דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"החופש הגדול" - שם נרדף להעמקת פערים

מדוע תקופת ה"חופש הגדול" היא שם נרדף למלכודת ומחסום להתפתחות נשים והשתלבותן בעבודה, להעמקת פערים כלכלית-חברתית, לעלייה במפלס האלימות ולתסכול משפחתי?

תקופת ימי החופש הגדול במדינת ישראל, כולל כל חופשות החגים במהלך השנה, הם מהגבוהים ביותר בעולם המערבי. הפער בין ימי החופשה המגיעים לעובד על פי חוק 22 ימים בממוצע לשנה, לימי החופשה של ילדי בית הספר והגנים יוצרים פער, שהוא אחד מיני גורמי סכנה רבים לחברה הישראלית, למשק ולחינוך הדורות הבאים. ראשית הפער הבלתי נסבל הזה הוא אחד מגורמי החסם המשמעותיים ליציאת נשים לעבודה. בחישוב כלכלי פשוט משפחות מהמעמד הבינוני או הנמוך מוציאות כסף רב עבור פתרונות מאולתרים ויקרים. אם כך, מה נאמר על משפחות חד הוריות? למעשה המדינה, יחד עם קיום הקייטנות, מותירה ברירה אכזרית במיוחד לנשים המבקשות לעבוד. תעבדי ותפסידי כסף או שמא תשלמי על פתרונות ותחושי תסכול רב.

כמובן שהבעיה לא מסתכמת רק בזה. תקופת החופש הגדול היא "חגיגת בזבוזים" ודרישות של הילדים ובני הנוער. ההורים יודעים שילדיהם רוצים להנות כמו חבריהם, לכן ההוצאות גדלות, ההכנסות קטנות (שהרי ההורים מממשים את ימי החופשה ואפילו לוקחים ימים על חשבונם) ועם כל האהבה, השורה התחתונה שלילית. ימות הקיץ הם גם לצערנו ימי פורענות, אלימות בפארקים, מחוסר מעש ואף במקרים חריגים התנהגויות שחורגות מהנורמה – גם כאן ההורים בחזית. הם אלה שאמורים לבלום כל סטייה או התנהגות לקויה והם אלה שחייבים לעמוד על המשמר.

עוד לא דיברנו על התסכול המתמשך של הורים שיוצאים מהחופש הגדול עם חסרון כיס גדול, ניסיון להרים את הראש מעל המים וחרדה מפני תקופות החופש הבאות.

מה עושים? הגיע הזמן שמדינת ישראל, שבאמירותיה וסיסמאותיה מבקשת "לעודד את האדם העובד", תתחיל להתייחס לתקופת החופש הגדול כאתגר לאומי אמיתי. יש להקים מערך חינוכי ייעודי שיגבש תוכנית עבודה ברורה לימות הקיץ ויתן פתרונות אלטרנטיביים לילדים בחופש הגדול. נכון, התוכנית צריכה להיות קלילה יותר אך אפשר עם קצת יצירתיות לתת ימי העשרה וכיף, חוויות וחיזוק ערכים כמו: הכרת האחר, התנדבות ועוד פעילויות רבות.

זה הזמן לתקן עוול גדול שמונע מנשים רבות להיכנס לשוק העבודה, למשפחות רבות להוציא כספים ולהיקלע למערבולת שקשה לצאת ממנה, לחוסר צדק חברתי שכאלה שמשתתפים בכוח העבודה ותורמים למדינה נשכחים מאחור ובמיוחד לילדים ובני הנוער: לכוון אותם למקומות הנכונים והמהנים בימות החופש הגדול.

או אז תוכלנה נשים ומשפחות רבות להתרפק ולומר: זהו באמת חופש שמחזק אותנו ואת ילדינו… או אז המרוויחה הגדולה ביותר תהיה מדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!