דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

ישראל-ארה"ב / ארה"ב מגנה את החלטת ישראל לבנות בשומרון

בעוד משרד החוץ טוען כי מדובר בבניית יחידות דיור בתוך ההתנחלות למטרת פינוי תושבי עמונה, בבית הלבן מתייחסים להחלטה כהתנחלות חדשה לכל דבר ועניין ואף שולחים איום מרומז, בנוגע לסיוע הביטחוני.

ברק אובמה, נשיא ארה"ב בין השנים 2009 ל-2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ברק אובמה, נשיא ארה"ב בין השנים 2009 ל-2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
שי ניר

ארה"ב גינתה אתמול (רביעי) באופן חריף את החלטת ממשלת ישראל להרחיב את ההתנחלות שילה, "בעומק הגדה המערבית", כהגדרתה. הודעת מחלקת המדינה יצאה בתגובה לפרסום כי וועדת התכנון העליונה אישרה להפקדה את תכנית הבנייה של שכונת שבות רחל בהתנחלות. על פי תגובת משרד החוץ לגינוי מתוכננת שכונה זו להוות חלופה לתושבי עמונה שאמורים להתפנות בעקבות החלטת בג"צ.

בהודעת הגינוי החריפה, מחלקת המדינה האמריקאית מתייחסת לפרסום כאל החלטה להקים התנחלות חדשה בגדה המערבית. דובר מחלקת המדינה ציין כי ההחלטה על הקמתן של 300 יחידות דיור "פוגעת בסיכוי לפתרון שתי המדינות" והוסיף כי הקמתה של התנחלות זו, בקרבה רבה יותר לירדן מאשר לישראל, מייצרת קו מאחזים החוצה את השטחים ומחליש את הסיכוי למדינה פלסטינית בת-קיימא. בהמשך הגינוי שולחת מחלקת המדינה גם איום סמוי, בהזכירה את הסכם הסיוע הצבאי האמריקאי שנחתם בחודש שעבר, ובציינה כי ההחלטה  מנוגדת לאינטרסים ארוכי הטווח של ישראל, "מטריד ביותר שמעט זמן לאחר שישראל וארה"ב השלימו חתימת הסכם סיוע צבאי, חסר תקדים, המעוצב לבניית התעצמותה הביטחונית של ישראל – שישראל תקבל החלטה כה מנוגדת לאינטרסים הביטחוניים ארוכי הטווח בפתרון של שלום לסכסוך עם הפלסטינים".

עוד בהודעה מוזכר מותו של נשיא המדינה ה-9, שמעון פרס, ונאמר כי החלטת הממשלה "מרפה ידיים" ובעוד שישראל והעולם מתאבלים על מותו של פרס ומנהיגים מארה"ב ומדינות אחרות מכבדים את "אחד ממגיני השלום הגדולים, תכניות בנייה מקודמות ומערערות את הסיכויים לפתרון 2 המדינות בה פרס תמך בלהיטות". בחלק האחרון של ההודעה נאמר כי על ישראל להכריע בין הרחבת התנחלויות לשימור הסיכוי לפתרון 2 המדינות, "הקמת ההתנחלות זהו צעד נוסף בדרך לבניית מציאות של מדינה אחת, של כיבוש נצחי המנוגד לחלוטין לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מהלכים אלה יביאו אחריהם גינוי בין לאומי, הרחקה משותפות והטלת ספק במחוייבותה של ישראל למו"מ לשלום."

שכונה או התנחלות חדשה?

הודעת מחלקת המדינה יצאה לאחר פרסום מאת אודי סגל במוצאי שבת האחרון, בחדשות 2, כי הוגשה תכנית לאישור לוועדת התכנון העליונה לבניית 98 יחידות דיור ליד ההתנחלות שילה. תכנית הבנייה, כפי שאישרו גורמים מדיניים, תהווה עפ"י הממשלה חלופה לפינוי ההתנחלות הבלתי חוקית בעמונה. מאז ממשלת רבין מדינת ישראל לא אישרה באופו רשמי הקמה של התנחלויות חדשות.

שלום עכשיו, שהביאו לפרסום את אישורי התכנית של וועדת המשנה לוועדת התכנון העליונה, אומרים כי באופן רשמי, ישראל אומרת שמדובר בשכונה חדשה אך בפועל מדובר בדרך לא רשמית להקים התנחלויות חדשות. בפרוטוקול עצמו נכתב על שכונת שבות רחל מזרח (גבעה ב') "בהיבטים של תפקוד, השכונה תוכל להיות עצמאית".

לעומת זאת, מתגובת משרד החוץ להודעת הגינוי האמריקאית ניתן דווקא להבין כי מדובר בבניה בתוך התנחלות שילה, וכפתרון לתושבי עמונה: "98 יחידות הדיור שאושרו בשילה אינן 'התנחלות חדשה'. המבנים ייבנו על אדמת מדינה בשטח הקיים של שילֹה ולא ישנו את הגבול המוניציפלי או את המיקום הגיאוגרפי של היישוב. היחידות נועדו לספק פתרון דיור לתושבי עמונה שיאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות צווי ההריסה שהוציא בית המשפט העליון". ביחס להאשמה של מחלקת המדינה כי ישראל לא מחוייבת לפתרון 2 המדינות נאמר, "ישראל מחויבת לפתרון שתי מדינות לשני עמים, הכולל מדינה פלסטינית מפורזת המכירה בישראל כמדינה יהודית. המכשול האמתי לשלום איננו ההתנחלויות – סוגיה שיכולה וצריכה להיפתר באמצעות משא ומתן בין הצדדים – אלא הסירוב הפלסטיני המתמשך להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם."

אבי רואה יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית מטה בנימין, התראיין ברשת ב' בתוכנית 'בחצי היום' והגיב לטענה שמדובר בהתנחלות חדשה, "המקום, השכונה, התב"ע שפורסמה אתמול ובגינה כל הרעש הבינ"ל, היא שכונה בישוב שילה ולא ישוב חדש". לדברי רואה הגבעה הסמוכה לשילה, הקרויה גבעה ב',  צורפה לשטח השיפוט של שילה עוד בזמן כהונתו של אלוף פיקוד מרכז לשעבר, ניצן אלון, "אנחנו כבר אז התחלנו לגלגל את נושא התכנון של הבנייה בגבעה הזו." בתשובה לשאלתה של המראיינת ליאת רגב אם זה היה תכנון כחלופה לעמונה השיב רואה, "לא. אני כופר באמירה שזו אלטרנטיבה לעמונה. אני לא יכול לומר שאין כאלה שרואים בה אלטרנטיבה כמו משרד הביטחון, כמו המנהל האזרחי, כמו אחרים." עוד אמר רואה, "בכל מקום בו יש ישוב באופן טבעי מקדמים תכנון".

"האמריקאים קונים בלוף"

ממטה המאבק עמונה נמסר בתגובה להודעת הגינוי, "תמוה בעינינו שהאמריקאים קונים את הבלוף על בנית התנחלות חדשה וישר מגנים את ההחלטה. נראה כי המודיעין של המעצמה הגדולה לוקה בחסר. פשוט אין בניה, אין יישוב. רק קוצים ודרדרים." ביחס להצעת החלופה לפינוי עמונה נאמר, "אין בכוונתנו להתפנות מבתינו לשום מקום אחר. כאן נולדו ילדנו וכאן הקמנו את ביתנו וכאן נשאר."

ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה ליחסי ישראל-ארה"ב, הגיב הערב בנוגע להחלטת הממשלה להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה ולהודעת הממשל האמריקאי: "ראש הממשלה נתניהו מתגרה בממשל האמריקאי, שזה עתה העניק לישראל את הסכם הסיוע הרחב והנדיב ביותר אי פעם. אין גבול. דווקא לאחר הדברים החמים והחשובים שאמר הנשיא אובמה בישראל בשבוע שעבר בחרה ממשלת ישראל להפנות לו עורף ולפגוע בבטן הרכה שלו, ההתנחלויות." עוד הוסיף שי, "ההחלטה להקים התנחלות חדשה מתעדפת בצורה חסרת אחריות את הפעילות בשטחים על פני עתידה הביטחוני והמדיני של מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!