סטודנטים למדעי המחשב בטכניון השתתפו בקורס ייחודי שעסק ביישומים למציאות מדומה ורבודה ולתכנות בתלת מימד. במסגרת הקורס פיתחו הסטודנטים תוכנות המאפשרות למשתמש להיכנס לתוך עולם וירטואלי תלת מימדי, ולקחת בו חלק פעיל באמצעות תנועות הידיים. בין השאר פיתחו הסטודנטים בקורס גירסה תלת מימדית למשחק העבר האהוב "סנייק", תוכנת ציור תלת מימדית, ותוכנה למעקב אחר תנועות עין של משתמשים במשקפי תלת מימד. הקורס התקיים במעבדה לעיבוד תמונה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון ונערך בשיתוף חברת "אינטל".

"זהו קורס ראשון מסוגו בפקולטה העוסק בממשק בין אדם למכונה," אמר מנחה הקורס אהרון ווצלר, והוסיף כי "המטרה המרכזית הייתה לפשט את התהליך. השימוש במחוות יד עדיין אינו טבעי למשתמשים, והמתכנת והמשתמש צריכים ללמוד לעבוד עם זה". ירון חונן, מהנדס המעבדה, אמר כי "הטכנולוגיה הזו מאפשרת למזג אלמנטים מדומים (מצויירים) לסצנה מציאותית ולהיפך –  למזג אלמנטים מציאותיים לסצנה מדומה. בנוסף, ניתן לבצע בעזרתה אפליקציות שימושיות מתחום המשחק, החינוך, התיכנון, לשלוט במכשירים, במחשבים ובתנועות ידיים (MMI). הקורס החדש מקנה הבנה הנדסית בתחום גרפיקה תלת-מימדית בשילוב עם ראיה ממוחשבת".

יד הנחש: "סנייק" בתלת מימד

הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן פיתחו במסגרת הקורס משחק Snake בתלת ממד. "לקחנו את משחק המחשב הישן והמוכר, בו הנחש צריך לאכול כמה שיותר תפוחים כדי לגדול, ולקחנו אותו צעד קדימה – למשחק מחשב תלת ממדי", סיפרה אלחנני, "את הגרפיקה עיצבנו לבד. באמצעות משקפי ההדמיה יכול המשתמש לבחור נחש מתוך שלושה דגמים קיימים, ובעזרת היד לסמן לנחש את הכיוון הרצוי במשחק. המצלמה עוקבת אחר תנועות היד של המשתמש."

מכוונים את הנחש באמצעות תנועות היד במשחק שפיתחו הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון).

מכוונים את הנחש באמצעות תנועות היד במשחק שפיתחו הסטודנטיות ספיר אלתנני וסימונה גלוזמן (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון).

משחק הסנייק המקורי במכשירי הנוקיה (צילום: James Hamilton-Martin / flickr).

משחק הסנייק המקורי במכשירי הנוקיה (צילום: James Hamilton-Martin / flickr).

לצייר ציור תלת מימדי – ולהיכנס פנימה

רום הרשקוביץ, סטודנט שנה ד' בפקולטה למדעי המחשב, פיתח במסגרת הקורס תוכנת ציור בתלת ממד, המאפשרת למשתמש להיכנס לתוך הציור ולבחון אותו מכמה זוויות שונות. "התחשק לי לעשות משהו משחקי," הוא מספר. "המשחק שפיתחתי מאפשר לצייר ציור בתלת ממד, באמצעות שימוש בתנועות ידיים, ולתת למשתמש את התחושה האינטואיטיבית שהוא ממש יכול להיכנס לתוכו. בתגובה לתנועת היד נפתח תפריט שבו ניתן לבחור את סוג המברשת הנדרשת, את עובי הקו ואת הטקסטורה שלו. גם מחיקת הציור נעשית באמצעות תנועות יד."

להיכנס לתוך הציור באמצעות האפליקציה שפיתח הסטודנט רום הרשקוביץ (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון)

להיכנס לתוך הציור באמצעות האפליקציה שפיתח הסטודנט רום הרשקוביץ (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון)

רואה לך בעיניים: תוכנת מעקב אחרי תזוזת העין

יונה קוסקס, סטודנט לתואר שני במעבדה ועובד באלביט, בנה מערכת-מצלמה סטריאופונית ייעודית לאוקולוס (משקפי מציאות מדומה). המערכת מאפשרת לעקוב אחר תנועת העין בזמן אמת, מתוך מטרה לתת משוב טוב יותר למתכנת. המערכת עובדת בזמן אמת, ועוקבת אחר תזוזות מהירות של העין ב-100 פריימים לשנייה, כך שניתן יכול לעקוב אחר העין בלי להפריע למשתמש.

מפתחים בעולם של מציאות מדומה בעזרת משקפי האוקולוס (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון).

מפתחים בעולם של מציאות מדומה בעזרת משקפי האוקולוס (צילום: שיצו צלמים / דוברות הטכניון).