דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מובילי המאבק של עובדי אלפא: "הלכנו עם חוש הצדק והאמת שלנו ולא התנצלנו"

יו"ר ועד העובדים יחיאל שמן ויו"ר איגוד עובדי הסלולר וההייטק יקי חלוצי מספרים בראיון משותף על הקשיים וההישגים, לא חוסכים ביקורת על ההנהלה ומסיימים בנימה אופטימית לגבי הסכם קיבוצי לשלוש החברות: "היום זה ברור שנציגות העובדים המאוחדת יצאה מהכוח אל הפועל"

יו"ר ועד אלפא יחיאל שמן (מימין) ויו"ר איגוד הסלולר, האינטרנט וההייטק יקי חלוצי (צילום: ניצן צבי כהן)
יו"ר ועד אלפא יחיאל שמן (מימין) ויו"ר איגוד הסלולר, האינטרנט וההייטק יקי חלוצי (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"למה שאנחנו עושים באלפא עשויות להיות השלכות רחבות על כלל המשק", אומר ל'דבר' יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק. לדבריו, במשק קבוצות רבות של חברות שעובדיהן מאורגנים תוך פיצול כוחם הארגוני בין החברות בקבוצה או המפעלים.

"מה שאנחנו הבנו, זה שמול גוף כלכלי אחד עם ראייה כלכלית ואסטרטגית כוללת ואינטרס כלכלי אחד, צריכה לעמוד נציגות עובדים מאוחדת, וזה שינוי של כללי המשחק" מסביר חלוצי.

יו"ר ועד עובדי אלפא יחיאל שמן מצטרף לדברים. "הבנו שאם ההנהלה החליטה יום בהיר אחד לפרק חברה רווחית עם יותר מ-1,300 עובדים, ברור שאנחנו מתמודדים כאן עם מהלכים לא קונבנציונליים, וצריך לחשוב בהתאם, לראות את הצעדים הבאים" הוא מסביר, על ההחלטה לחבור לבזק בינלאומי במאבק.

שניהם עמדו בחודשים האחרונים בחזית מאבק, שכלל חיבור לא מובן מאליו בין מספר חברות בת, מאבק חזיתי באחת מקבוצות התקשורת החזקות במשק, עיצומים ממושכים, מתקפות אישיות שהגיעו עד לכדי תביעות ישירות של ראשי הוועד ודיונים בכנסת ובבית המשפט. כעת לאחר שהושגו הבנות עם הנהלת החברה, הם מסכמים פרק משמעותי במאבק על עתיד עובדי החברות.

סינרגיה בין החברות, סולידריות בין העובדים

על רקע הצעדים החד צדדיים שהובילה ההנהלה המשותפת של קבוצת אלפא (חברות הבת של בזק: פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes) התאחדו לפני כשלושה חודשים עובדי פלאפון ובזק בינלאומי לוועד מאוחד, ופתחו במאבק להסדרה כוללת של זכויות העובדים בקבוצה במטרה לשמור על ביטחונם התעסוקתי מול הצעדים החד צדדיים שמובילה ההנהלה – בהן הכוונה לפרק את חברת בזק בינלאומי. במסגרת המאבק נקטו העובדים צעדים ארגוניים ממושכים, והפגנות רבות מול בתיהם של בכירי החברה.

יו"ר ועד עובדי אלפא יחיאל שמן נזכר: "כבר כשחתמנו על הסכמי הסינרגיה בין החברות ב-2019, חשבנו להקים מועצת ועדים, אבל לא הייתה לזה אז בשלות. לדבריו, התחושה הייתה אז שמהלך הסינרגיה בין החברות נועד לחזק אותן ולהגדיל את רווחיותן ואת ביטחונם התעסוקתי של העובדים.

האסימון נפל דווקא כשההנהלה המשותפת לשלוש החברות הבנות של בזק פנתה אליו, והציעה לו לקלוט לפלאפון את 500 עובדי המטות של בזק בינלאומי ו-yes, בשעה שבזק בינלאומי עצמה צפויה להתפרק. "הבנתי שחברה בלי מטה, אין לה עתיד. שבעצם מבקשים להשתמש בי כדי לפרק את החברות האחרות, וזה אומר שגם התור שלי יגיע". המהלך, לדבריו, נועד לייבש את החברות, להחליש ולפרק אותן כדי לנסות לשאוב חלקים מהפעילות שלהן לבזק, עוד תרגיל בסדרת התרגילים שנועדו להערים על מאמצי הרגולטור למנוע ממנה איחוד מבני.

אז מהלך האיחוד של הוועדים היה בעצם ביטוי לסולידריות של עובדי פלאפון עם עובדי בזק בינלאומי?
"אני לא רואה את זה ככה", אומר חלוצי. "המטרה כאן לא הייתה הסולידריות אלא ייצוג נכון יותר של האינטרסים של העובדים".

"באנו לעובדים עם כל האמת בפרצוף"

שמן מודה שלא היה קל להסביר לעובדי פלאפון למה הוא מוותר על קליטת יחידות המטה, ובמקום זה לוקח אותם למאבק קשה וממושך, כשהחרב באותה שעה הייתה מונחת על הצוואר של מישהו אחר. "עובדים בהחלט שאלו 'מה זה קשור אלינו', אבל אנחנו הסברנו את ההיגיון, הראינו את מפת האינטרסים שעשויה להיות סמויה".

לדבריו, עובדי פלאפון יודעים לנקוט סולידריות וכבר שבתו בעבר במסגרת שביתה כללית כשהדבר נדרש, אבל במקרה הזה, זה היה סיפור אחר. "הדבר המרכזי שהסברתי לעובדים הוא שכל ההישגים שהשגנו עד היום היו תוצר של הכוח הארגוני שלנו, ולכן הכוח הארגוני הוא הדבר הכי חשוב. המהלך של הקמת ועד אלפא המשותף נועד בראש ובראשונה לחזק ולשמר את הכוח הארגוני הזה של עובדי שתי החברות".

חלוצי מוסיף: "בהנהלה חשבו שכולם עובדים לפי האינטרסים הצרים והמיידיים שלהם. שלעובדים לא אכפת, ושהנציגות שלהם טיפשה ואינטרסנטית. אבל הם לא העריכו אותנו נכון. הם ניסו לפצל בינינו עם רטוריקה של 'מה קשורים עובדי פלאפון' או 'לוקחים אתכם לסיבוב מיותר'. אנחנו הלכנו עם חוש הצדק והאמת שלנו ולא התנצלנו.

"באנו אל העובדים עם כל האמת בפרצוף גם כשהיא קשה. אמרנו להם שאנחנו הולכים למאבק קשה, ארוך, מתוך הסתכלות מעמיקה קדימה ולא רק על הכאן ועכשיו, ואני חושב שהעובדים העריכו את זה מאוד. הם ראו מצד אחד הנהלה שמנסה לסכסך, ומהצד השני נציגות עובדים שלא באה בפופולריות זולה אלא עם האמת. אנחנו לא פה בשביל מסיבות של עומר אדם. זה אחלה, זה צ'ופר, אבל לא בזה מסתכם התפקיד שלנו".

"כל עובד שירצה יישאר בחברה"

ובכל זאת, בסופו של דבר נראה שבזק בינלאומי כן תתפרק. המאבק מבחינתכם נשא פירות?
"המטרה שלנו הייתה קודם כל לשמור על העובדים בשתי החברות ולתת להם ביטחון, ולא משנה באיזו קונסטלציה", אומר שמן, ומוסיף שכבר הנכונות של ועדי העובדים להסכמי הסינרגיה בין החברות ב-2019 הוכיחה זאת.

בזק בינלאומי, לדבריו, אמנם צפויה להתפרק על פי ההסכמות שהושגו, אבל כל עובד שירצה בכך צפוי להמשיך להיות מועסק בהתאם להסכם הקיבוצי, ולהיות מוגן תחת ועד העובדים. יחידת האינטגרציה שאמורה לקום בתור חברה חדשה אמורה הייתה על פי התוכנית המקורית של החברה להיות חברה קטנה ללא מטה, אבל בהתאם להסכם הורחבה פעילותה והיא צפויה להפוך חברה חזקה בת 600-550 עובדים שיכולה לעמוד בפני עצמה.

לגבי עובדי החטיבה הפרטית שאמורים לעבור לעבוד ב-yes, מבהיר שמן שהסדירו גם את השמירה עליהם כיחידת מיקוח שהיא חלק מוועד אלפא, והם אף יישארו במשרדיהם הנוכחיים. "לצד זאת, הבנו שבזק מנסה לשתות להם את העבודה ומגייסת עשרות אלפי מנויים מבין ציבור לקוחות בזק בינלאומי. לכן דאגנו בהסכם גם להזרים אליהם עבודה נוספת בדמות מכירת טריפלים של שלוש החברות, כדי לשמור על החיוניות ועל הביטחון התעסוקתי שלהם".

"מה שסייע לנו לבנות את האסטרטגיה שלנו היה העובדים עצמם שנרתמו"

גם עובדי פלאפון יצאו מהמאבק עם הישג משמעותי: עצירת הניסיונות למיקור חוץ ולהחכרת הרשת הסלולרית. "זה נושא ששמנו על השולחן עוד לפני המאבק, ובהנהלה לא היו מוכנים להתחייב לנו לגביו בשום פנים ואופן, אבל עכשיו בעקבות המאבק הסדרנו אותו". זאת, לצד קליטת עובדי מערך השיחות הבינלאומיות של בזק בינלאומי לחברה.

"בסופו של דבר, הדבר הכי חשוב לנו זה השמירה על הכוח הארגוני", מוסיף חלוצי. "גם ההנהלה הבינה שעל זה המאבק, והיא עדיין נאבקת על זה". המטרה הזו, לדבריו, שהביטוי שלה הוא חתימה על הסכם קיבוצי כולל לכלל עובדי קבוצת אלפא, טרם הושגה. "אבל גם אם זה לא כתוב במתווה, היום זה ברור שנציגות העובדים המאוחדת של עובדי קבוצת אלפא היא דבר שיצא מהכוח אל הפועל. גם אם ההנהלה לא רצתה בזה, לא הכירה בזה ואפילו טענה שזה 'לא חוקי', בפועל היא ישבה ויושבת איתנו לנהל משא ומתן משותף, ואנחנו מתכוונים להמשיך לעשות זאת. לעובדים כבר ברור שזה דבר שריר וקיים.

"כעת אני חושב שכדאי להנהלה להיות פרואקטיבית ביחס לשינוי הזה במציאות, ולנצל את הקמת ועד עובדי אלפא כדי לנסות לקדם את המטרות והיעדים העסקיים שלה בשיתוף עם העובדים ולא נגדם".

הפגנת עובדי אלפא מול ביתו של דוד פורר. "היה לנו חשוב שהבכירים יבינו את עוצמת המאבק ונחישות העובדים" (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדי אלפא מול ביתו של דוד פורר. "היה לנו חשוב שהבכירים יבינו את עוצמת המאבק ונחישות העובדים" (צילום: ניצן צבי כהן)

"הבנו שיושקעו תקציבי ענק נגד המאבק"

איך נערכים למאבק בסדר גודל כזה?
"מראש ידענו שזה יהיה מאבק ארוך וקשה", אומר שמן. "ידענו שההנהלה קיבלה גיבוי מלא מהדירקטוריון, שבראשו עומד גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר, וניהל נגדנו מאבק עיקש עוד ב-2012 נגד עצם זכותנו להתארגן. הבנו גם שיש כאן אינטרסים כבדי משקל של חברת סרצ'לייט שקנתה את כל העסק לתקופה קצרה רק כדי לעשות קצת הון וללכת, ושהדרך היחידה שלה לעשות זאת זה ריסוק החברות והעברת פעילויות לחברה האם בזק. הבנו גם שתקציבי ענק יונחו על השולחן כדי לפרק את הכוח הארגוני שבנינו בעמל רב ולממש את התכניות שלהם".

לדבריו, לפני המאבק יצאו חברי הוועדים ללמוד כיצד התנהלו מאבקים כאלה במשק בעבר. "ראינו למשל את המאבק של עובדי כימקלים לישראל ששבתו שלושה חודשים, אבל ההנהלה שמרה מספיק חומרי גלם בצד כדי להחזיק את זה והפעילה עובדי קבלן. למדנו גם שסמנכ"ל משאבי אנוש שלנו צביקה אברמוביץ', שהיה בעבר במפעל נייר חדרה, עשה שם השבתת מגן, וכך שבר את שביתת העובדים. גם לתסריט הזה נערכנו".

לדבריו, כבר מהיום הראשון שידרו לעובדים שצפוי מאבק ממושך. "מה שסייע לנו לבנות את האסטרטגיה שלנו היה העובדים עצמם שנרתמו. בנינו צוותי עבודה בפלאפון ובבזק בינלאומי, שתפקידם היה להבין מהעובדים איפה השיברים הגדולים בחברה שדרכם יש לנו יכולות ליצור מקסימום לחץ במינימום עובדים שנוקטים צעדים ארגוניים".

אחד המהלכים המרכזיים שנקטו היה עצירת הגבייה מהלקוחות, שהשפיעה על תזרים המזומנים בחברות והפעילה לחץ גם מצד הלקוחות עצמם, שהחלו לחוות האטה באינטרנט עם סיום חבילות הגלישה שלהם. צעד נוסף היה עצירת ההשקה החגיגית של מכשיר האייפון 13, וכן עצירת שירותי המרכז הלוגיסטי של בזק בינלאומי שנתן שירותים לגופים גדולים רבים במשק.

שמן מדגיש שמאבק בסדר גודל כזה לא ניתן היה לערוך בלי הגב הרחב שהעניקה ההסתדרות לעובדים והאמון והשותפות שנתן יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לנציגיהם, שבאו לידי ביטוי גם בהעמדת קרן שביתה, בייעוץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי, בסיוע הלוגיסטי שנתן האגף להתאגדות עובדים בארגון ההפגנות וכמובן בליווי הצמוד של אנשי איגוד הסלולר, האינטרנט וההייטק.

לא מפחדים מתביעות אישיות

מלבד העיצומים, שם הוועד דגש גם על פעילות השטח והמאבק ברחוב, ובעיקר מול בתי הבכירים בחברה, בהם בתיהם של חברי הדירקטוריון, ביתו של המנכ"ל רן גוראון וביתו של אחד מבעלי השליטה בבזק, בעל ההון דוד פורר. במקרה של האחרון, ביקשה המשטרה למנוע מהעובדים את זכות ההפגנה בטענה שמדובר באיש ציבור, אף שאינו נושא כל משרה ציבורית.

"פנינו לחברי כנסת, ויו"ר ועדת החוקה גלעד קריב נרתם לנושא וכינס דיון בוועדה על החשיבות של זכות ההפגנה. הדבר הזה פתח לנו את הדרך לחזור להפגין גם מול הבית של פורר, שאיננו איש ציבור למרות הקשרים הענפים שלו, ואני חושב שגם זה הישג לא רק עבורנו אלא עבור ועדי עובדים בכלל ועבור הדמוקרטיה הישראלית", אומר שמן. "היה לנו חשוב שהבכירים יבינו את עוצמת המאבק ונחישות העובדים. שירעדו בכסאות, ושלא יהיה להם נוח. יצרנו לחץ ברחובות שלהם. בכל פעם נתנו להנהלה את האפשרות להיכנס איתנו להידברות, וכשראינו שזה לא קורה, עלינו שלב והגברנו את הלחץ".

היה לזה גם מחיר אישי. הוגשה נגדך ונגד פעיל הוועד דני ואזנה תביעה אישית מצד מנכ"ל החברה.
"זה לא רק זה", אומר חלוצי בכעס. "היום גיליתי שפגעו לאחד הנציגים שלנו במשא ומתן בשכר באלפי שקלים רק כי נכח בישיבות משא ומתן. בגלל צניעות הוא הסתיר זאת מאיתנו עד עכשיו, אבל הודעתי להנהלה במפורש שמי שפוגע בנציגים שלי, אני לא מתכוון לשבת איתו, ולא תהיה לי שום פשרה בנושא הזה. זו גישה עלובה מצד ההנהלה, בעיקר מכיוון שהיא כבר ניסתה את ועד העובדים, חטפה, הבינה שעדיף לה ללכת איתנו ולא נגדנו וישבה לחתום איתנו על הסכמות, אז עכשיו אתם מנסים להוכיח איזו נקודה? זה כיוון שההנהלה יכולה רק להפסיד בו".

ח"כ גלעד קריב. (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח"כ גלעד קריב. (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

שמן מבהיר: "אנחנו לא מתרגשים, בטח לא מהתביעות האישיות. אנחנו יודעים שיש לנו גב רחב מאוד מההסתדרות ומהעובדים". הוא מוסיף שהנושא כלל לא עלה על הפרק במסגרת המשא ומתן הקיבוצי מול ההנהלה. גם כאן, כמו בפרשת זכות ההפגנה מול ביתו של פורר, חושבים בוועד להוציא מתוק מעז. "אנחנו שוקלים לקדם הצעת חוק שבמסגרתה תביעות השתקה נגד נציגי עובדים יוגדרו כפגיעה בהתארגנות. אולי אז הנהלות יחשבו פעמיים לפני שהן מנסות להשתיק את העובדים שלהן".

מה מבחינתכם הצעדים הבאים?
בטווח הקצר, אומר חלוצי, נדרש לעגן את ההסכמות שהושגו מול ההנהלה בהסכם קיבוצי. "חלק מהעניין יהיה לממש את ההסכמה שהושגה לגבי יחידת מיקוח אחת או כוח ארגוני משותף לעובדי חברת האינטגרציה ועובדי בזק בינלאומי שעוברים ל-yes.

"לצד זאת, אנחנו מקווים שגם עובדי yes יבינו את הערך של הכוח הארגוני המשותף בקבוצה, ואנחנו צריכים להגיע להסכמים טובים שיסדירו את הביטחון התעסוקתי של עובדי החברות גם ביחס לשינויים עתידיים הצפויים בקבוצה". סוגיית ההסכם הקיבוצי הכולל לכלל עובדי אלפא, לדברי חלוצי ושמן, עדיין לא ירדה מהפרק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!