דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מכתב גלוי לעובדי רשות השידור

אני כותב מאמר זה עם תחושת בחילה לנוכח מעשיו המניפולטיביים של ראש הממשלה.
על אף שאני תומך בהשארת ערוץ 1, במתכונתו הנוכחית, ומציע להעיף לכל הרוחות את הפרסה הזאת "התאגיד הציבורי" (כפי שאנמק בהמשך), הרי שכיוצר סרטים בישראל אומר, שערוץ 1 נושא על גבו חטאים בלתי נסלחים הן כלפי היוצרים והן כלפי הצבור. אנחנו, אלפי היוצרים העצמאיים בישראל, הנושאים על גבם את רב רובה היצירה המקומית והמקורית הרגשנו במשך שנים את נחת זרועם של הפונקציונרים של חלקם הגדול של עובדי רשות השידור, מאחראים על ההפקה ועד אנשי הכספים, עד כדי התעללות של ממש. פונקציונרים אלה שקיבלו מידי חודש בחודשו את משכורתם בשווי כפול ומשולש מאתנו היוצרים- בעלי הכישרון והמעוף הסופרים האמתיים של היצירה הטלוויזיונית הישראלית, סבלנו מנחת זרועם והתנשאותם וחוסר ההבנה של אלה שרבצו בנחת על משמניהם, במילים לא יפות על התחת שלהם, לעיתים הפריעו למהלך שלנו, עיכבו לנו כספים, זלזלו בנו ולא קיבלנו שום סיוע כנדרש בתהליכי ההפקה-ההיפך לא קיבלנו מהם- הפרענו להם כאילו באיזה "שלאף שטונדה" (נמנום מנוחת הצהריים בפי היקים) עד שבין החבר'ה הייתי קורא לערוץ 1- "הערוץ העצלן". חלקם היו עסוקים בפוליטיקות קטנוניות. וכאשר חרב הסגירה התנופפה מעליהם, הם היו אצים רצים אלינו היוצרים בתחנונים לסייע להם, ולהשליך חבל הצלה כדי שלא תיחסם פרנסתם. ותמיד תמיד נסו לשכנע שאם ייסגר הערוץ תחסם היצירה המקומית בישראל וכי אנו היוצרים נפגע קשות מהסגירה של הערוץ (כי הרי מה שנכון, הערוצים המסחריים כמעט לא תורמים לסוגה העלית ביצירה המקורית). וכך הוליכו אותנו אנשי ערוץ 1 באף (מיעוטם היו והווים צדיקים בסדום, אנשים נהדרים שכל מעייניהם ביצירה המשותפת אתנו היוצרים) וכאשר הגיעו תקציבים, רוב התוספות כשנתנו התנקזו להטבות עם עובדים שהמשיכו בנמנומם הנעים- ומעט מעט מאוד הוקדש מתוספת התקציב ליצירות מקוריות. ואנחנו היוצרים התמימים הולכנו באף על ידי כל הגורמים, גם אנשים מהנהלות האיגודים המקצועיים, שקשרו קשר ועשו לביתם-מחלקים מהשלל, את עור הדוב המרופט, נזיד העדשים שניתן ליוצרים ודבר לא נעשה למען היוצרים, אלפי חברי האיגודים התמימים. ועוד אינני מדבר על משכורות העתק שקיבלו קברניטי ועורכי תכניות וחדשות חנפים לממשלה וראשיה.
יתירה מזאת: היו באנשי רשות השידור אנשים שחטאו חטא גדול כל כך גדול במעילה בתפקידם, שכאשר בעודם משמשים כעובדי בערוץ 1 חיפשו להפיק סרטי תדמית ופרסומות לחברות מסחריות, גוזלים את כבשת הרש את הפרנסה שלנו היוצרים העצמאיים בבחינת הרצחת וגם ירשת. זה הזמן לחשוף ולגלות, שבדרכים מתוחכמות, הצליח מוטי קירשנבאום ז"ל, בעודו עובד רשות השידור להפיק סרטי תדמית במיליונים עבור סטף וורטהיימר. זכורני שלקוח נאמן שלי בתעשיות ההי טק סיפר איך מוטי ניסה, תוך כדי טיסה לשכנע אותו להפיק סרט עבורו. דן רביב, מפיק תכנית הדגל "מוקד", הפיק פרסומות עבור עיריית חיפה במאות אלפים-ואלה רק דוגמאות מעטות, וכאשר התרעתי על כך באסיפת איגוד המפיקים, צעקו עלי כל היוצרים הנהנתנים מרשות השידור וסתמו לי את הפה באין מושיע.
אז למה אני תומך בהשארת ערוץ 1 על כנו כפי שהתבטאתי בשיחה אקראית עם איתי לנדסברג ראש מחלקת התעודה בערוץ 1 ?
כיוון שכל הקמתו של התאגיד הציבורי, שמטרתו כביכול להעיר את "הערוץ העצלן" מרבצו, נולד בחטא גדול. אותם אנשי הקומבינות ה"ג'ובניקים" והפונקציונרים, שאנחנו רואים כבר שנים רבות, חוטפים ומתנפלים כמו תרנגולים רעבים בלול על כל תקציב, כל ג'וב ב"תאגיד" לטובת עצמם הם הם האנשים המרכיבים את רוב מקבלי ההחלטות של "התאגיד", ובניאופוטיזם לוליני הם מסדרים לקרובים, אנשי סודם את הג'ובים הבכירים. אנשים לא ראויים באמת מרכיבים כבר את המשרות הבכירות וברוח הקפיטליזם החזירי כבר החליטו ב"קול קורא" להצעות, בהחלטה שאין כמותה להרע, לקבוע סף הכנסות דרקוני כדי להגיש הצעות ליצירה. כלומר אם לא היו לך הכנסות/רווחים של מליונים רבים לא תוכלו להגיש הצעה. כך יוצרים אדירים כדן וולמן, ילון גורביץ' ובנוסף צעירים נפלאים בכל התחומים, הן כתסריטאים/במאים/מפיקים לתפארת שלא עומדים בסף הפיננסי של העשירים, נחסמה דרכם ליצירה ב"תאגיד", והם נאלצים כעת להתחנן ולפשוט ידם בפני הסרסורים העשירים, דהיינו חברות ההפקה המבוססות, בחלקם אמרגני מוסיקה עשירים, שיואילו להגיש במקומם הצעות!
ואיזה קלפים יש ל"קוסמים" החדשים? טלוויזיה הוא מוצר פשוט להפליא. רוצה רייטינג גבוה?-תהיה פופוליסט ומחניף לקונסנזוס. רוצה איכות הנדרשת מערוץ ציבורי? תהיה הbbc שלא בוחל ברייטינג של שלושה אחוז לתכניות איכות. אז מה הם יביאו לנו אותם אנשי "התאגיד" שיהיו סמוכים מתקציבנו-תקציב הממשלה? ערוץ 2?ערוץ 10? קונצנזוס מגעיל בבחינת "קול ההמון קול שדי" (כדאי לקרוא את הכתבה המצוינת של גדעון לוי ב"הארץ" היום). מה יועילו חכמי הגל"ץ ל"תאגיד", עיתונאים, שדרכם לא דרכה כמעט על משעולי הארץ מאז גיל 18- , שכובשים כל חלקה טובה בערוצי השידור (חוץ מצדיקים בסדום כמו מתן חודרוב, אבל הוא כתב), הופכים לפתע לבמאים ללא שום הכשרה! מה יועילו כל אותם יוצרים פרוטקציונרים?
ועכשיו, כאשר מרבית העכברים מערוץ 1 בורחים מהספינה ל"תאגיד" ל"שידורי וואלה" וכל מריעין ביישין, אני מעדיף לתת את ההזדמנות לערוץ 1 שעשוי להיות מתחדש אחרת השמים יתהפכו. אבל דיר בלאק-אתם משנסים מותניים ונוהגים אחרת כולל מתן הזדמניות לבוגרי בתי הספר לקולנוע וטלוויזיה שלא הגיעו מגל"ץ.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!