דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

דאע"ש / 80 נרצחו ומאות נפצעו בפיגוע כפול כנגד בני הזארה באפגניסטן

בני הזארה נרדפים באפגניסטן על ידי הטאליבן ודאע"ש, והשלטון האפגני מפלה אותם באופן מתמשך. אמש 80 מהם נרצחו בפיגוע כפול בעיר הבירה קאבול.

חפצי הנפגעים בפיגוע בקאבול נאספו על ידי עוברים ושבים והונחו במקום הפיגוע. צילום: AP
חפצי הנפגעים בפיגוע בקאבול נאספו על ידי עוברים ושבים והונחו במקום הפיגוע. צילום: AP
אוריאל לוי

80 בני אדם נרצחו ו-231 נוספים נפצעו אמש (שבת) בפיגוע התאבדות שזעזע את רחובות קאבול, בירת אפגניסטאן. שני מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם בלב הפגנה של בני הזארה, מיעוט אתני שיעי שמולדתו באפגניסטאן ובאירן. דאע"ש  טוענים כי הפיגוע בוצע מטעמם  והטליבאן התנערו ממנו וגינו אותו.

ההזארה הפגינו כנגד האפליה ממנה הם סובלים, לאחר שממשלת אפגניסטאן החליטה שקו חשמל חדש המתוכנן להיבנות, לא יעבור במחוזותיהם. משטרת אפגניסטאן מסרה כי שלושה מחבלים מתאבדים הגיעו לזירה אך רק שניים מהם הספיקו להתפוצץ והשלישי נוטרל. דוברו של נשיא אפגניסטאן, אשראף ח'אני, אמר לסוכנות הידיעות AP כי הממשלה הזהירה את המארגנים מפני הפיגוע והמליצה להם שלא לקיים את ההפגנה. "היה לנו מידע מודיעיני בימים האחרונים, ושיתפנו בו את מארגני ההפגנה. הבענו את דאגתנו כי ידענו שארגוני טרור מבקשים לפלג את הקהילה שלנו". ח'אני גינה את הפיגוע ומסר כי " זכותו של כל אזרח אפגני להפגין בשלווה, ועל הממשלה לעשות ככל שביכולתה על מנת להעניק ביטחון לאזרחיה". גם המפקד האמריקאי של כוחות נאטו באפגניסטאן, הגנרל ג'ון ניקולסון גינה את הפיגוע הרצחני.

ההזארה מפגינים בקאבול לפני הפיגוע. צילום: AP
ההזארה מפגינים בקאבול לפני הפיגוע. צילום: AP

הממשלה מפלה אותם

לפני הפיגוע אתמול, כשההפגנה היתה בשיאה, קראו המפגינים "מוות לאפליה" ו"כל אזרחי אפגניסטאן שווים". קריאות אלו מלוות את בני ההאזרה, אשר הפגינו מספר פעמים בחודשים האחרונים בדרישה להפסיק את האפליה ממנה הם סובלים. ההפגנה היום אורגנה לאחר שהממשלה כשלה מלמצוא פתרון למחסור בחשמל במחוזות בהם הם מתגוררים. לפני כחודשיים חתמה ממשלת אפגניסטאן על חוזה עם ממשלת טורקמניסטאן לפיו יונח קו להעברת חשמל בין המדינות. התקנת קו החשמל נעשית במימון הבנק לפיתוח אסיה ומעורבות בו גם טורקמניסטאן, אוזבקיסטאן, טג'יקיסטאן ופקיסטאן. התוכנית המקורית היתה להעבירו דרך מחוז במיאן, בלב האזור ההררי של אפגניסטאן, בו חיים רבים מבני ההזארה. אלא שב-2013 שונו התוכניות ובני ההזארה טענו כי מדובר בעדות לאפלייה כלפיהם.

הזארה הוא עם מוסלמי-שיעי של כמה מיליונים החיים באפגניסטאן (קרוב ל-3 מיליון), אירן (כמיליון) ופקיסטאן (כחצי מיליון). שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית. מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש. ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאע"ש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באירן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאטו לאפגניסטאן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטאן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטאן. ההפגנה בשבת הייתה הפגנה שלווה והמפגינים אף הניפו את דגלי המדינה בגאווה.

מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון
מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון

דאע"ש רוצחים אותם

הפיגוע שהתרחש היום בקאבול הוא החמור ביותר נגד ההזארה מאז 2011, אז נרצחו 80 מהם בפיגוע התאבדות כפול של הטליבאן. הטליבאן רצח מאות ואולי אלפי בני האזרה מאז שהשתלט על אפגניסטאן באמצע שנות התשעים. בשנת 2012 נשלחו פעילי דאעש מסוריה לאפגניסטאן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה. באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטאן (חלקם לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטאן ופקיסטאן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטאן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות נגד אזרחיהן השיעים של המדינות. ב-18 באפריל 2015 פוצץ עצמו מחבל מתאבד רכוב על אופנוע, סמוך לבנק בעיר ג'ללאבד, הנמצאת כ-150 ק"מ מזרחית לקאבול. בפיגוע עליו דאע"ש לקחו אחריות נרצחו לפחות 33 בני אדם. בפיגוע אחר שארע כחודש לאחר מכן בקוצ'י שבפקיסטאן, שישה מחבלים רכובים על אופנועים עצרו אוטובוס וטבחו בנוסעיו. 45 שיעים נרצחו בתקרית זו. אירוע נוסף שחקוק היטב בזיכרונם של השיעים הוא התקפת הרמדאן של דעא"ש שהתרחשה היום, לפני ארבע שנים. בהתקפה זו דאע"ש ביצעו 32 פיגועי התאבדות ב-18 ערים שונות בעירק, ורצחו 116 בני אדם, מרביתם שיעים.

הפיגוע האכזרי שהתרחש היום, מלמד על הנחיצות בהגנה על בני מיעוטים אתניים ודתיים באפגניסטאן. רבים מאזרחי אפגניסטאן חוששים שכוחות נאטו, ובראשם צבא אפגניסטאן יצאו מהמדינה ויותירו אותם לבדם מול ארגוני הג'יהאד הרצחניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!