דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין - ישראל

אושר החוק הפולני המגביל תביעות רכוש, ישראל החזירה את השגריר מפולין

למרות המחאות של ישראל וארה"ב, אושר היום (שבת) החוק על ידי נשיא פולין והפרלמנט | שר החוץ לפיד: "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי" | ראש הממשלה: "צעד שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש"

שר החוץ יאיר לפיד ונשיא פולין אנדז'יי דודה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90|Grabowski Foto / Shutterstock.com)
שר החוץ יאיר לפיד ונשיא פולין אנדז'יי דודה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90|Grabowski Foto / Shutterstock.com)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שר החוץ, יאיר לפיד, הורה הערב (שבת) לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות. זאת לאחר שמוקדם יותר היום חתם נשיא פולין, אנדז'יי דודה על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה. החוק אושר סופית בפרלמנט הפולני, למרות המחאות של ישראל וארצות הברית.

לפיד: "חוק אנטישמי ולא מוסרי"

עוד אמר לפיד: "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. השגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא בשלב זה. משרד החוץ ימליץ היום לשגריר פולין בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. כדאי שינצל את הזמן העומד לרשותו, כדי להסביר לפולנים מה משמעות השואה בעיני אזרחי ישראל ועד כמה לא נסבול זלזול בזכר הנספים ובזיכרון השואה. זה לא ייעצר כאן".

"פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק".

בנט: "צעד שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש"

גם ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס לחוק הפולני ואמר: "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש".

עיקר החוק: לא יוגשו תביעות חדשות לרכוש שהוחרם

חוק הרכוש הפולני קובע שתביעות רכוש תלויות, שלא הגיעו להכרעה ב-30 שנים האחרונות יוקפאו או יימחקו. החוק גם מונע הגשת תביעות חדשות. המשמעות העיקרית של החוק חלה כלפי נכסים פרטיים שהמדינה הלאימה מאזרחיה, נוצרים ברובם המוחלט, ב-40 שנות השלטון הקומוניסטי.

החוק מגביל את יכולתם של יהודים לתבוע בחזרה רכוש פרטי בכמה תנאי סף; דרישה למגורים בפועל במדינה, זכות עמידה לבעלי הרכוש עצמם או לילדיהם ונכדיהם, אך לא לאחים ואחיינים. החוק יתיר. אפשרות לפיצוי כספי בלבד, בערך של עד 20% משווי הרכוש בעת שהולאם.

ניצולי שואה ופעילים חברתיים מפגינים מול שגרירות פולין נגד החוק הפולני, 8 בפברואר 2018 (ארכיון: תומר נויברג פלאש90)
ניצולי שואה ופעילים חברתיים מפגינים מול שגרירות פולין נגד החוק הפולני, 8 בפברואר 2018 (ארכיון: תומר נויברג פלאש90)

פולין: ההליכים נוצלו לרעה לזיוף מסמכים

ב-1997 חוקקה פולין חוק להשבת רכוש לקהילות יהודיות, שהתקבל בברכה על ידי יהודי פולין, אך זכה לביקורת רבה בקרב יהודים שיצאו מפולין. תביעות רכשו אישיות התבררו עד כה בבתי המשפט ולעיתים הביאו לידי השבת רכוש יהודי שהולאם לידי ניצולים ויורשיהם.

מאמצי ישראל וארצות הברית ללחוץ על הפרלמנט הפולני לרכך את נוסח החוק החדש לא צלחו. החוק זוכה לתמיכה רבה בפרלמנט הפולני. לדברי שגריר פולין בישראל, מארק מאגיירובסקי, יהיה עדיין ניתן להגיש תביעות להשבת רכוש בהליך אחר, של משפט אזרחי ולא בהליך מנהלי. לטענתו, ההליכים הקיימים נוצלו לרעה על ידי זיוף מסמכי בעלות וגורמים פליליים. עוד ציין השגריר כי פולין לא זכתה כלל לשום פיצוי על מעשי הנאצים.
בגרמניה עצמה, יהודים לא זכאים להגיש תביעות להשבת רכוש, אלא לפיצוי כספי בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!