דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

שוויון מגדרי / בגלל חוסר שוויון בתקציבים - ליגת העל לנשים בכדורסל לא תוכל לפתוח עונה

לדברי מנהלת הליגה, איריס שטרק, למרות קביעת בג"ץ כי על המדינה ועל הטוטו להגיע להסדר שיאפשר את פתיחת הליגה, לא נעשו המאמצים הראויים: "הדרת הנשים מנוף הספורט הישראלי מתבטאת בתקצוב זעום של ענפי הספורט הנשיים מול הגבריים"

(צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)
(צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל מתריעה כי לא תוכל לפתוח את העונה בעוד כחודש, כיוון שטרם הוסדר תקצובה. לדבריה על אף שבג"ץ דן בעניין אפלייתן התקציבית מול תקצוב ספורט הגברים, וכדורגל הגברים בפרט, וקבע כי על המדינה ועל הטוטו להגיע להסדר שיאפשר את פתיחת הליגה – לא נעשו המאמצים הראויים, והסדר שכזה לא נחתם. זאת בשעה שנחתמים הסכמים באשר לליגות כדורגל וכדורסל הגברים.

"קיימת אפליה בלתי נתפסת בתחום הספורט – הדרת הנשים מנוף הספורט הישראלי מתבטאת בתקצוב זעום של ענפי הספורט הנשיים מול הגבריים" אמרה איריס שטרק יו"ר מנהלת ליגת העל לכדורסל נשים. "כרגע אין פתרון תקציבי שיאפשר את פתיחת העונה, לעומת הכדורגל וכדורסל הגברים. אין כרגע שום הסכם, לא לטווח הקצר ולא לטווח הארוך", הוסיפה.

לדברי שטרק, זוהי העונה השלישית שליגת הנשים בכדורסל מגיעה לערב פתיחת העונה ללא תקציב. היא ציינה כי גם תקציבי העונה החולפת טרם הועברו אל הליגה ממשרד הספורט. "קיבלנו עד עכשיו רק מחצית מהתקציב, וגם זאת רק לאחר שנאלצנו להשבית את הליגה. עד כה, למרות כל ההבטחות שניתנו לנו, לא קיבלנו דבר, ואין שום אופק להשלמת התקציב". לדבריה בלא בסיס תקציבי, לא ניתן לבצע כל הכנה לפתיחת העונה בסוף אוקטובר – בין היתר חתימת הסכמים עם נותני שירותים שונים, ומיתוג הליגה.

בג"ץ צריך להרים את המסיכה ולהחליט שכסף ציבורי יחולק באופן שוויוני לנשים ולגברים". עו"ד אורי קידר. (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)
בג"ץ צריך להרים את המסיכה ולהחליט שכסף ציבורי יחולק באופן שוויוני לנשים ולגברים". עו"ד אורי קידר. (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)

שטרק הוסיפה כי מאז שהורה בג"ץ לפני חודשיים למדינה ולטוטו להגיע להסדר כללי, או לכל הפחות להסדר זמני שיאפשר את פתיחת הליגה, הן לא זכו לכל מענה ממשי, והתרשמו כי הגורמים השונים אינם מעוניינים להביא את העניין לפתרון וממתינים ל'גאולת בג"ץ' בנושא זה.

עו"ד אורי קידר המייצג את העותרות בהתנדבות אמר: "החדשות הטובות הן שבשלב זה כבר לא מתווכחים איתנו על זה שלנשים מגיעים תקציבים שוויוניים. החדשות הרעות הן שבשטח אנחנו רואים שאף אחד לא מתכוון לתקצב באופן שוויוני בפועל. כלומר עברנו מהדיון העקרוני, על הזכות לשוויון – לתחום התחמונים. אפשר לומר שהוקמה ליגה חדשה, אפשר לקרוא לה 'ליגת ווינר לקומבינות' ומשחקים בה כל השחקנים, ואנחנו החלטנו להוריד את המסיכה ולהכניס את הידיים ללכלוך, ולחשוף את הקומבינות הנעשות על הגב שלנו. בג"ץ צריך להרים את המסיכה ולהחליט שכסף ציבורי יחולק באופן שוויוני לנשים ולגברים".

"אף אחד מאיתנו לא חושב שלהעביר כספים לספורט הגברים זה רע. אנחנו סבורים שזה דבר מהחשובים שיש. אבל לא יכול להיות שזה יעשה בצורה לא שוויונית" הוסיף. "הסברנו לבג"ץ איך עובדת הקומבינה. אנחנו לא מקבלים שקל מהטוטו היום – מוכנים לזרוק לנו פירורים של חצי מיליון שקל, וזו בדיחה, בשעה שהגברים מקבלים 80 מיליון שקל. ואיך זה קורה? 29 מיליון שקל לארבע שנים זה הסכם שיווק. מתוכם 2 מיליון שקל אכן לשיווק, ו-27 מיליון שקל עבור פריסת ימי שידורים". זאת לדבריו על אף שקיים כבר הסכם של ההתאחדות לכדורגל עם חברת צ'רלטון לפריסת השידורים.

לדבריו, "עוד 50 מיליון שקל הולכים להחזרי שיטור וסדרנות. למה דווקא שיטור וסדרנות? כי בכדורגל יש צורך בכך ובכדורסל פחות, ובכדורסל נשים עוד פחות. זה קשור למספר הצופים אבל זה קשור גם לאלימות. כשנקבע שהקבוצות יישאו בעלות השיטור והסדרנות, זה נקבע כדי לעודד את הקבוצות להפחית את רמת האלימות במשחקי הכדורגל. אז את זה משרד הספורט רוצה לעודד? על זה הטוטו רוצה לשים את הכסף? סבסוד האלימות במגרשי הכדורגל?"

"קיימת אפליה בלתי נתפסת בתחום הספורט". איריס שטרק (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)
"קיימת אפליה בלתי נתפסת בתחום הספורט". איריס שטרק (צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת אתנה ווינר)

כדורסל הנשים הוא ענף הספורט הקבוצתי הנשי הפופלרי והמצליח ביותר בישראל. כ-4,000 ילדות, נערות ובוגרות משחקות בו, יותר מבכל ענף ספורט אחר. ליגת העל בכדורסל נשים היא הליגה המובילה בישראל והיחידה שמשודרת בשידורים ישירים ובאופן קבוע. סגירתה של ליגת העל בכדורסל נשים עשויה להשפיע לא רק על השחקניות המשחקות בליגה, אלא גם על עצם קיום הענף, על אלפי הנערות והנשים המשחקות בו.

"כדורסל הנשים עומד בפני התרסקות טוטלית, וזה חלק מהתפקיד שלכם להעלות זאת" אמרה רחל אוסטרוביץ' יו"ר קבוצת אלקטרה רמת השרון לתקשורת. "זה צריך להפוך לנושא מרכזי, שמדינת ישראל מוכנה לרסק ענף חשוב, שיש בו כל כך הרבה ערכים לחברה שלנו. צריך לא להסתיר אותו מתחת לשטיח, עשו זאת לכותרות ראשיות ואל תסתירו זאת בעמודים האחוריים".

"רק לפני שני עשורים נפל דבר בנושא שוויון מגדרי, בג"ץ אליס מילר, בחורה שרצתה להיות טייסת קרב. היום אנחנו רואים שיש טייסות ולוחמות, נגידת בנק ישראל, נשיאת בג"ץ. והיום אנחנו עומדים בפני אפשרות שבג"ץ ישנה שוב את האופן שבו המדינה מתייחסת לספורט הנשים בכלל, כשכדורסל הנשים בראש החץ הזה" אמר איזי צ'יאינו מנכ"ל קבוצת בנות הרצליה. "קבוצות הנשים בישראל רוצות להופיע באירופה, יש היום חמש קבוצות בכדורסל הגברים שמתמודדות בליגות אירופאיות, וגם הנשים רוצות ויכולות להתמודד בצמרת הכדורסל האירופאי, אבל אנחנו חייבים את תמיכת המדינה בעניין הזה, בדיוק כפי שכדורגל וכדורסל הגברים נהנים ממנה. אני פונה לכל הגורמים, משרדי הממשלה, הטוטו, שרת הספורט – שנסו מותניים ועזרו לנו במאבק הזה."

תגובות משרד התרבות והספורט והמועצה להסדר ההימורים בספורט לא התקבלו עד למועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!