דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / היום תציין ארה"ב 15 שנים לפיגועי 11 בספטמבר

באתר בו עמד מרכז הסחר העולמי בניו יורק, ייערך טקס הזיכרון השנתי במסגרתו יוקראו שמות 3,000 ההרוגים. טקסים נוספים ייערכו גם בפנטגון ובפנסילבניה שהותקפו אף הם באותו היום.

אסון התאומים, ספטמבר 2011 (צילום:  Michael Foran  flickr).
אסון התאומים, ספטמבר 2011 (צילום: Michael Foran flickr).

גראונד זירו בעיר ניו יורק הפך כבר למרכז הסחר העולמי החדש. אף שהפיגוע הרצחני הטביע את חותמו לנצח, באותו בוקר של ה-11 בספטמבר 2001, שינויים נוספים התרחשו בו בשנים שלאחר מכן. גם האומה האמריקאית השתנתה בזמן הזה.

קרובי משפחה של קרבנות הפיגועים ואזרחים נוספים יתכנסו היום (ראשון) באתר הזיכרון במה שהפך להיות אחת הדרכים המרכזיות בהן זוכרת ארה"ב את אירועי ה-11 בספטמבר, 15 שנה מאוחר יותר – טקס יום השנה עצמו.

מארגני הטקס הוסיפו לתכנית האירוע קטעי מוזיקה וקריאה כדי לציין את יום השנה המשמעותי. אך הם נצמדים למה שהפך כבר למסורת: דקות דומיה וצלצולי פעמונים, אווירה א-פוליטית וקריאת שמות כל ההרוגים במשך מספר שעות.

"הרעיון של שינוי פיזי הוא מאוד ממשי כאן," אמר נשיא האנדרטה הלאומית והמוזיאון לפיגועי 11 בספטמבר ג'ו דניאלס, "אך החזרת הפוקוס השנה לסיבה בגללה אנחנו עושים את כל זה – הענקת כבוד למי שאיבד את חייו – הוא משהו מאוד מכוון".

הטקס הוא פשוט, צנוע ומהורהר וכיום נראה כמעט מובן מאליו, אך בזמן תכנון יום השנה הראשון ב-2002, הייתה צריכה עיריית ניו יורק לעבור על כ-4,500 הצעות – בכללן עריכת מצעד בברודוויי לכבוד כוחות החילוץ וההצלה, כמו גם החשכה בת דקה של מנהטן.

קרוב ל-3,000 אנשים נהרגו ב-11 בספטמבר 2001 כשמטוסי הנוסעים עליהם השתלטו אנשי אל-קעידה פגעו במרכז הסחר העולמי ובפנטגון. הייתה זו מתקפת הטרור הקטלנית ביותר על אדמת ארה"ב.

יום השנה ה-15 יצוין בתקופה בה שקועה המדינה במערכת בחירות נפיצה בה מתמקדים כל הצדדים בסדקים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים. אך האומה האמריקנית מנסה להניח בצד את הפוליטיקה המפלגתית ביום השנה. מועמדי המפלגות הגדולות – הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – עתידים להגיע לטקס הזיכרון בניו יורק, אך לא צפויים לשאת דברים. פוליטיקאים מורשים להגיע לטקס אך מאז 2011 אינם נואמים או משתתפים בהקראת שמות ההרוגים.

מאות אנשים צפויים גם להשתתף בטקס שייערך במוזיאון הלאומי לזכר טיסה 93 בשאנקוויל פנסילבניה, המציין את נוסעי המטוס הרביעי שהתרסק במקום.

מכשולים כלכליים ואחרים עיכבו בתחילה את פיתוחו מחדש אתר מרכז הסחר העולמי, אך כעת כבר נבנו במקום שלושה מארבעת גורדי השחקים המתוכננים, המוזיאון לפיגועי 11 בספטמבר ומרכזי קניות ותחבורה. תכניות להקמת מרכז לאמנויות הבמה, שעלות הקמתו מוערכת ב-250 מילון דולר, נחשפו ביום חמישי האחרון.

נשיא ארה"ב ברק אובמה יפתח את אירועי הזיכרון בדקת דומיה שתיערך בבית הלבן בשעה 8:46 (15:46 שעון ישראל), השעה בה התנגש המטוס הראשון במגדל הצפוני בניו יורק. מאוחר יותר יישא אובמה דברים בטקס זיכרון שייערך בפנטגון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!