דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

בחירות 2021 / אפרת רייטן מתמודדות לכנסת: ״אסון נחל צפית דחף אותי להכנס לפוליטיקה״

רייטן, עורכת דין ומגישה לשעבר בערוץ הילדים והנוער, מתמודדת בפריימריז של מפלגת העבודה ומקווה להתמודד עם משבר האחריות בחברה הישראלית: ״אני אזרחית במדינה, יש לי שני ילדים, אני חיה בתוך עמי, וקשה פה. קשה לי״

אפרת רייטן. אחת מארבעת חברי הכנסת החדשים ממפלגת העבודה (צילום: אופיר אייב)
אפרת רייטן. אחת מארבעת חברי הכנסת החדשים ממפלגת העבודה (צילום: אופיר אייב)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

״אסון נחל צפית, תיק שאני מלווה שנתיים וחצי, דחף אותי להיכנס לפוליטיקה״, אומרת אפרת רייטן שמתמודדות היום (שני) בפריימריז של מפלגת העבודה.

רייטן, עורכת דין ובעבר מנחה בערוץ הילדים והנוער, החליטה להתפקד למפלגת העבודה ולנסות להיכנס לכנסת בשביל להתמודד עם משבר המנהיגות והאחריות שהיא רואה סביבה.

״הגשתי את המועמדות שלי בעשרה לשמונה ביום שבת אחרי לבטים של שנים״, מספרת רייטן, ״אני עורכת דין כבר עשר שנים ומאוד מאוד מחוברת למקצוע שלי ולעיסוקים שלי. אני מלאה ויש לי סיפוק רב אבל עדיין אני אזרחית במדינה ויש לי שני ילדים (14 ו-17), ואני חיה בתוך עמי, וקשה פה. קשה לי. קשה עם כל הניהול של המדינה״.

החלטת להצטרף למפלגת עבודה אולי בימיה האחרונים.
״אני דווקא חושבת שהיא התעוררה. הספידו אותה כי היא באמת היתה במצב מאוד לא טוב. אני תמיד הצבעתי למפלגת העבודה, וגם אבא שלי וסבא שלי. אבל בשנים האחרונות היה מורגש שהיא איבדה את הדרך, והפכה להיות כוח לא משמעותי, חסרת כיוון״. 

עכשיו זה שונה?
״מרב מיכאלי הכניסה רוח של שינוי. יותר קל להיכנס למקום כזה. אישה מנהיגה במפלגת העבודה גם זה דבר משמעותי בעיני, להכניס נשים לפוליטיקה הישראלית זה חובה. לא רק לפוליטיקה, לכל תפקידי המפתח, לכל תפקידי הניהול. חייבת להיות גם אישה בקבלת ההחלטות כי המנהיגות הנשית תביא לעולם צבע אחר וזווית אחרת שאחרים לא יכולים להביא״.

תמיד הצבעת לעבודה?
״עד לשנים האחרונות. בארבע מערכות הבחירות האחרונות לא״.

שמאלה מזה?
״לא, נשארתי במרכז״.

מפלגת העבודה היא עדיין מפלגה שמייצגת אנשים עובדים, את העבודה המאורגנת?
״אני מייצגת את ההסתדרות הרפואית כבר כמה שנים, ואני מכירה מה זה לעבוד עם ארגונים. אני חושבת שארגוני עובדים זה דבר מאוד חשוב. אני חושבת שהכוח שלהם לאגד ולהוביל שינויים ולשמור על זכויות זה דבר שהוא מאוד חשוב. תמיד צריך למצוא את האיזונים בשביל שכולם יוכלו לחיות יחד״.

מה צריך לעשות במשבר הכלכלי?
״צריך להשקיע. להסתכל קדימה. לא צריך בהכרח לחלק כסף מידי עכשיו, אלא לתת לאנשים כלים. לעשות הרבה הכשרות מקצועיות בדחיפות. לבנות מקומות עבודה. להשקיע בתשתיות, להשקיע בבתי החולים וליצור תקנים. זה הכי מתבקש, כולם רואים את זה. זה יתפוצץ לנו בפרצוף בקורונה הבאה או בווירוס הבא אם לא נטפל בזה״.

אם יגידו באוצר שאין כסף?
״אז זה יהיה כישלון ניהולי. כבר היום הכישלון הזה מאפיין מאוד את משבר הקורונה. מה שאנחנו רואים עכשיו זה הכול תוצאה של הניהול, לא של הקורונה. יש גם דוגמאות אחרות להחלטות שהתקבלו, אנחנו רואים את ניו זילנד, גם הם קיבלו את אותו נגיף, אבל היו שם החלטות אחרות. ואתה רואה את הכלכלה והתנאים שם עכשיו״.

נפגעת כלכלית בקורונה?
״כעורכת דין המשכתי לעבוד, אמנם בהגבלות כמובן, ולא חוויתי את אותו נזק שאנשים חוו סביבי. כן ירד לי השכר בשלב מסוים, ועדיין הייתי במסגרת ובתחושה של עבודה. אבל אני מכירה הרבה מאוד אנשים שיצאו לחל״ת ופשוט יושבים בבית. חבריי מהמקצוע הקודם קודם שלי, מעולם התרבות, אני רואה אותם לא עובדים כבר שנה. אז ממה הם חיים״.

״היה לי קשה מאוד להסתכל למעלה, למי שמנהיג אותנו״

רייטן אומרת שהריק המנהיגותי נחשף בפניה מאוד בזמן הטיפול שלה באסון נחל צפית, והוא היה מרכיב משמעותי בהחלטה שלה לנסות להיבחר לכנסת. ״הילדים האלה הלכו למכינה קדם צבאית בשביל להיות מנהיגי העתיד, והיתה חשובה להם המדינה״, היא אומרת, ״הם מתו באמת באמת לחינם. הם מתו תחת מכינה קדם צבאית שהמדריכים שלה והמנהלים שלה היום מנהלים משפט פלילי וטוענים שהם לא אחראים.

״משרד החינוך ומשרד הביטחון שמתקצבים את המכינות הקדם צבאיות אמרו שזה לא באחריותם גם הם, ועד היום לא הקימו ועדת בדיקה וחקירה. אלא להיפך, עשו פעולות שיש בהן דווקא בשביל לחמוק מאחריות.

״היחידי שהרים את הכפפה לפני מספר חודשים ופגש את המשפחות השכולות היה השר צחי הנגבי, וצריך להצדיע לו. הוא הודיע שהוא הולך להקים ועדת חקירה, אבל עכשיו זה תקוע ונמצא במשרד המשפטים אצל בני גנץ. שנתיים וחצי, משרד החינוך לא היה מוכן להקים ועדת חקירה. אני אפילו לא רוצה להגיד למה לא״.

למה לא?
״שאלה טובה. למה משרד החינוך לא מוכן לבדוק דבר כזה״.

למכינות הקדם צבאיות יש יותר כוח פוליטי מאשר לעשרה הורים שאיבדו את הילדים שלהם?
״או שיש אנשים שלא מעוניינים שיתחילו לבדוק נסיבות וגורמים אחרים.

שתי המילים שכל הזמן הדהדו לי בשנתיים האחרונות היו ״אחריות״ ו״מנהיגות״, והיה לי קשה מאוד להסתכל למעלה על מי שמנהיג אותנו ולא למצוא שם את התכונות האלו, כי לפחות באסון הקשה והנורא הזה הם לא היו שם״.

מה את לוקחת מזה לפוליטיקה?
״רבין לקח אחריות על הניסיון הכושל של חילוץ נחשון וקסמן. הוא היה ראש הממשלה. הוא לא היה חייב להגיד את זה. יכול היה לגלגל את זה על אנשים מתחתיו. אבל הוא עמד מול המצלמות ואמר ׳זה באחריותי׳. הוא קיבל פחות נקודות מאנשים? פחות אהבו אותו? לא, להיפך.

״המנהיגים צריכים להודות בטעויות וכישלנות, זה מה שהופך אותם למנהיגים, לאנשים שאתה יכול ללכת אחריהם ולהאמין בהם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!