דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה בבריאות הנפש

בריאות הנפש / המתמחים בפסיכולוגיה יפגינו מול ועדת הכספים במחאה על מצבם

לדברי המוחים הם סובלים מקיצוץ במלגות, בשעות ההכשרה ובתקנים. אביאל אורן, פסיכולוג קליני: "באותו זמן שיש מתמחים שמחכים להתחיל את ההתמחות שלהם יש מטופלים שמחכים חודשים ארוכים לטיפול פסיכולוגי בגלל מחסור בכוח אדם"

ההפגנה נגד המתווה המתמחים החדש בבריאות הנפש (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של תנועת המאבק למען הפסיכולוגיה הציבורית)
ההפגנה נגד המתווה המתמחים החדש בבריאות הנפש (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של תנועת המאבק למען הפסיכולוגיה הציבורית)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תדון היום (שלישי) בתקציב משרד הבריאות לשנות התקציב 2017 ו-2018. הדיון יתקיים בהשתתפות שר הבריאות, יעקב ליצמן. ארגונים ופעילים למען הפסיכולוגיה הציבורית נערכים להפגנה שתתקיים במהלך הדיון, בקרבת הכנסת. פעילי ארגון 'בנפשנו', התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית, החטיבה הקלינית בהסתדרות הפסיכולוגים, וועד המתמחים והמתמחות בפסיכולוגיה הקלינית מוחים על כך שמשרד הבריאות לא מממן מספיק מלגות להתמחות, ועל כך שמשרד הבריאות החליט להוריד לשליש את מימון מלגות המתמחים בפסיכולוגיה, כך שאת היתר ישלמו המעסיקים, קופות החולים או המרפאות הציבוריות. בעקבות החלטה זו הודיעה קופת חולים כללית שלא תיקח יותר מתמחים וקופת חולים מאוחדת, שהייתה אמורה לפתוח מסלול מתמחים, ביטלה אותו.

לדברי אביאל אורן, פסיכולוג קליני, פעיל ב"בנפשנו", מדובר במצב אבסורדי: "יש מאות בוגרים של פסיכולוגיה קלינית וכרגע 320 איש שיחכו בין שלוש לחמש שנים לתחילת ההתמחות שבעצמה לוקחת ארבע שנים. זה אבסורד, מכיוון שבאותו זמן שיש מתמחים שמחכים להתחיל את ההתמחות שלהם יש מטופלים שמחכים חודשים ארוכים לטיפול פסיכולוגי בגלל שיש מחסור בכוח אדם".

אביאל אורן (תמונה באדיבות המצלום).
אביאל אורן (תמונה באדיבות המצלום).

פסיכולוגית המתמחה בשירות הפסיכולוגי-חינוכי ועובדת בבית ספר יסודי סיפרה על מקרים שנחשפה אליהם בחצי השנה האחרונה ומעידים על ההפקרות בטיפול הפסיכולוגי, אפילו במקרים הרגישים ביותר.שניים מהמקרים נגעו לילדים שהביעו מחשבות אובדניות כולל תוכניות ממשיות לביצוע. בשני המקרים הילדים הופנו לאבחון מסוכנות במרפאה לבריאות הנפש בעיר ונקבע כי אין צורך באשפוז פסיכיאטרי, אם כי יש צורך בהתחלת טיפול פסיכולוגי. אך הילדים נאלצו לחכות מעל שלושה חודשים לתחילת טיפול על אף מחשבותיהם האובדניות.

כעת, מספרת המתמחה, ישנה ילדה נוספת בבית הספר בו היא עובדת, אשר הביעה מחשבות אובדניות עקב מצוקה חברתית, אך משפחתה לא יכולה להרשות לעצמה טיפול פרטי. הפתרון היחיד העומד לרשותה הוא הפנייה למרכז הציבורי לבריאות הנפש שם תצטרך להמתין כמה חודשים לתחילת טיפול. ילד אחר באותו בית ספר המפגין אלימות קיצונית (אשר יתכן ומצביעה על דיכאון) ממתין קרוב לחצי שנה להתחלת טיפול. ילד נוסף שחווה נטישה על ידי אמו ומאז מראה רגרסיה התנהגותית הכוללת התכנסות בתנוחה עוברית מתחת לשולחן ממתין מספר חודשים לקבלת טיפול. כמוהו, גם ילד נוסף שחווה חרדה ודיכאון ומשוטט מחוץ לכיתה, מבלי להיכנס אליה, כבר למעלה מחודשיים.

בנוסף להקטנת מימון המלגות, קוצצו שעות ההכשרה של המתמחים ב-50%. המשמעות היא שלמרות ששעות הטיפול עלו ושהמתמחים מטפלים ביותר מטופלים, אך הם עושים זאת עם פחות הכשרה. לדברי אורן מדובר בבעיה קריטית: "מתמחה שאין לו זמן להתייעץ עם גורמים בכירים הוא מתמחה פחות טוב. זאת פגיעה בהכשרה ופגיעה בדור העתיד, אנו קוראים למשרד הבריאות ולמשרד האוצר לקחת אחריות על המצב הזה".

הארגונים דורשים תוספת של 30-40 מיליון ש"ח לתקציב. על פי חישובים שנעשו, תוספת זו תאפשר לעוד 20 אלף מטופלים בשנה לקבל עשרה מגעים (מפגשים עם פסיכולוג או פסיכיאטר) בממוצע בשנה. על פי דיווחי משרד הבריאות, בחצי השנה הראשונה של הרפורמה בבריאות הנפש נוספו 15 אלף מטופלים שקיבלו חמישה מגעים בממוצע בשנה. התוספת שמשרד הבריאות הקציב לטובת יישום הרפורמה הייתה כ-320 מיליון ש"ח.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!