דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודאן

סודאן / דוח אמנסטי קובע: כ-200 בני אדם נהרגו במתקפות כימיות בדארפור

על פי הדוח, צבא סודאן תועד משתמש 32 פעמים בנשק כימי כנגד שבטים ילידים. שגריר סודאן באו"ם דוחה את הטענות, אך המומחים קובעים - תמונות הנפגעים תואמות פגיעה כימית. האם מדינות העולם יפעלו?

הרוגי אלימות בסודן החשודה בהפעלת נשק כימי נגד אזרחיה (צילום: סוכנות AP).
הרוגי אלימות בסודן החשודה בהפעלת נשק כימי נגד אזרחיה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

דוח של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שפורסם אמש (חמישי), קובע כי צבא סודאן הפציץ אזרחים בחבל דארפור בנשק כימי. הארגון תיעד לפחות 32 מקרים בהם נעשה שימוש בנשק כימי בפצצות שהוטלו מהאוויר, ורקטות ששוגרו מהקרקע, כנגד כפרים בדארפור. על פי הערכות אמנסטי אינטרנשיונל 200-250 בני אדם נהרגו בהתקפות אלו בדארפור בשמונה החודשים האחרונים, חלק גדול מהם ילדים. ההתקפה הכימית האחרונה שתועדה נערכה לפני כשבועיים, ב-9 בספטמבר.

בדוח שפרסם הארגון הבריטי, מופיעים עשרות ראיונות עם עדים ששרדו את ההפצצות, תמונות לוויין של כפרים שהופצצו וננטשו על אף שלא הייתה בהן נוכחות צבאית, וניתוח תמונות של קורבנות הפצצות אוויריות וארטילריות. על פי הדוח ההפצצות הפיצו "עשן שחור" שהרעיל את האוויר, גרם למוות, למחנק ולפציעות חמורות. תיעוד ראשון לשימוש בנשק כימי בדארפור פורסם כבר ביולי 2011, מאז התפרסמו ברשתות תקשורת סודאניות עוד מספר מקרים דומים. מפאת היעדר עיתונאים בחבל דארפור, וחוסר ראיות מוצקות, דיווחים אלה כמעט ולא הגיעו לתקשורת העולמית.

הדוח מבוסס בין היתר על ראיונות שנערכו עם 184 בני אדם שניצלו מההתקפות, כיוון שלחוקרי הארגון אין גישה לשטח. באחת התמונות שהשיג הארגון מאזור ג'בל מארה הנידח, מתועד ילד גוסס כשהוא מתפתל מכאבים, לכאורה בעקבות התקפה בנשק כימי על כפרו. בתמונות אחרות, מתועדות נשים וילדים מכוסים בשלפוחיות ומתקשים לנשום. לדברי מומחים שבחנו את הצילומים, הם אכן תואמים את השפעות התקיפה בנשק כימי. על פי צילומי לווין שנותחו בדוח, תועדו 171 כפרים שננטשו לחלוטין או חלקית בגלל התקפות כימיות במהלך 2016. אמנסטי אינטרנשיונל קרא לאו"ם לפעול מיד נגד ממשלת סודאן, כדי למנוע התקפות דומות בעתיד.

שגריר סודאן באו"ם הכחיש את ממצאי הדוח ואמר לסוכנות רויטרס ש"החשדות בשימוש בנשק כימי על ידי הצבא הסודאני הן חסרות בסיס ומפוברקות".

רצח העם בדארפור נחשב הפשע הגדול ביותר שהתבצע במאה ה-21. אנשי מיליציות הג'ינג'אוויד, בתמיכת הצבא והממשלה, פלשו לחבל דארפור במערב סודאן, ורצחו בשיטתיות אזרחים, נשים, ילדים ופעוטות בני השבטים פור, מסליט, זג'אווה, תאמה ובאנגו. שבטים אלו הם שבטים אפריקאים ילידים, אשר חיו בממלכת דארפור העצמאית עד מלחמת העולם הראשונה.

בדוח "דארפור 2014:תמונת מצב" שפרסם הוועד למאבק ברצח עם נטען כי "רצח העם בדארפור בוצע במהלך שנת 2013 בשלוש דרכים מרכזיות: מתקפות רצחניות על האוכלוסייה האזרחית, שינוי המבנה הדמוגרפי של חבל דארפור וכן 'רצח עם בהתשה' במחנות העקורים."

הדוח של 'הוועד למאבק ברצח עם' מאשים את מדינות ערב ואת אומות המערב כי הן אדישות לרצח העם ומחדשות את היחסים עם השלטון הסודאני. בדו"ח נכתב כי "על אף הימשכותו של רצח העם בדארפור והחלת מדיניות דומה בחבלים נוספים בסודאן, ניכר כי אומות המערב החלו בנורמליזציה של היחסים עם ממשל חרטום המונהג בידי הרודן עומר אל-בשיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!