דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ויקי קנפו

עובדים עניים / ראש הממשלה קרא לויקי קנפו ללכת לעבוד - אבל היא עובדת מגיל 17

העיתונאית דפנה ליאל פרסמה כי בשיחה סגורה עם עיתונאי מעריב, הזכיר נתניהו את הפעילה החברתית קנפו, וחזר על אמירתו כי אם הלכה ברגל ממצפה רמון לירושלים היא יכולה לעבוד. הבעיה היא שמחצית מהעניים בישראל, דווקא עובדים. קנפו: "אמירותיו על פרזיטיות- מכלילות ופוגעות".

בנימין נתניהו וויקי קנפו (צילום: פלאש 90, ויקי קנפו)
בנימין נתניהו וויקי קנפו (צילום: פלאש 90, ויקי קנפו)
מיכל רוטנברג

אמש פרסמה עיתונאית חדשות ערוץ 2, דפנה ליאל, בחשבון הטוויטר שלה כי בעת התדרוך שעברו עיתונאי מעריב אצל ראש הממשלה לפני מספר ימים, התבטא נתניהו בעניינה של ויקי קנפו וחזר על אמירתו מ-2003 בעת היותו שר האוצר, כי אם היא הלכה את הדרך לירושלים, היא יכול לעבוד.

משום מה נתניהו שכח, או שאינו רוצה לזכור, כי קנפו עבדה, ועובדת קשה. קנפו אמרה היום ל'דבר ראשון': "אני עובדת מגיל 17. כל יום אפילו חופשת מחלה לא לוקחת. עכשיו כבר עובדת במלון במצפה 5 שנים. אני עובדת בשביל לאכול. הבת שלי ובעלה עובדים והם לא מצליחים לשרוד. אם אני לא עוזרת להם הם יפלו. השיטה היום פוגעת בשכבות החלשות, ואני יכולה להגיד לפי מה שאני מכירה שרוב החד הוריות עובדות. מה שהוא אומר על פרזיטיות זה מכליל ופוגע."

לפני 13 שנים, בעת שהיה בנימין נתניהו שר האוצר, יצאה קנפו מביתה שבמצפה רמון במסע מחאה אל עבר בירת ישראל, ירושלים. חמושה בכובע, דגל ישראל וחולצה עליה רשמה 'זעקת קול אם' הבעירה קנפו את המדינה, והעלתה לסדר היום הציבורי את מצוקתן של המשפחות החד-הוריות, שבעקבות הגזרות הכלכליות של שר האוצר, מצאו עצמן כשהן עובדות ועדיין לא מצליחות לפרנס את משפחתן.

50% מהעניים עובדים (גרפיקה: דבר ראשון).
50% מהעניים עובדים (גרפיקה: דבר ראשון).

קנפו היא סמל המחאה של 2003, אשר ביטאה מצוקה של רבות ורבים בישראל שסבלו מהמדיניות הכלכלית. לאותה מחאה הצטרפו גם הנכים, האמהות היחידניות ושורת ארגונים ואנשים אשר חשו כי הממשלה הכריזה נגדם מלחמה. נתניהו, כשר אוצר לא נכנע, וחודש לאחר הצעדה, סנט בקנפו בראיון לסבר פלוצקר וגד ליאור "אישה יכולה להפעיל מנוף באתר בנייה. אישה יכולה לעבוד בבתי אריזה. מי שמסוגלת לצעוד 200 קילומטר לירושלים, מסוגלת לעשות את זה". מאבקם נחרט בלב הישראליות – ראש בראש, קנפו ממצפה רמון ונתניהו מרחביה, אם יחידנית וראש ממשלה, החיים עצמם.

ויקי קנפו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90).
ויקי קנפו (צילום: יוסי זמיר פלאש 90).

נתניהו לא טועה, נשים אכן מסוגלות לכל אותן עבודות, ואף יותר. השאלה היא איננה המסוגלות, אלא התגמול. סיפורה של קנפו איננו פרטי, והיא כשלעצמה אף חזרה ואמרה זאת אז כמו עכשיו, מדובר על מדיניות כלכלית. מדיניות כזו היוצרת מצב בו לפי דוח העוני האלטרנטיבי שפרסם ארגון לתת ב 2014 מחצית מהעניים עובדים, ועל פי דוח של מרכז טאוב שיעור העוני בקרב האוכלוסייה העובדת בישראל גבוה ונמצא במגמת עלייה. במהלך 2002-2011 עלה שיעור העוני בקרב משפחות בהן לפחות מפרנס אחד מ 16% ל 20%.

הדוח האחרון של הביטוח הלאומי מצביע על עלייה בתוחלת העוני במשפחות העובדות שיש בהן מפרנס אחד מ24.1% ב-2013 ל-25.3% ב-2014. את הנתון הזה – רבע מהמשפחות בהן מפרנס יחיד הן עניות, שר האוצר לשעבר וראש הממשלה בהווה בנימין נתניהו, צריך להכיר ואיתו הוא צריך לעבוד. קנפו עובדת מגיל 17, הגיע הזמן שמעצבי המדיניות הכלכלית יפסיקו להאשים אותה ואת העניים שעובדים בעוניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!