דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי המשפט

בתי המשפט / הממשלה מנסה לשבור שביתה, ועושה שימוש בבנות שירות לאומי

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן היום בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה לשביתה. באופן אבסורדי את הדיון עצמו הקליט עובד קבלן שהנהלת בתי המשפט שכרה כדי לשבור השביתה. בית הדין נענה באופן חלקי לבקשת המדינה

עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון
עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שופט בית הדין האזורי לעבודה בת"א, שמואל טננבוים, דן היום (חמישי) בבקשת הנהלת בתי המשפט להוצאת צווי מניעה כנגד שביתת העובדים שהחלה השבוע. עובדי בתי המשפט מצויים בשביתה מאז יום ראשון.

"לא נגרם היום בפועל שום נזק כתוצאה מהשביתה, למעט נזק תדמיתי אם בכלל, למערכת בתי המשפט" אמר דני חסון, יו"ר ועד עובדי בתי המשפט. "לא היה עצור שלא השתחרר. לא היה ניתוח שלא התקיים בגין מינוי אפוטרופוס או צו מניעה שלא התקיים, או שחרור עיקול שלא התקיים. הכל התקיים".

לטענת ההסתדרות, הנהלת בתי המשפט פגעה בזכות השביתה של העובדים באופן בלתי חוקי, באמצעות החלפתם בעובדי קבלן המבצעים את הקלטת הדיונים המתנהלים. עו"ד סתוית גל סוקי, שייצגה את העובדים, הפנתה את תשומת הלב לכך שבדיון עצמו ישב עובד צעיר עם ציוד הקלטה, שאינו עובד בתי המשפט.

טענה חמורה מכך העלתה ההסתדרות באשר לשימוש שעושה הנהלת בתי המשפט במתנדבות השירות הלאומי הפועלות בבתי הדין, אשר לדברי הועד 'מתוזזות' לבצע עבודה המתבצעת, באופן שוטף, על ידי העובדים.

עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון
עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון

"בנות השירות הלאומי – מבחינתי זה שווה ערך לצבא. הנהלת בתי המשפט מכניסה את הצבא לבתי המשפט" התקומם חסון בפני 'דבר ראשון'. יש לציין כי הכנסת כוחות מגויסים להחלפת עובדים שובתים היא כלי אגרסיבי במיוחד לשבירת עובדים מאורגנים על ידי מדינות.

עשרות עובדים התייצבו היום בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, רובם נותרו להמתין במסדרון במהלך הדיון. עם סיום הדיון הניפו העובדים שלטים במסדרון, ואנשי ההנהלה שיצאו מאולם הדיונים נתקבלו בקריאות בוז. העובדים קראו למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר להתעורר ולהכיר בזכויותיהם.

החלטה בדרך של דיאלוג והסכמה

עובדי בתי המשפט מוחים על סידרת שינויים שמובילה ההנהלה, תחת הכותרת "התכנית האסטרטגית", שלדבריהם משנה כליל את הליכי העבודה שלהם. העובדים וההנהלה מנהלים משא ומתן על פרטי התכנית כבר 14 חודשים, אולם בינתיים הושגה התקדמות מינורית בלבד. לדברי ועד העובדים, בעוד פרטי התכנית טרם הוסכמו, ההנהלה החלה  ליישם חלקים ממנה באופן זוחל, ובמוצהר.

"ככל שהשינוי הזה הוא טוב, ונכון ורצוי לעת הזאת, צריך להיות מגולם שכר בצידו עבורנו העובדים. אי אפשר שנשאר עם שכר של שנות ה-60 וטכנולוגיה של שנות האלפיים. לכן אמרנו: התכנית, חייבת להתבסס על ההון האנושי והשבחתו. יש לנו עובדים מספיק טובים ומיומנים" אמר חסון.

לדבריו, וועד העובדים מוכן לדון בשורה של רפורמות מתוכננות – בכללן הפיכת המזכירות ל"מזכירות אקטיביות", הכשרת הקלדניות כמקליטות, החלת תלבושת אחידה – אולם רק בדרך של דיאלוג והסכמה ולא באופן חד צדדי על ידי ההנהלה כפי שקורה כעת. "אנחנו משרד ממשלתי ויש לעובדים זכויות. מנהל בתי המשפט שוכח שהוא מנהל ולא שופט כפי שהיה בעבר" אמר, "הוא חושב שכל דבר שיאמר נגיד 'כן, החלטה של כבוד השופט'. ניהול צריך גם ללמוד וזו לא בושה".

עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון
עובדי הנהלת בתי המשפט מפגינים היום (ה') בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. צילום: דבר ראשון

לדבריו במהלך המשא ומתן הכניסה ההנהלה גם דרישות שאינן נוגעות לתכנית האסטרטגית – כמו דרישה לניוד עובדים ללא היוועצות עם ועד העובדים, וכן תכנית להעברת בית הדין לעבודה מרחוב שוקן בת"א לבת ים.

לשאלת 'דבר ראשון', האם העובדים אינם חוששים מכך שעניינם נדון בבתי הדין לעבודה, המשמשים גם כמעסיק של חלקם, השיב  חסון כי "אשקר אם אומר שבלבנו אין את החשש הזה. אבל אנחנו סומכים ובוטחים בבית הדין שהוא ייתן החלטות ופסקי דין לטובת הכלל. אנחנו עובדי בית משפט – כל צו שנקבל נכבד אותו".

מהנהלת בתי המשפט נמסר כי "לפני חמישה ימים הודיע ועד עובדי הנהלת בתי משפט על השבתת מערכת המשפט שלא בהתאם להנחיות בית הדין הארצי לעבודה, ובניגוד לתקנות המחייבות הפעלת מערכי חירום כגון דיוני מעצר, צווי הגנה, הטרדה מאיימת וכיו"ב. מתנהל משא ומתן אינטנסיבי מדי יום ביומו, ואף הושגה התקדמות של ממש לאור ההצעות שהוצעו לעובדים. הנהלת בתי המשפט עושה כל שלאל ידה כדי להביא לסיום הסכסוך".

הנהלת בתי המשפט בחרה שלא להגיב לשאלת דבר ראשון באשר לשימוש הנעשה בעובדי קבלן ובבנות השירות הלאומי  לביצוע המטלות השוטפות של העובדים השובתים.

בית המשפט נעתר חלקית לבקשת המדינה

בפסיקתו נעתר השופט טננבוים, באופן חלקי, לבקשה, ופסק כי את עובדי בתי המשפט ישובו לעבודה בהיקף מוגבל. על פי החלטת בית הדין, ישובו לעבודה חמש קלדניות ושתי מזכירות בכל אחד ממחוזות בתי משפט השלום, וכן שתי קלדניות ועובד מזכירות לכל אחת מיחידות בתי המשפט המחוזיים, בתי הדין לעבודה ובית המשפט העליון (14 יחידות). כמו כן הורה כי ניתן יהיה לנייד את העובדים בין מחוזות בתי המשפט השונים.

מדובר למעשה בכפייה של הצעת הפשרה שהוצעה על ידי הנהלת בתי המשפט, ושנדחתה מוקדם יותר היום על ידי ההסתדרות ו-וועד עובדי בתי המשפט. יו"ר הועד הארצי של עובדי בתי המשפט, דני חסון, הודיע כי במידה ותתקבל החלטה ברוח זו יעתרו העובדים לבית הדין הארצי לעבודה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!