דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראובן ריבלין

הצילו חיים / הוענקו עיטורים וצל"שים ל-51 שוטרים ואזרחים שסיכלו פיגועים

העיטורים הוענקו בטקס בהשתתפות הנשיא, המפכ"ל והשר לביטחון פנים. בין אלה שזכו בעיטור היו גם עופר בן ארי, הרב נחמיה לביא ורש"ט הדר כהן זכרם לברכה שנהרגו בזמן שניסו למנוע פיגוע.

טקס הענקת צל"שים ועיטורים של משטרת ישראל (צילום: מארק ניימן / לע"מ).
טקס הענקת צל"שים ועיטורים של משטרת ישראל (צילום: מארק ניימן / לע"מ).

כשהבחין אחסאן חרבי, מאבטח היישוב בית חורון ואריק רוקח  במחבל שנכנס ליישוב ודקר שתי נשים, הם לא היססו ורצו יחד לכיוון המחבלים, כאשר אחסאן העביר את אקדחו לאריק ונשאר חמוש ברובה. כשזיהו את המחבלים הורה אחסאן לאריק לחפות עליו, צמצם למרחק של מטרים בודדים מהמחבלים, ירה לעברם ונטרלם. באירוע נדקרו שתי נשים, ואחת מהן מתה מפצעיה. עם זאת, הודות לפעולתם הנחושה של השניים, נעצר המחבל.

 

אחסאן ואריק הם שניים מתוך ה-45 שוטרים ושוטרות ושישה אזרחים אשר זכו אתמול (חמישי) בעיטורים וציונים לשבח על מעורבותם בפעילות יוצאת דופן לסיכול פיגועים והצלת חיים במהלך השנים 2015-2016. בין הזוכים בעיטור גם שני אזרחים ושוטרת שנהרגו במהלך מניעת פיגוע. העיטורים הוענקו בטקס שהתקיים אמש (חמישי) במכללה הלאומית לשוטרים, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, השר לבטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ״ל המשטרה רוני אלשיך. המשטרה קיימה בחודשים האחרונים הליך לקביעת רשימת הזוכים בעיטור על פעילות שהתאפיינה "בחתירה למגע, נחישות ואומץ לב, לעיתים עד כדי חירוף הנפש".

במהלך הטקס הוענק עיטור המופת ל-13 שוטרים בגין מעשה שנעשה באומץ לב וראוי לשמש מופת. צל״ש המפכ״ל הוענק ל-32 שוטרים בגין הצטיינות במהלך פעילות מבצעית תוך גילוי כושר מנהיגות ויוזמה. בנוסף הוענק עיטור אזרחי מיוחד (אומץ/מופת אזרחי) ל-6 אזרחים, ועיטור יחידתי לימ״מ – היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של משמר הגבול ומשטרת ישראל בגין פעילויות רבות שביצעה היחידה בתחום סיכול הטרור.

הדר כהן, שוטרת מג"ב שנרצחה בפיגוע בשער שכם
הדר כהן, שוטרת מג"ב שנרצחה בפיגוע בשער שכם

רגעים מרגשים במיוחד נרשמו בעת הוקרת הגבורה שהפגינו שוטרים ואזרחים אשר חירפו את נפשם למען ביטחון המדינה. כך היה במקרה של הרב נחמיה לביא ז״ל אשר נאבק במחבל שהיה חמוש בסכין. במקרה של עופר בן ארי ז״ל אשר רץ לעבר מחבל ונקלע לקו האש, ובאירוע של רש״ט הדר כהן ז״ל אשר חירפה את נפשה עת נטרלה עם חבריה מחבלים בשער שכם. במהלך הטקס הוקירו את זכרם , והעניקו את העיטורים לבני משפחותיהם שקיבלו אותם בשמם.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שיבח את פעילות המשטרה ואמר כי ״אם הייתה לי את האפשרות להעניק 'צל"ש נשיא' הייתי מעניק אותו למשטרה כולה על התמודדותה המתמשכת עם גל הטרור. הטרור, כפי שאנו נוכחים ביתר שאת בימים האחרונים, תוקף אותנו גל אחר גל. אתם שובר הגלים. אתם חוסמים בגופכם את הגלים המתנפצים ללא הרף. תודה לכם״.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי ״שוטרות ושוטרים, לוחמים, מאבטחים ואזרחים, מופת ושבח של ערבות הדדית, חתרו למגע בנחישות, תוך סיכון חיים ממשי, ונטרלו מחבלים. אני מצדיע להם. הרי הדבר ההגיוני ביותר בזמן פיגוע, האנושי ביותר, זה ניסיון למלט את עצמך מתוך הסיטואציה, לנוס על חייך, לברוח. אבל לא פה, בארץ ישראל. לא במדינת ישראל. יש לנו עם של גיבורים. כהנהגה, כממשלה, כשר, כשאתה נחשף לסיפורים מסמרי השיער, של אנשים שסכנו את חייהם כדי להציל לעתים אנשים שהם בכלל לא מכירים, זה נותן כוח גדול. עצום. זו ערבות הדדית שמסמלת יותר מכל את חוזקה וחוסנה של מדינת ישראל״.

מפכ״ל המשטרה, רנ״צ רוני אלשיך, אמר: ״גל הטרור האחרון, היווה שיא של נדידת אתגרים בטחוניים לכתפי משטרת ישראל, בשל אופיין של המלחמות ומיקוד האיומים דווקא בעורף. אינספור פיגועים נמנעו בשל עירנותם, נחישותם ומקצועיותם של שוטרים, מה שהציל את חייהם של אזרחים רבים. זהו תפקידם של השוטרים, ואותו הם ממלאים במסירות ובאהבה. הנורמה המשטרתית של נחישות וחתירה למגע, כפי שבאה לידי ביטוי מרשים לאורך גל הטרור, תמשיך ותהיה גבוהה גם בעתיד. לצד שוטרינו אנו בוחרים לשבח אזרחים שנקלעו לסיטואציה נתונה, פעלו בנחישות והצילו חיים תוך סיכון חייהם. מקבלי העיטורים הם חלק משרשרת ארוכה של גבורה, מהמאבק להקמת המדינה ועד ימינו אנו. במעמד מרגש זה, לא נשכח את חברינו שחרפו נפשם למען ביטחון עם ישראל ואינם עוד עמנו, אנו מחבקים את משפחותיהם שבאחת גורלן נקשר בגורלנו״.

בין מקבלי עיטורי האומץ האזרחי, הרב נחמיה לביא ז"ל אשר יצא מביתו כששמע זעקות אישה. הוא נתקל במחבל, נאבק עמו ובכך עיכב את מהלכיו. למרבה הצער, המחבל, שהיה חמוש בסכין, הצליח לדקור את הרב והוא נרצח. קרבן נוסף של גל הטרור שקיבל את העיטור הוא עופר בן ארי ז"ל, אשר במהלך נסיעתו הבחין בשני מחבלים חמושים בסכינים בעודם דוקרים אזרחים שחלפו במקום. עופר ז"ל ירד מרכבו כשבידו מוט ברזל ורץ לעבר המחבלים. במקביל שלוש שוטרות משמר הגבול שמעו צעקות מתיירים ורצו אל עבר המקום עליו הצביעו. השוטרות נטרלו את המחבלים, ולמרבה הצער, האזרח עופר בן ארי ז"ל נקלע במהלך ריצתו אל עבר המחבלים לתוך קו האש ונהרג.

לאזרח חגי קליין הוענק עיטור האומץ האזרחי ולאזרח אלירן שוע הוענק עיטור המופת האזרחי בגין התנהלותם המקצועית תוך נחישות וקור רוח במהלך פיגוע הירי שבוצע ע"י שני מחבלים חמושים במתחם שרונה שבת"א.

לסמ"ר אליסון לסרי ממשמר הגבול הוענק עיטור המופת בגין נטרול שני מחבלים במחסום תפוח. הלוחמת נטרלה שני מחבלים רכובים על אופנוע וחמושים בסכין שתקפו אותה בעודה בודקת רכב במחסום.

לפקד שי אוחיון, רס"מ זוהדי חשאן ורס"ר שמעון יפרח ממשמר הגבול הוענק עיטור המופת, וכן לפקד חוסיין סוויד ממשמר הגבול הוענק צל"ש מפכ"ל, בגין חילוץ החיילים שנקלעו למחנה הפליטים קלנדיה.

לרש"ט הדר כהן ז"ל, סמ"ש רווית מור, רס"ל עידו נגר ומפקח פארס ראבח ממשמר הגבול הוענק עיטור המופת, וכן לרש"ט בוסנה אמביליה ממשמר הגבול, רפ"ק אסף דואק ממחוז י-ם ורס"מ סלמאן סאבק ממחוז י-ם הוענק צל"ש מפכ"ל. האירוע שבגינו זכו בעיטור הוא סיכול פיגוע שהתרחש בשער שכם. בתשובה לדרישת צוות לוחמות המג"ב להזדהות, החלו המחבלים לתקוף אותן. אחד מהם תקף בפתאומיות את רס"ל עידו נגר אשר נטרל את המחבל בתגובה ובו בזמן כיוון את אקדחו אל עבר המחבל השני. במקביל ניסתה השוטרת סמ"ש רווית מור, להשתלט על המחבל השני, הדפה אותו מאחור בעוד המחבל שולף סכין יפנית, ובמהלך הדיפתו חותך את פניה ואת צווארה של רווית. השוטר עידו שהבחין במתרחש ניטרל גם את המחבל השני. הדר כהן ז"ל שזיהתה את המתרחש, דרכה במקביל את נשקה וביצעה ירי לעבר שני המחבלים. לפתע הגיח מחבל שלישי, שלא נראה לפני כן, ירה בהדר ז"ל והרגה. רב פקד אסף דואק שהיה בסיור שטח חתר למגע, וביחד עם האחרים ירה לעבר המחבל עד לנטרולו ולסיום האירוע. כתוצאה מהאירוע נהרגה לוחמת מג"ב הדר כהן.

לרס"ר מרק ברודובסקי ורס"ל פנחס ברנס ממשמר הגבול, רס"ר אסף טורג'מן ורס"ל נתנאל ביטון ממחוז ירושלים הוענק עיטור המופת. לסנ"צ אביעד כתפי ממשמר הגבול, רס"מ יעקב עמרם ורס"מ רועי רם ממחוז ירושלים הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מחבל חמוש שירה על ניידת סיור ברחוב סאלח א-דין, י-ם.

לרס"ב משה חן ממחוז ש"י, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מחבל ברכב ממולכד ואבטחת הזירה במחסום אזעיים..

לרפ"ק טומי זקין ממחוז ירושלים הוענק עיטור המופת, ולרס"מ גיא בכר ממחוז ירושלים ורס"מ משה אשכנזי ממחוז מרכז הוענקו צל"ש מפכ"ל, בגין התנהלותם המקצועית תוך השתלטות על האירוע בפיגוע ירי לעבר אוטובוס ע"י מחבלים בשכונת רמות, י-ם.

לרפ"ק מאיר אהרוני, רס"ר בוריס דנילוב, רס"מ עבד נערני, רס"מ גדיי דגניו, רס"ר עידן פרץ, רס"מ אמיר אמביה ורס"ל יאיר עמרם מאגף המבצעים של משטרת ישראל הוענק צל"ש מפכ"ל, בגין התנהלותם המקצועית במהלך פיגוע הירי שבוצע ע"י מחבל חמוש בשער שכם ביום 14.02.16.

לרס"ל מחבאו סלומון ממחוז דרום, הוענק צל"ש מפכ", בגין נטרול מחבל עם סכין בתחנה המרכזית בירושלים ביום 14.10.15. השוטר גילה כושר מנהיגות בעת שהיה לבדו בדרכו למשמרת. מיד כשזיהה מחבל אוחז בסכין נטרל את המחבל תוך נחישות ואומץ לב, הגן על האזרחים שנכחו במקום ובכך הביא לסיום האירוע תוך צמצום הנזק.

לסמ"ר אשרף רמאל, סמ"ש רון פלס, רס"ל אליאור לוי ורס"ב גאנדי גדבאן ממשמר הגבול, רס"ר שני בן אורי ממחוז ירושלים ורס"ל לירן דמרי מאגף החקירות והמודיעין, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין התנהלותם המקצועית בפיגוע שאירע בירושלים בשכונת ארמון הנציב בתאריך 13.10.15. השוטרים שהגיעו למקום האירוע, חתרו למגע וסרקו מבחוץ את האוטובוס שדלתותיו היו נעולות ובו נכחו המחבלים חמושים באקדחים. הכוח ביצע ירי מדויק בו מחבל אחד חוסל והשני נוטרל. השוטרים התנהלו באופן מקצועי, פעלו בנחישות ובקור רוח תוך גילוי מנהיגות.

לסמ"ש רז ביבי ממשמר הגבול, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מחבל בשער שכם ביום 21.06.15 בעודו פצוע. הלוחם הותקף מאחור ע"י מחבל חמוש בסכינים ונדקר דקירות רבות בראשו, בצווארו ודקירה אשר חדרה לליבו. על אף פציעתו הקשה ובשארית כוחותיו, הצליח השוטר להדוף את המחבל מעליו, ירה לעברו ונטרלו. על אף מצבו הגופני, המתין השוטר עד להגעת הכוחות ופעל בקור רוח ובמקצועיות.

לרס"מ יהושוע סולאמי ממשמר הגבול הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מחבל חמוש בסכין ביום 6.3.15. במהלך משמרתו של השוטר בבסיס יהודאי, נשמעו צעקות של אזרחים מכיוון כביש מס' 1. השוטר ומאבטח רצו לכיוון הכביש, זיהו רכב אשר דרס 6 שוטרות מג"ב ומתוכו מגיח בריצה לעבריהם מחבל חמוש בסכין. השוטר שלף את נשקו, ירה לעבר המחבל, ונטרלו ביחד עם המאבטח.

לרפ"ק ארמן סקיימן ממחוז ת"א, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין הצלת אזרחים שטבעו, בניהם ילדה כבת 5 שהוצאה מן המים במצב אנוש בתאריך 17.03.2015.

לרס"ל יאיר עמרם, רס"מ אלי מששה, רס"מ מיכאל קיסר ורס"ר דניאל אזנגה מאגף המבצעים, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מחבל חמוש שדקר חייל והסתתר בבניין בקריית גת, בפיגוע שאירע בתאריך 07.10.15.

לסמ"ר דניאל חוטה ממשמר הגבול, הוענק צל"ש מפכ"ל בגין נטרול מפגעת במטה הארצי י-ם מיום 12.10.15. השוטר שלא היה בתפקיד המתין לאוטובוס בגבעת התחמושת, כשלפתע הבחין באישה אשר עוררה את חשדו. משזו הבחינה בו, חצתה את הכביש ורצה לכיוון המטה הארצי בעוד השוטר רץ אחריה. השוטר הורה לחשודה לעצור ולהניח את תיקה בצד, ובשלב זה החשודה שלפה סכין ודקרה את השוטר בבטנו. השוטר הדף את החשודה, שלף את אקדחו ונטרל את המחבלת בידו השמאלית לאור פציעתו בידו הימנית.

בנוסף לעיטורים אלה, צל"ש יחידתי מטעם המפכ״ל הוענק ליחידת העילית של משטרת ישראל ומשמר הגבול- הימ"מ, בגין עשרות פעילויות מבצעיות ראויות לשבח, וסיכול טרור לאורך השנתיים האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!