דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / דוח של משרד הבריאות: חוסר קריטי של מיטות ורופאים במחוז צפון

דוח שפרסמה ועדה לבחינת הרחבת שירותי הבריאות בצפון מציג נתונים עגומים. חוסר במיטות ובתקנים בכלל שירותי הבריאות במחוז הצפון. אך האם בהצבעה על התקציב יתחשבו בהמלצות?

מיטת אשפוז בבית חולים (צילום ארכיון: אורי לנץ / פלאש 90).
מיטת אשפוז בבית חולים (צילום ארכיון: אורי לנץ / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

תושבי ותושבות אזור הצפון בישראל חשופים לסכנות בריאותיות שונות, הנובעות ממחסור חמור בתקנים ובאמצעים – כך עולה מדו"ח של וועדה שמונתה על ידי משרד הבריאות.

כך, לדוגמא, במחוז צפון ישנם 934 מפעלי מזון שמפוקחים ע"י 9.5 משרות של מפקחים. בלבד. הדוח ממליץ על תוספת של 8.5 משרות. מבחינת מניעת אלימות במשפחה, נכתב בדו"ח כי "תוספת של כוח אדם היא הכרח". מבחינת קופות החולים, יש מחסור בכוח אדם מקצועי, ובעיקר מומחים ברפואת משפחה, ילדים ונשים. בנוסף, צוין העדר מוסדות רפואה בתחומי השיקום. מבחינת שירותי התפתחות הילד יש מיעוט מכונים, ובמכונים הקיימים ישנו עומס רב. הדבר מוביל להעדפה להפניה למטפלים פרטיים. גם מבחינת מעונות יום שיקומיים מתואר מצב קשה, הכולל מרחק נסיעה גדול למעונות הקיימים, מחסור במעון יום שיקומי במגזר הערבי וקיים מחסור באנשי צוות.

בתי החולים סובלים מחוסר במיטות אישפוז, והמחסור מורגש בעיקר בשירותים החסרים: מיטות שיקום, מרפאות כאב בבתיה"ח, אולטרסאונד אנדוסקופי, מכון הקרנות, PET CT (לאבחון סרטן), פסיכיאטריה ועוד. בתחום הגריאטריה, בבתי חולים הכלליים יש סה"כ 53 מיטות לשיקום גריאטרי. במוסדות סיעוד מורכב יש סה"כ 96 מיטות (4 מוסדות פרטיים מתוכם 16 מיטות בבית החולים האיטלקי בנצרת). ואין כלל מיטות המסוגלות להעניק הנשמה ממושכת. מבחינת שיקום, קיים חוסר במיטות לשיקום חריף כולל לילדים, חוסר בכוח אדם מיומן לשיקום, הוועדה המליצה על הוספת 195 מיטות לשיקום.

המלצה נוספת הקיימת בדוח היא החזרת שירותי הבריאות לתלמיד לידי המדינה. שירותי הבריאות לתלמיד הופרטו בשנת 2008 ומאז נכתבו כבר מספר דוחות על כך שההפרטה נכשלה ויש להחזיר את השירותים לידי המדינה. עד כה, רק במחוז דרום השירותים חזרו לידי המדינה.

הוועדה עבדה שנתיים

הועדה לבחינת שירותי הבריאות במחוז הצפון כונסה בשנת 2014 ובראשה עמד סמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו. הדו"ח שפורסם עוסק במצב שירותי הבריאות באזור בו חיים 16.5% מאוכלוסיית המדינה, 1,350,000 תושבים (נפות נצרת, כנרת, יזרעאל ועכו), 700,000 מתוך תושבי המחוז הם תושבים ערבים (53% מכלל המחוז). המאפיינים הייחודיים של האזור הם שטח גיאוגרפי גדול ומרחקי נסיעה גדולים ממקום למקום.

הדו"ח שהוציאה הוועדה תחת ידיה מפורט ומציע הצעות לפתרון במגוון תחומים, אך השאלה היא האם באמת יתווספו תקנים, מיטות ותקציבים כפי שמומלץ בדוח? בבי"ח סורוקה מחכים כבר למעלה משנתיים לתוספת מיטות שהובטחה כחלק מהחלטת הממשלה. הממשלה כבר הצביעה על התקציב לשנים 2018-2017 והכנסת תתחיל לדון בו כשתחזור מהפגרה ב-31.10. האם יהיה מי שישקול את מצב שירותי הבריאות בצפון בעת שירים ידו בעד או נגד התקציב?

הדוח עוסק בפערים הקיימים במחוז הצפון ביחס לשאר המדינה בכל תחום הבריאות. התמונה שמתקבלת מהדוח היא שהמצב במחוז הצפון מבחינת שירותי בריאות הוא קשה ביותר. מחסור במיטות, חוסר במוקדי רפואת חירום ומחסור בכוח אדם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!