דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אנטישמיות בימין העולמי

הרבה נכתב ונאמר בתקשורת הישראלית על מועמדותו של דונאלד טראמפ. אולם, על אלמנט אחד התקשורת הישראלית לדעתי התמקדה מעט מדי. טראמפ הוא המועמד המוצהר של כל התנועות, הקבוצות והפעילים האנטישמים והגזענים בארה"ב.
דיוויד דיוק, המנהיג לשעבר של הקו-קלאס-קלאן ואחד הפעילים המרכזיים של תנועות "העליונות הלבנה" (white supremacy) הצהיר על תמיכתו הרשמית בטראמפ, וגרס שהוא יכול להיות "האביר על הסוס הלבן" של התנועות הנ"ל. המנהיג הנוכחי של הקו-קלאס קלאן תומך רשמית בטראמפ, וכך גם לואיס פאראחן האנטישמי, משבח את טראמפ משום שהוא המועמד היחידי לדבריו שלא ממומן מכספי היהודים, ושסירב לקחת אותם.
עלייתו טראמפ מהווה רנסנס לקבוצות האנטישמיות, הגזעניות ואפילו הניאו-נאציות ברחבי אמריקה. כך לדוגמה, מספר סניפי הקו-קלאס-קלאן הכפיל את עצמו מאז עלייתו המטאורית של טראמפ בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.

טראמפ עצמו מפלרטט לא מעט עם ארגונים אלו. כאשר נשאל בראיון ב-CNN על תמיכתו של דיוק ושל פעילי "העליונות הלבנה" במועמדותו, ענה טראמפ שהוא לא מכיר מספיק את דיוק ואת תנועתו, ולכן מסרב לגנות אותם או להתנתק מהם (דבר שהתברר כשקר מאוחר יותר). טראמפ משתף באופן קבוע חומר תעמולתי מקבוצות של "העליונות הלבנה" ומפעילים אנטישמים. הוא מתלוצץ שהיהודים לא יתמכו בו כי הוא מסרב לקחת מהם כסף (ובכך משחק על הסטריאוטיפ שהיהודים קונים את העולם). שנאת האחר והזר הם התפיסות שמושכים תנועות אלו לטראמפ, וזו הסיבה שמועמדותו מושכת אותם כל כך.

הכנסים שלו שורצים בפעילי "העליונות הלבנה", ניאו-נאצים וכו', והתבטאויות אנטישמיות של תומכיו היא לא מקרה נדיר. אן קולטר, אחת הדוברות השמרניות-ימניות הבולטות בארה"ב, ותומכת מוצהרת ובולטת בטראמפ כתבה לאחר עימות של מועמדים מהמפלגה הרפובליקנית "כמה יהודים מזויינים האנשים האלו חושבים שגרים בארה"ב?" משום שהעימות עסק באופן מופרז לטענתה בישראל.
התומך המפחיד ביותר בעיני בטראמפ הוא פט ביוקנן. ביוקנן לא רק אנטישמי, שנוהג לדבר על הייצוג המוגזם של יהודים בעמדות בכירות בארה"ב, אלא גם מכחיש שואה, שמעריץ את היטלר, וושולל את קיומם של שישה מיליוני יהודים שנרצחו בשואה. על אף עמדותיו, ביוקנן היה יועצו של רייגן, איש תקשורת מבוקש שמופיע בכלי התקשורת הימנים, ומועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית ב-1992 ו-1996. הוא אומנם הפסיד בהתמודדויות, אך זכה במספר מדינות לא מבוטל, ורפובליקנים רבים בחרו בו.
פוליטקאים בכירים מכחישי שואה שמפלרטטים עם התפיסה הניאו-נאצית הם לא מחזה נדיר בימין העולמי. ניק גריפין מנהיג מפלגת הימין הקיצונית "המפלגה הלאומית הבריטית" (British National Party), וחבר בפרלמנט האירופאי מטעם מפלגה זו בשנים 2009-2014, היה מכחיש שואה רשמי. את השואה הוא כינה holohoax, כלומר שהטענות בדבר שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה הם נוכלות ורמאות.
רולנד ראס סגן נשיא מפלגת הימין הקיצונית בבלגיה הורשע בהכחשת שואה, ופיליפ דה וינטר ממנהיגי מפלגה זו, ביקר בבית קברות בו קבורים חיילים נאצים כדי לחלוק כבוד ל-40 חיילים פלמים ששירתו בוואפן אס אס. למרבה הבושה אופיר אקוניס נפגש עם דה-וינטר לאחרונה בתור שותף כנגד הסכנה המוסלמית.
התקשורת הישראלית ממעטת להדגיש את התופעות הללו, כיוון שהיא שואפת לחבר אנטישמיות למוסלמים ולשמאל העולמי. לו תנועות אנטישמיות וניאו-נאציות היו תומכות ממועמד מהשמאל בארה"ב היינו כבר קוראים כתבות ומאמרים על החיבור הרעיוני-אידאולוגי ביניהם, ואנשים כגון בן דרור ימיני היו מסבירים את הסכנה בעליית השמאל עבור העם היהודי. אך תופעה מקבילה בימין זוכה להתעלמות ודממה מוחלטת. קבוצות וארגונים שנבנות על שנאה לאחר ולזר זוכות להנחות מפליגות, משום שכרגע הם שונאים מוסלמים אפילו יותר משהם שונאים יהודים.
אין בגידה גדולה יותר של התקשורת הישראלית בקהילות היהודית בחו"ל מהתעלמותה המופגנת מהמצב במזרח אירופה, משום הרצון לחבר אנטישמיות עם מוסלמים ושמאלנים. מפלגות ותנועות ימניות באזור זה, מדגישות לאומנות יתר ותמיכה בעבר הנאצי בתור קונטרה והתנגדות לשמאל ולסוציאליזם.
במדינות הבלטיות (ליטא, לטביה ואסטוניה) ארגונים ומפלגות מהימין מארגנים צעדות שנתיות של מתנדבים וותיקים מהוואפן אס אס. צעדות אלו הפכו לתופעה שנתית פופולרית תחת סיסמאות לאומניות, בהם נעשה רהביליטציה למשתפי הפעולה עם הנאצים במדינות אלו, והצגתם כגיבורים לאומיים. הממשלות הימניות באסטוניה, ליטא ולטביה תומכות רשמית בצעדות אלו, ושר הביטחון האסטוני שלח ברכה לוותיקי הוואפן אס אס.

תוספת – מחקר שנערך מצא שעל רקע הקמפיין של טראמפ חלה עלייה של כ-20% בפשעי השנאה בארה"ב, כולל בפשעי השנאה שקשורים לאנטישמיות. בעיר ניו-יורק לבדה, עלה שיעור הפשעים האנטשימיים בחודשיים הראשונים של שנת 2017 ב-190%! תוצאה שהייתה ברורה מראש עם תחילת הקמפיין של טראמפ, ושצפיתי אותה עוד במאמר אותו כתבתי במהלך הקמפיין של טראמפ לפריירמיז של המפלגה הרפובליקנית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!