דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

עמונה / המדינה תבקש מבג"ץ לדחות בחצי שנה את פינוי עמונה

ביהמ"ש קבע שהמאחז יפונה עד סוף 2016. בלשכת נתניהו אמרו כי "הבקשה לדחייה נובעת מהרצון להגיע לפתרון ללא אלימות", ובמטה המאבק הגיבו: "מצפים שהדרג המדיני יוביל באופן מיידי את הסדרת עמונה וכלל ההתיישבות"

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

המדינה תדרוש מבג"ץ לדחות את פינוי המאחז עמונה בחצי שנה – כך הוחלט היום (חמישי) בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי. החלטת בג"ץ הנוכחית בעניין המאחז עמונה קובעת שמועד הפינוי הנוכחי הוא עד 25 בדצמבר.

לאחר ההחלטה טענו גורמים במפלגת הבית היהודי כי מדובר בתוצאת לחץ שהפעילה המפלגה, טענה שהוכחשה ע"י גורם בלשכת ראש הממשלה: "ראש הממשלה, שר הביטחון והיעץ המשפטי לממשלה נדהמו לשמוע את התדרוך של בנט, כאילו ההחלטה לבקש דחייה מבג"ץ באה כתוצאה מלחץ של הבית היהודי. בפועל, ההחלטה התגבשה כבר לפני ימים, בדיונים בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה". הגורם הוסיף כי "מהותית, הבקשה לדחייה נובעת מהרצון להגיע לפתרון ללא אלימות. כל הדיבורים המיותרים סביב סוגיית עמונה רק מזיקים לתהליך".

עמונה היא המאחז שהוקם ב-1996 בסמוך להתנחלות עופרה. כיום מתגוררות בו כחמישים משפחות והוא המאחז הגדול ביותר ביהודה ושומרון. החל משנת 2000 עומד המקום בליבה של מחלוקת שלטונית ומשפטית עקב הקמת מבני קבע ללא אישור, ובהמשך גם עתירות של פלסטינים לבג"ץ בטענה שהמאחז הוקם על אדמות פרטיות של פלסטינים. בפברואר 2006 נהרסו תשעה מבני קבע בעמונה, תוך עימות אלים בין אלפי אנשים שהתבצרו במקום לכוחות המשטרה.

בשנת 2013, בעקבות עתירה לבג"ץ של בעלי הקרקע, הרסו המתנחלים מיוזמתם בית נוסף. בדצמבר 2014, במענה לעתירה, הורה בג"ץ למדינה לפנות את המאחז תוך שנתיים – עד דצמבר 2016. מאז נערכו נסיונות שונים להגיע לפתרון שבו היישוב לא יפונה. ועדה בראשות מזכיר הממשלה דאז אביחי מנדלבליט בחנה אפשרות להקים מחדש את היישוב בחלקות סמוכות במעמד של נכסי נפקדים שאין לגביהם תביעות בעלות, אך כנגד החלקות המיועדות הוגשו תביעות בעלות. בספטמבר 2016 התייחס שר הבטחון אביגדור ליברמן לסוגיית פינוי עמונה ואמר כי "אין שום סיכוי להשאיר את עמונה במקום שבו היא נמצאת היום זאת מאחר שיש נגדה פסק דין חלוט. אנחנו מדינת חוק ונכבד את החלטת בית המשפט". במקביל נעשו נסיונות להקים הרחבה ליישוב אחר ביהודה ושומרון שאליו יעברו משפחות היישוב

ממטה המאבק נגד פינוי עמונה נמסר בתגובה: "איננו תולים את תקוותנו בבג"צ ומצפים כי הדרג המדיני ובראשם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ליברמן, שרת המשפטים שקד ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט יובילו באופן מיידי את הסדרת עמונה וכלל ההתיישבות בהתאם לסמכותם ואחריותם כלפי אזרחי ישראל ובוחריהם מהמחנה הלאומי. כל תוצאה אחרת תביא לפינוי כפוי ולמאבק חסר פשרות בשטח של אלפי אנשים שיביעו את מחאתם כנגד מחיקת יישוב שלם בארץ ישראל"

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה כי "אנחנו פועלים במלוא המרץ והיצירתיות כדי להציל את עמונה מהריסה. עמונה היא אירוע אסטרטגי בכל הקשור להסדרת ההתיישבות ובארגוני השמאל הקיצוני מודעים לכך ומנסים לטרפד, כפי שראינו בפתרון נכסי נפקדים. זהו מאבק לא פשוט אבל אנחנו נחושים להצליח ובשלב זה השגת הדחייה היא צעד בדרך לכך."

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "הפנייה לבג"צ לדחות את פינוי עמונה היא ניסיון לרמוס את שלטון החוק. ממשלת ישראל מובלת על ידי מתנחלים שגוררים אותנו לסיפוח שטחי C, ולהקמת מדינת ישראטין שאינה יהודית ואינה דמוקרטית. כל פעם שנדרשת החלטה אמיצה – מחליטים שלא להחליט. 50 שנים שאבן הרחיים הזאת – הגדה המערבית, תלויה לנו על הצוואר ובמקום להשתחרר ממנה, מהדקים את האחיזה והדבר מסכן את הציונות, מכרסם תחת יסודות שלטון החוק ופוגע במעמדנו בעולם. יש לשים לכך סוף"

ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת הגיב על הסיכום בין ראש הממשלה לשרים בנט ושקד בעניין ההתנחלות עמונה: ״ההבחנה בין מאחזים ׳לא חוקיים׳ ל׳מאחזים חוקיים׳ הינה המצאה של הימין, שנועדה לשרת את האידאילוגיה הקיצונית וההרסנית של המתנחלים ותומכיהם. כל ההתנחלויות שמעבר לקו הירוק הן בלתי חוקיות לפי הדין הבינלאומי ואין אפילו מדינה אחת בעולם שמכירה בחוקיותן". ג'בארין הוסיף כי "במקום לקבל את יוזמת השלום הערבית ולשגת לגבולות 1967 תמורת שלום עם כל מדינות העולם הערבי והעולם המוסלמי, ממשלת נתניהו ממשיכה להרחיב התנחלויות, להתגרות בעולם, ולחבל בכל דרך אפשרית בסיכויי השלום באזור״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!