דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

כתב אישום / זוג מסכנין חיו במעוז דאע"ש עם שלושת ילדיהם - וחזרו לישראל

על פי כתב אישום שהוגש נגדם, השניים עברו לעיראק וחיו במשך מספר חודשים במוסול. האב לחם בשורות הארגון והאם עבדה בבית חולים. עקב ההפגזות וחוסר מסגרות חינוכיות לילדים, הם חזרו לישראל

דגלי דאעש בהפגנת תומכים (צילום: סוכנות AP)
דגלי דאעש בהפגנת תומכים (צילום: סוכנות AP)

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד בני זוג מסכנין שהצטרפו לארגון דאע"ש וחיו עם שלושת ילדיהם, בני 3, 6 ו-8, במשך מספר חודשים במוסול שבעיראק.

על פי כתב האישום, ויסאם וסברין זבידאת מסחנין גילו עניין הולך וגובר בארגון דאע"ש החל משנת 2015. הם החלו לעקוב אחר פעילות הארגון באמצעות הרשתות החברתיות באינטרנט, פיתחו הזדהות אידיאולוגית עם ערכיו והחליטו להצטרף לדאע"ש ולחיות תחת חוקי ה"שריעה". הם יצרו קשר ברשתות החברתיות עם פעיל בארגון בשם חליל אבו חטאב, על מנת להצטרף אליו ביחד עם ילדיהם. בחודש יוני 2015 נסעו בני הזוג  עם שלושת ילדיהם ועם בני משפחתה של סברין לחופשה משפחתית ברומניה, לרגל סיום לימודי הרפואה של אחיה, ותוך כדי החופשה, יצאו עם ילדיהם מרומניה לטורקיה על מנת להגיע לסוריה. הם לא שיתפו את בני המשפחה בתכניות, ואת מכשירי הטלפון הסלולריים שלהם השאירו ברומניה, על מנת למנוע אפשרות להתחקות אחריהם.

כשהגיעו לטורקיה קישר אותם אבו חטאב לפעיל אחר, המכונה "אבו סוהיב", שהנחה אותם בחציית הגבול בין טורקיה לסוריה. כשהגיעו לסוריה הצטרפו בני הזוג לכוחות דאע"ש, ומסרו לידי אנשי הארגון את דרכוניהם הישראליים. בהמשך הובילו אנשי דאע"ש הובילו את המשפחה לעיר מוסול בעיראק – העיר הגדולה ביותר שבשליטת הארגון. האב ויסאם הצטרף למחנה של לימודי דת ואידאולוגיה השייך לארגון, ואף נשבע שבועת אמונים לדאע"ש. במחנה, שארך כחודשיים, הוכשר ויסאם כלוחם. הוא קיבל נשק מסוג קלצ'ניקוב, מחסניות ואפוד קרב, ולמד להשתמש במכשירי קשר, רימון יד, לחימה בשטח בנוי, קרב מגע ועוד.

עם סיום המחנה הצטרף ויסאם לפעילות צבאית בגדוד של דאע"ש. במשך 30 יום הוא לחם כנגד הצבא העיראקי בעיר אל-רמאדי. בנוסף, הוא השתתף בעבודות חפירה של מנהרה ובונקר תת-קרקעי סמוך לעמדה של הגדוד. בתחילת 2016 הצטרף ויסאם לפשיטה של ארגון דאע"ש בכפר אלבורישה, במטרה להשתלט על מגורי החיילים של הצבא העיראקי, להרוג אותם ולחטוף את נשקיהם. במהלך הפשיטה הוא נפצע מירי ברגלו השמאלית, ופונה לקבלת טיפול רפואי בידי פעילי דאע"ש.

כל אותו הזמן התגוררה האם סברין עם ילדיה בבית במוסול, עבדה בבית החולים במוסול כמפעילת מצלמות אבטחה וקיבלה את דמי מחייתה מדאע"ש. לאחר פציעתו של ויסאם, הוא שב להתגורר עם משפחתו במוסול. אולם הפצצות בעלות הברית והיעדר חינוך סדיר לילדיהם גרמו לבני הזוג להחליט שהם מעוניינים לחזור לישראל. הם חצו את הגבול בין עיראק לסוריה, ולאחר מכן ניסו להסתנן מסוריה לטורקיה בעשר הזדמנויות שונות. נסיונות מעבר הגבול הצריכו אותם להוביל את ילדיהם בהרים, לעיתים ללא מזון ומים, כששוטרי הגבול הטורקים יורים לעברם. במהלך הנסיונות הם סיממו את בתם הקטנה בסם הרדמה, כדי שלא תבכה ותעורר את תשומת לב השומרים בגבול. לבסוף, משהצליחו הנאשמים וילדיהם להסתנן לטורקיה, הם נעצרו על ידי המשטרה הטורקית והועברו לישראל.

בכתב האישום, שהוגש ע"י עורך הדין שגב אדלר, הואשמו בני הזוג בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, יציאה שלא כדין, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת, חברות בארגון טרוריסטי ואימונים צבאיים אסורים. "התופעה של יציאת אזרחי ישראל או תושביה לזירת הג'יהאד בסוריה או בעיראק טומנת בחובה סיכון ממשי לביטחון המדינה נוכח האפשרות כי יעברו שם הכשרה אידיאולוגית וצבאית אשר תנוצל על ידם לצורך פעילות חבלנית עוינת נגד הממסד הישראלי, או הפצת משנה הדוגלת בפעילות כזו, בין ביוזמתם העצמאית ובין בעידוד, ביוזמת ובהפעלת גורמי ג'יהאד עולמי, עמם באו במגע בסוריה". במדינה מודאגים מכך שהטרוריסטים יסתייעו בישראלים לקבלת מידע אסטרטגי על ישראל, גם במהלך שהותם שם וגם לאחר שיחזרו לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!