דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הסעיף המקומם בחוק שמאפשר העסקת עובדי קבלן בהיי-טק

ענף ההיי-טק הישראלי זוכה בתקופה האחרונה לגל התאגדויות מרשים כאשר הסיבות לגל זה הינן מהמוצדקות ביותר ובראשן שיטת הדלת המסתובבת שבגינה נפלטים עובדים קשישים בני 45 מחוץ לשוק ההיי-טק. גל ההתאגדויות המבורך אכן יכול לשנות את מצב זה, אך האפשרות להתאגד נמנעת מעשרות אלפי עובדי מחשוב שאינם יכולים להתאגד, מאחר והם עובדי מיקור חוץ או בשמם הפחות מכובס המקובל בתעשיה, גולגלות.

עובדים אלו, שלעתים קרובות עובדים באותו מקום עבודה מזה עשרות שנים, כתף אל כתף עם עמיתיהם לעבודה המועסקים ישירות, לא יזכו לעולם לביטחון תעסוקתי, הם אף פעם לא קיבלו משוב, לעולם לא יהיו שייכים באמת למקום העבודה בו הם עובדים. מבחינת הארגון, הם אינם שייכים למחלקת משאבי אנוש אלא למחלקת הרכש, לצד שולחנות וכסאות. הם אף פעם לא מפוטרים אלא פשוט "מוחזרים לחברה" לפי גחמות מנהל כזה או אחר שקם על הצד הלא נכון או מעוניין במודל צעיר יותר וזול יותר.

גם המחוקק נתן דעתו על נושא זה והחליט שהעסקת עובדי קבלן לאורך תקופה ממושכת הינה מצב לא מקובל והעסקה פוגענית. במסגרת זו, המחוקק חוקק את חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם התשנ"ו-1996, שמטרתו העיקרית הינה לעקור את תופעת עובדי הקבלן. במסגרת החוק נקבע כי במידה וקיים הסכם קיבוצי הוראות ההסכם הקיבוצי, יחולו גם על עובדי הקבלן. יתרה מכך, קובע החוק כי "לא יועסק עובד של קבלן כוח אדם אצל מעסיק בפועל תקופה העולה על תשעה חודשים רצופים."

החוק חד משמעי. אם כן, כיצד המצב הזה ייתכן? האם כולם עוברים על החוק?

התשובה נמצאת בסעיפים שהוספו לאחר מכן לחוק או יותר נכון סעיף 13א לחוק שהוא הסעיף שאישית מעלה לי את הסעיף. סעיף זה אומר ששני התנאים לעיל, דהיינו תחולת ההסכם הקיבוצי וחובת ההעסקה ישירה מעל 9 חודשים לא יחולו על עובד של קבלן כוח אדם המועסק אצל מעסיק בפועל בתפקידי מחשוב; לענין זה, "תפקידי מחשוב" –  תחזוקה, פיתוח והטמעה של מערכות מחשוב.

בדברי ההסבר לשינוי זה (לדיון הקצרצר בועדת הכספים בנושא לחצו כאן) נאמר כי "מטרת החוק היתה להיטיב עם העובדים. אצל עובדי המחשוב התוצאה היא שיכולה להיות הרעה בתנאיהם, כי תנאי השכר של עובדי מחשוב הם לרוב הרבה יותר משופרים מהעובדים האחרים."

בפועל, הדבר האחרון שהתיקון הזה עושה הינו להיטיב עם העובדים. החוק הזה מפלה ופוגע בצורה בוטה בתנאי העובדים, באופק התעסוקתי שלהם וגורם לדור שלם של עובדי מחשוב להיפלט משוק העבודה בגיל המופלג של 45. המצב הזה אינו מצב טבעי ואינו גזירת גורל! בעולם המערבי, בזכות חקיקה מגנה של המדינה יותר קל להתבגר בהיי-טק והגיעה השעה שגם המחוקק בישראל ירים את הכפפה וישנה את הסעיף המקומם והמפלה שפוגע יותר מכולם במעמד הבייניים שעובד, תורם ומשלם מסים.

 

הכותב הינו ממקימי ועד אגוד מערכות, חברת המחשוב של בנק אגוד. בחברה כ-50 עובדים המועסקים ישירות ועוד 140 עובדי קבלן בתחום המחשוב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!