במקום נפילתם במוסך הרכבת, בית כנסת במוסך הרכבת ותחנת הרכבת מרכז השמונה. בנוסף מתקיימים אירועים חינוכיים בבתי הספר בחיפה המתייחסים לזכרם.

אתמול החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעת חוק של ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני), להוקרת המשתתפים האזרחיים במערכות ישראל, המסכנים עצמם במסגרת העבודות הנחוצות בשעת חירום, או בהתנדבות בארגוני העזר האזרחיים בשעת חירום. הצעת החוק תסמיך את שר הביטחון להעניק למשתתפים במאמץ המלחמתי במסגרת עבודה במשק לשעת חירום, שירותי ההצלה וארגוני התנדבות אזרחיים נוספים אות מערכה אזרחי או תעודת הוקרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!