דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים עם מוגבלויות

קליטת בעלי מוגבלויות / שבעה עובדים על הספקטרום האוטיסטי נקלטו לעבודה ברכבת ישראל

"אני אוהב לעבוד וחשוב לי לעשות את העבודה כמו שצריך" אמר אור, שהוכשר לעבוד כבודק קרונות, בטקס שציין את כניסתם לתפקיד. מנכ"ל הרכבת: "זה לא פיילוט, אנחנו לא מפסיקים כאן". יו"ר ההסתדרות: "רבים ילכו בעקבותיכם, אנחנו נעזור בכל"

טקס לקליטת בוגרי תכנית 'רואים רחוק' לעבודה ברכבת ישראל (צילום: דבר ראשון)
טקס לקליטת בוגרי תכנית 'רואים רחוק' לעבודה ברכבת ישראל (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בטקס בהשתתפות מנכ"ל הרכבת בועז צפריר, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר ועד עובדי הרכבת ניקה שמילוביץ' ורקטור הקריה האקדמאית קרית אונו פרופ' דודי שוורץ נקלטו שבעה בוגרי תכנית 'רואים רחוק' לשילוב בוגרים על הספקטרום האוטיסטי בצה"ל ובחברה האזרחית לעבוד כבודקי קרונות במוסך החדש של רכבת ישראל בבאר שבע.

"אני נורא מתרגש לראות אתכם, גיבורים באמת, שעשו את הקורס הזה ובני המשפחות. זה ממש התגשמות של חלום מבחינתי. אתם דוגמא ואני בטוח שתצליחו ורבים ילכו בעקבותיכם. אנחנו נעזור בכל" אמר ניסנקורן.

"זה לא פיילוט" אמר מנכ"ל הרכבת צפריר. אנחנו לא עושים פיילוט ברכבת, ברגע שהחלטנו אנחנו טיל שרץ קדימה. אנחנו גאים על המהלך הזה, ואנחנו נקלוט עוד הרבה מחזורים כאלה. אנחנו אפילו משוויצים שיש לנו הסכם קיבוצי, זה ראשוני בארץ העסקה שכזו שמעוגנת בהסכם קיבוצי. כולנו זכינו מזה".

"יש אנשים עם יכולות, שהבעיה שלהם היא יותר בתחום התקשורת הבינאישית. חלקם יותר מופנמים חלקם יותר דברנים, אבל אלו אנשים עם יכולות" אמר לדבר ראשון אור פרץ ממסיימי הקורס. "המסגרת של הקורס מאפשרת הזדמנות, שזה משהו שחסר במדינה הזו. קבלה של אנשים אחרים שהם אולי טיפה שונים אבל יכולים לתרום המון. אני מאוד אוהב לעבוד, חשוב לי להגיע בזמן לעבודה ולעשות אותה כמו שצריך. קיוויתי למצוא מקום שאוכל לעבוד בו, אחרי שהרבה שנים עבדתי בבניין ובנגרות, ואני שמח שהגעתי לרכבת. הייתה פה הסבלנות ללמד אותנו את הדברים, לראות שאנחנו מבינים, וברגע שזה נקלט אנחנו יודעים לעשות את העבודה כמו שצריך". פרץ מסביר שבקורס ניתן דגש מרכזי על נושא הבטיחות ושמירה על נהלי המוסך, היבט מרכזי בתפקיד שהם מיועדים לבצע. הכשרות נוספות שכלל הקורס היו הכנה לעולם העבודה, וסדנאות תקשורת. פרץ מבהיר שהוא חש שעל גבו ישנה האחריות להוכיח את הצלחת התכנית על מנת לפרוץ דרך לעובדים נוספים שיקלטו בעתיד באופן דומה.

"כשהציעו לי את הפרוייקט אמרתי 'כן בטח'" אמר בני לוי, סמנכ"ל נייד ברכבת.  "כשהצטרפתי לחלק מהשיעורים וראיתי את מערכי השיעור, את הרצינות ואת האופן שהעובדים תפסו את המקצוע, ואת הדרך שקיבלנו אותם אלינו הבנתי למה זה היה כל כך טבעי לי. השאלה היחיד שעלתה לי זה למה זה לא קרה עוד קודם".

העובדים הוכשרו  במשך שלושה חודשים במסגרת הכשרה מהסוג המכונה "פנים מפעלית" – בכיתה שהוקמה במתחם הרכבת ותוך היכרות עם העבודה המעשית במוסך ועם צוות העובדים אליו הם מצטרפים. ההכשרה התקיימה במסגרת תכנית רואים רחוק הפועלת דרך הקריה האקדמית אונו, שמטרתה להכשיר בוגרים על הספקטרום האוטיסטי לתפקידים נדרשים בצה"ל ובשוק האזרחי. התכנית הספציפית להכשרתם כבודקי קרונות נוצרה בתהליך שערך כשלוש שנים.

"כולם נרתמו לטובת העניין" אמרו ליאורה סלעי וטל ורדי, יוזמי התכנית. "בעולם המערבי למעלה מ-90% מהאנשים על הספקטרום אינם עובדים או עובדים בעבודות שאינן הולמות את יכולותיהם. בשנים האחרונות חברות ענק החלו בפיילוט שנותן להם תקווה להיות מועסקים בתחומי מחשב בהם יש להם יתרון יחסי. והנה כאן בבאר שבע במוסך המרכזי של רכבת ישראל, בפעם הראשונה, קבוצה של בוגרים על הרצף האוטיסטי מסיימים קורס מקצועי ברכבת. זה אירוע ראשוני בישראל, ולמיטב ידיעתנו בעולם הרכבות בכלל".

פרופ' שוורץ מספר שמדובר כבר במחזורה השביעי של התכנית, כשהמחזורים הקודמים נעשו בשיתוף עם צה"ל וזה הוא המחזור האזרחי הראשון. "זה משתלב עם חזון הקריה האקדמית לשלב כל מיני אוכלוסיות ומגזרים בחברה הישראלית. לצורך התכנית מגויסת כל הפקולטה למקצועות הבריאות, אנשי הסגל של החוגים לקלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק, ואת המשאבים האדמינסטרטיביים והכלכליים של המכללה. למעשה אנחנו נותנים את הפן של הליווי החברתי והרגשי והרכבת סיפקה את המדריכים המקצועיים עצמם".

בודקי הקרונות הם חלק מצוות בודקים וטכנאים שבאחריותם לדאוג לתחזוקה השוטפת של הרכבות. במסגרת התפקיד העובדים נדרשים לוודא את תקינותו של  מכלול הפנים של הקרון ותא הניהוג ובמקרה הצורך, לתחזק חיבורים במרכיבי המכלול. "התפקיד שלנו יהיה להסתובב ולעשות בדיקה פנים קרונית להכל – לרשום דו"ח שצריך לבוא צוות ניקוי, לבדוק את הלחץ במטפים, את המוטות של העליה לרכבת שהחיבורים שלהם תקינים, את האורות והדלתות, שהמושבים לא קרועים, שידיות החירום מאובטחות ושהשירותים עובדים" מסביר פרץ את העבודה. עבודה זו מתבצעת באופן עצמאי וללא ליווי צמוד של הטכנאי ועל כן יש צורך ביכולת עבודה ברצף, קבלת החלטות ומודעות גבוהה למצבי סיכון.

את ההיבט המקצועי של הקורס, הדריכו שני טכנאי קרונות – ספיר צרויה ושניר בנזינו. "התפקיד שלהם הוא מאוד דומה לשלנו, והוא משלים לתפקיד המכונאים" הסבירה צרויה, "יש להם את היכולת לחזור על העבודה, לבדוק שוב, בצורה הטובה ביותר, ולשים לב לדברים שאנחנו אחרי הקרון השלישי כבר פחות נשים לב. הם מוצאים התקלות ואז אנחנו מתקנים אותם יחד". היא מוסיפה שלמדה המון מהחניכים בקורס על דיוק וירידה לפרטים. "מהשבוע השלישי החניכים כבר עבדו, היה להם את הטופס בדק ולקראת סוף הקורס הם כבר רצו בקרונות לבד באופן עצמאי. כבר מהתחלה יצרנו להם סביבת עבודה מתאימה. הייתה גם הכנה לצוות, היכרות עם הרצף, עם התפקודים השונים. במהלך הקורס הייתה להם אינטראקציה עם כל העובדים והם אכלו איתנו בוקר וצהרים ותמיד. היה לנו חשוב להכיר אותם ליתר העובדים".

בנובמבר 2015 חתמו ההסתדרות, ועד עובדי הרכבת והנהלת הרכבת הסכם קיבוצי אשר יסדיר את תנאי העסקתם של העובדים בוגרי התכנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!