דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

גבעת עמל, הסוף: הבתים פונו ונהרסו

מאות שוטרים פינו בכוח את דיירי השכונה החל משעות הבוקר, ובשעה 16:00 נותרה גבעת עמל ריקה מתושבים | עובדי בניין הרסו את הבתים הנטושים | המשפחות כבר הגיעו להסכמות עם יצחק תשובה ועם המדינה על גובה הפיצוי, אבל שר המשפטים סירב להתחייב בכתב שהפיצוי יינתן, ומשרד האוצר ״לא מצא דרך״ להעברת הכסף

גבעת עמל אחרי הפינוי. הפערים בארץ ובעולם מעמיקים (צילום: דוד טברסקי)
גבעת עמל אחרי הפינוי. הפערים בארץ ובעולם מעמיקים (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

שכונת גבעת עמל פונתה מתושביה אתמול (שני), אחרי שהיזם יצחק תשובה, שמעוניין לבנות במקום יחידות דיור חדשות, חידש את צווי הפינוי. 40 המשפחות שנשארו במקום לא קיבלו התחייבות בכתב על הפיצוי המלא לסילוקן.

מאות שוטרים הגיעו בשעות הבוקר לשכונה כדי לפנות את המשפחות האחרונות מבתיהן. התושבים התבצרו בבתים יחד עם פעילים חברתיים שהגיעו לתמוך בהם. הפינוי החל ב-9:00, וסביב 10:00 הפך לפינוי בכוח. אחת הפעילות התעלפה וקיבלה סיוע רפואי. בשעה 16:00 נותרה השכונה כבר ריקה מתושבים.

למקום הוזמנו עובדי בניין שהרסו את הבתים מבפנים, וכן חברת הובלות שעובדיה העמיסו את תכולת הבתים למשאיות. בעת פינוי הבית האחרון, של לבנה רצבי בת ה-73, היא צעקה על המפנים: "שמישהו יעצור את זה. איך אתם מתנהגים? אצא מפה רק על אלונקה". בהמשך הסכימה רצבי להתפנות, והיא נלקחה מהמקום במיניבוס של המשטרה.

לבנה רצבי. "זו מדינה של מושחתים, רק כסף יש להם בראש" (צילום: דוד טברסקי)

"היה איום ונורא", אמרה כשיצאה מביתה. "אני עומדת להתעלף. לא נתנו לי לדבר עם המשפחה, סגרו אותי בבית. אני דרשתי את הכסף שמגיע לי, לכן לא יצאתי. הלילה אשן במלונית. לא יודעת לאן אני מתכוונת לעבור לגור מפה. זו מדינה של מושחתים, רק כסף יש להם בראש. גם שקד, גם סער. הטייקון יצחק תשובה שולט במדינה ועושה מה שהוא רוצה. לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות במדינה שלי. לא האמנתי שהיום הזה יגיע. הסתיים מאבק של 75 שנה".

"מתברברים עם הנושא הזה חודשיים ולא מצליחים לאפשר לתושבים לצאת מכאן כך שיוכלו לקנות או להשכיר בית", אומרת ל'דבר' חני סמוחה לוי, תושבת השכונה. "תשובה טייקון חזיר, אבל המדינה היא זו שמאפשרת לו להתנהג כך. אנשים פה שילמו מסים וארנונה שנים ארוכות".

חני סמוחה לוי, תושבת גבעת עמל. "המדינה מאפשרת לתשובה להתנהג כך" (צילום: ניצן צבי כהן)
חני סמוחה לוי, תושבת גבעת עמל. "המדינה מאפשרת לתשובה להתנהג כך" (צילום: ניצן צבי כהן)

"בסופו של יום, בטח אחרי מראות כאלו קשים, אני בטוחה שנמצא את הדרך להעביר למשפחות את הכסף", אמרה ח"כ גבי לסקי (מרצ) שהגיעה לתמוך במפונים. "אפשר היה לעכב את ביצוע הצו. חבל שבחרו לפנות היום".

רחל לוי, תושבת גבעת עמל (מימין) וח"כ גבי לסקי (צילום: דוברות חברת הכנסת)
רחל לוי, תושבת גבעת עמל (מימין) וח"כ גבי לסקי (צילום: דוברות חברת הכנסת)

"עושים מאיתנו מה שרוצים. קובעים איתנו ואז מפרים"

״יש פרוצדורה שלא מצליחים לפתור״, אמרה אתמול רונית אלדובי תושבת השכונה בשנות ה-50 לחייה, ״זורקים אחריות ממשרד למשרד. אין רצון פוליטי לסיים את המשבר. ליצחק תשובה יש זכות מלאה לפנות את התושבים, ולכן המדינה הבטיחה שתתערב, ותסייע לנו״.

שרה לוי קדוש (מימין) ולבנה רצבי. ״אנחנו מריונטות״ (צילום: דבר)
שרה לוי קדוש (מימין) ולבנה רצבי. ״אנחנו מריונטות״ (צילום: דבר)

אלדובי אמרה שהיתה נכונות של המדינה, יצחק תשובה והתושבים להגיע לפינוי בהסכמה. שלושת הגורמים כבר הגיעו להסכמות עקרוניות לפני שלושה שבועות. הסכום לפינוי נקבע. הבעיה היחידה נותרה הפרוצדורה.

״במשרד האוצר יש כסף צבוע לפיצויים״, אמרה אלדובי, ״אבל עכשיו הם אומרים שאין להם איך להעביר אותו, והמדינה נעלמה. המשמעות של זה היא שזורקים את התושבים ויש סיכוי שהכסף ששמור לפיצויים יתאדה״.

לבנה רצבי. ״נחכה לשוטרים״ (צילום: דבר)
לבנה רצבי. ״נחכה לשוטרים״ (צילום: דבר)

אלדובי סיפרה שכבר שבוע לא עונים לתושבי גבעת עמל בלשכת שר המשפטים. הקשר עם התושבים נותק: ״סער חושב שאם הוא לא נפגש איתנו אישית, זה פותר אותו מכל אחריות, אבל אנחנו ישבנו עם ראש לשכתו, שביט מס, במשרד שלו. יש מסמכים שמראים שהם הסכימו לתנאים שלנו. שרים וחברי כנסת היו אתנו בקשר. זו תשובה הזויה״.

מתווה הפיצויים שגובש עבור התושבים עומד על 75 מיליון שקלים (45 מיליון מיצחק תשובה ו-30 מיליון מהמדינה). אלא שהתקציב תקוע במשרד האוצר, ולא עובר למשפחות למרות הסכמות עם משרד המשפטים וחברות הכנסת נעמה לזימי (עבודה) וגבי לסקי (מרצ).

ביתה הנטוש של לבנה רצבי. התקציב תקוע באוצר (צילום: דוד טברסקי)
ביתה הנטוש של לבנה רצבי. התקציב תקוע באוצר (צילום: דוד טברסקי)

על פי ההסכמות שהושגו, כספי הפיצויים צריכים לעבור למשפחות מעודפי התקציב וכספים קואליציוניים, ובתמורה המשפחות יתפנו מרצון ויימנעו מכל תביעה או דרישה עתידית מהיזם, עיריית ת״א והמדינה.

שביט מס ביקש מהמשפחות להתפנות מבלי שיש להן התחייבות בכתב לפיצוי המלא שהוסכם, אבל המשפחות חוששות להישאר בלי כלום. ״אנחנו מריונטות, עושים מאיתנו מה שרוצים. קובעים איתנו ואז מפרים״, אומרת רצבי. לדבריה, היא  תישאר בדירתה גם כשתבוא המשטרה.

״איילת שקד היתה איתנו בהפגנות ובכנסת, אבל היום לא מעניין אותם כלום״ (צילום: דבר)
״איילת שקד היתה איתנו בהפגנות ובכנסת, אבל היום לא מעניין אותם כלום״ (צילום: דבר)

שביט מס הצטלם בחגיגיות עם תושבי השכונה לפני שלושה שבועות, בעת ההכרזה על הקפאת הפינוי. ״התחבקנו והצטלמנו עם שביט מס״, אומרת רצבי, ״אבל הוא התברר כשקרן. הוא רצה שנחתום ואז יזרקו אותנו. אבל אנחנו אמרנו שעד שלא נראה כסף בוודאות, לא נחתום״.

״סער הבטיח שבמשמרת שלו, לא ייזרקו אנשים מהבית״, אומרת רחל לוי (75) תושבת השכונה, ״איילת שקד הייתה איתנו בהפגנות ובכנסת, אבל היום לא מעניין אותם כלום. שביט מס היה איתנו בקשר מאז הקיץ. הוא אמר לי ׳רחל אני אעזור לכם עד הדקה האחרונה׳. ועכשיו הוא נעלם״.

ח״כ נעמה לזימי שתיווכה במשא ומתן עם המשפחות: ״חבל שעד לרגע זה לא הצליחו הגורמים האמונים לדאוג לחוות דעת משפטית שתאפשר את העברת הפיצויים לתושבים. אין כל היגיון בפינוי אלים כשמתווה הפיצויים מוסכם, ונמצא בהישג יד״.

ח״כ גבי לסקי: ״מתסכל שטרם נמצא מנגנון להעברת כספים. מדובר בהמשך התעמרות בתושבים אשר במשך שנים דורשים פתרון צודק. יש דרך להעביר את הכספים, זה רק עניין של התגייסות כלל הגורמים הרלוונטיים״.

שר המשפטים גדעון סער: "ראש המטה לשעבר של שר המשפטים עשה ניסיון לסייע לצדדים השונים, במטרה להגיע לפתרון הסוגיה. לאחר שבחרו הצדדים לא לחתום על ההסכם, הניסיון לא צלח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!