דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

גבול מצרים / מי אחראי למותו של בן 15 באתר עבודות ביטחוניות בגבול מצרים?

הנער, נמר בסאם אבו עמאר מהישוב הבדואי לקיה שבנגב, נהרג מירי הצבא המצרי, שהצטרף למשפחתו שעבדו עבור משרד הביטחון בתחזוקת הגדר כעובדי קבלן. משרד הביטחון וצה"ל בודקים את הנסיבות.

גדר הגבול עם מצרים (צילום ארכיון: מתניה טוסיג / פלאש 90).
גדר הגבול עם מצרים (צילום ארכיון: מתניה טוסיג / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

נמר בסאם אבו עמאר בן ה-15 מהישוב לקיה שבדרום, נהרג אמש (שלישי) מירי חיילים מצרים במהלך עבודות לתחזוקת גדר הגבול באזור הר חריף. אבו עמאר הצטרף ככל הנראה לבני משפחתו שעבדו בחברה אזרחית ששכר משרד הביטחון לעבודות אחזקה בגדר הגבול עם מצרים. לאחר הירי, פונה אבו עמאר במסוק לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, אך מת מפצעיו.

בתחילה נמסר ממשרד הביטחון כי הנער הועסק על ידי קבלן משנה של חברה שזכתה במכרז לאספקת עבודות אחזקה בגדר הגבול עם מצרים, אך בהודעה נוספת של המשרד נאמר כי "מבירור ראשוני עולה כי בסאם אבו עמאר מהישוב לקיה שבדרום, הגיע לאתר העבודות יחד עם בני משפחתו הנמנים על קבוצת עובדים מטעם קבלן המשנה, שהעסיק במקום קבלן האחזקה האזרחי. משרד הביטחון ממשיך בבדיקה עד לבירור נסיבות האירוע בכללותן."

נמר בסאם אבו עמאר (תמונה באדיבות המשפחה)
נמר בסאם אבו עמאר (תמונה באדיבות המשפחה)

ככל הנראה לא הועסק הנער ישירות על ידי החברה הקבלנית שנשכרה על ידי משרד הביטחון לעבוד במקום, עם זאת, שאלת אחריותו של המשרד על העובדים תחתיו נשארת בכל מקרה פתוחה.

האם משרד הביטחון אחראי לעובדים שהוא מעסיק דרך חברות קבלן? האם העובדים עוברים תדרוך ויידוע על הסכנות הכרוכות בעבודה על גדר הגבול? האם משרד הביטחון יודע מי העובדים, גם אלו המועסקים ע"י חברות קבלן, שנמצאים על הגבול? האם יש הנחיה ברורה לגבי גיל העובדים שיכולים לקחת חלק בעבודה כזה?

בסאם אבו עמאר, אביו של הנער, אמר לאתר Ynet כי בנו הצטרף לבני משפחתו בעבודה – "הוא היה עוזר להם, מכין להם קפה". לדבריו, כח מצרי שסייר על הגבול אמר להם לעזוב את המקום והם עשו זאת, אך המצרים פתחו באש בטרם הספיקו כולם לעזוב ובנו נפגע מהירי. "החיילים צריכים להגיב. הם צריכים להיות ראשונים. לא עושים את העבודה בלי ליווי, ולא היה ליווי של צה"ל. בזמן שהיה ירי הם באו ולא הגיבו, ואני רוצה עכשיו לבדוק ולשאול איפה הצבא? אני מאשים את משרד הבטחון", אמר.

 

האירוע היום אינו המקרה הראשון שבו נהרגים נערים שהצטרפו לעבודת הוריהם באיזורי גבול מסוכנים. ביוני 2014 נהרג מוחמד פהמי קרקרה, נער בן 12 מהכפר עראבה, שהתלווה לעבודתו של אביו בגבול עם סוריה. רכב אזרחי של חברה קבלנית המועסקת על ידי משרד הביטחון התפוצץ בסמוך לתל חזקה שברמת הגולן, ככל הנראה כתוצאה מירי נ"ט מכיוון שטח סוריה. כתוצאה מהפיצוץ נהרג הנער מוחמד, ושלושה עובדים נוספים נפצעו, ביניהם סמי קרקרה, אביו של הנער.

בשנים האחרונות נרשמו מספר מקרי ירי בגבול מצרים. בפברואר 2015 נהרגו שני מבריחים ישראלים מאש שנורתה ממצרים. שנה לפני כן נפצעה סרן אור בן יהודה, מפקדת פלוגה מגדוד הקרקל, במהלך חילופי אש עם מבריחי סמים שירו טילי נ"ט על כח צה"ל מהצד המצרי של הגבול. באירוע נפצע גם קשר המ"פ.

ביוני 2012 נהרג סעיד פשאפשה, עובד משרד הביטחון, כאשר חוליית מחבלים הפעילה מטען ליד הישוב באר מילכה שעל גבול מצרים. כתוצאה מהפעלת המטען ותוך כדי ירי על המכונית, הידרדר אחד מכלי הרכב לתעלה ופשאפשה נהרג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!