דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשיית החלל הישראלית

פלורידה, ארה"ב / הלווין הישראלי "עמוס 6" נהרס בפיצוץ במהלך ניסוי לקראת שיגור

הלווין שנחשב לגדול והמתקדם ביותר שנבנה אי פעם במדינת ישראל, נהרס במהלך ניסוי שנערך לקראת שיגורו לחלל, כשהרקטה שהייתה אמורה להובילו התפוצצה. אחת ממטרותיו של הלווין הייתה לספק אינטרנט למדינות אפריקה

עשן בעקבות ההתפוצצות (צילום: סוכנות AP)
עשן בעקבות ההתפוצצות (צילום: סוכנות AP)

פיצוץ אדיר החריד אתמול (חמישי) סביב השעה 16:30 (שעון ישראל) את אתר השיגור של נאס"א בפלורידה. במהלך ניסוי לקראת שיגור, התפוצצה רקטה של SpaceX ועליה הלוויין הישראלי "עמוס 6", אותו הייתה אמורה להוביל הרקטה לחלל בעוד כיומיים.

הלווין שבנייתו עבור חברת "חלל תקשורת" הסתיימה לפני זמן לא רב, נחשב לגדול והמתקדם ביותר שנבנה אי-פעם במדינת ישראל, והוא היה אמור להחליף את "עמוס 2" ששוגר לחלל בדצמבר 2003. כשהושלם לאחר ארבע שנות בנייה, הלווין ששקל 5.2 טונות ושעלותו מוערכת בכ-195 מיליון דולר, הועבר לאתר השיגור בקייפ קנאברל שבפלורידה, וזאת על מנת לשלבו עם המשגר של חברת SpaceX ולצרפו ל-11 הלוויינים הישראלים הקיימים. פיצוצו מהווה מכה קשה לתעשיית החלל הישראלית.

ראש סוכנות החלל הישראלית, יצחק בן ישראל, אמר לאתר ynet כי "הפיצוץ אירע במהלך הכנות לניסוי שנקרא 'ירי סטטי' – הטיל עומד עם הלוויין, מדליקים את המנועים, רואים שהם עובדים ומכבים אותם. במהלך הבדיקה הזו הטיל התפוצץ, יחד עם הלוויין שהיה בקצהו".

הניסוי במהלכו ארע הפיצוץ נחשב לניסוי שגרתי והוא נערך לקראת השיגור שאמור היה להתקיים ביום שבת הקרוב מנמל החלל קייפ קנברל, בסמוך למרכז החלל קנדי. לפי עדויות של אנשים שהיו באזור בזמן המקרה, עוצמת הפיצוץ גרמה לבניינים העומדים במרחק של כמה קילומטרים משם לרעוד ופיצוצים רבים נוספים נשמעו במשך כמה דקות. לאחר הפיצוץ ערכו מומחים בדיקות ווידאו כי לא התפשט רעל באוויר. באירוע לא היו נפגעים.

חברת "חלל תקשורת" מסרה כי למיטב ידיעתה, במהלך תדלוק קרקעי של טיל שיגור הלוויין 'עמוס 6', אירע פיצוץ של טיל השיגור שגרם לאובדן מלא של הלוויין, לו השפעה מהותית על החברה. עוד הוסיפו בחברה כי היא "תוסיף ותדווח על המשמעויות העולות מן האובדן".

מהתעשייה האווירית נמסר כי "לוויין התקשורת "עמוס 6" היה הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל על ידי התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת SpaceX עמה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלוויין עקב תקלה המשגר של SpaceX ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הוא אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לוויני תקשורת ישראליים".

הלוויין "עמוס 6" היה אמור לספק גישה לאינטרנט ל-14 מדינות באפריקה. מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שהתכוונה להשתמש בלווין במסגרת נסיונה לספק שירותי אינטרנט למדינות ואיזורים מוחלשים, אמר לאחר הפיצוץ כי הוא "מאוכזב עמוקות לשמוע שכשל בשיגור של SpaceX הרס את הלוויין שלנו שהיה אמור לספק קישוריות לרחבי היבשת" והוסיף כי למרות האכזבה, פיתחה פייסבוק טכנולוגיות אחרות כמו Aquila שיחברו אנשים גם כן. דובר פייסבוק כריס נורטון הוסיף כי "פייסבוק נותרה מחויבת לחיבור בני אדם לאינטרנט ברחבי העולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!