דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
21 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל

21 שנים לרצח רבין / רבבות פקדו את העצרת לזכרו של יצחק רבין ז"ל

העצרת אורגנה ע"י מפלגת העבודה, לאחר שקואליציית הארגונים שהפיקה בשנים האחרונות את העצרות החליטה לקיים השנה 'אסיפה ישראלית' בערים הגדולות במקום האירוע. הרצוג, לבני וגלאון תקפו בנאומיהם ישירות את נתניהו והזכירו חלקו בהסתה שקדמה לרצח

ח"כ יצחק הרצוג נואם בעצרת אמש (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)
ח"כ יצחק הרצוג נואם בעצרת אמש (צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

רבבות הגיעו אמש לככר רבין בת"א כדי לציין 21 שנים לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. העצרת שאורגנה השנה על ידי מפלגת העבודה הופקה במשך פחות משבוע, ועמדה בסימן 'עוצרים את ההסתה – נלחמים על הדמוקרטיה'. על הבמה אמרו דברים יו"ר האופוזציה יצחק (בוז'י) הרצוג, ח"כ ציפי לבני, הרב בני לאו, מיכל פרומן, עלי סלאם ראש העיר נצרת, ח"כ זהבה גלאון, המשורר ארז ביטון והאלוף (מיל') נועם תיבון.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) שהיתה הנואמת הראשונה, סיפרה: "לא הייתי בכיכר הזאת כשרבין נרצח. אבל כשבאתי לפה בעשור לרצח כשרת משפטים מהליכוד, אמרתי שלא הצבעתי לו אבל הוא היה גם ראש הממשלה שלי." לבני פנתה אל ראש הממשלה נתניהו: "אתה יכול לקרוא לנו ראש הממשלה איך שאתה רוצה, מדוכדכים, שנביא את דאע"ש, את הערבים לאוטובוסים, ששכחנו להיות יהודים – אבל אף אחד לא ילמד אותנו מה זה להיות ציוניים!".

העצרת אמש (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
העצרת אמש (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

יו"ר האופוזיציה ומפ' העבודה יצחק (בוז'י) הרצוג, הבטיח בנאומו כי הסתיימו המגעים לממשלת אחדות, "כשראיתי את שתיקת ראש הממשלה מול ההתקפות הפרועות על קצינים וחיילים, וכשאני רואה את מסע האטימות מול סבלם של תושבי הצפון, העיוורון למצוקתם של אלפי מורים שאינם מקבלים שכר, ההתעלמות ממאות אלפי זוגות צעירים חנוקים ממשכנתה, ורופאים שעומדים על הרגליים 48 שעות ועוד חוטפים קללות על עבודתם –  אני אומר: עד כאן! כשאני רואה את ראש הממשלה מכריז מלחמה על הדמוקרטיה אני אומר לו היום: נתניהו. עד כאן! לא עוד! תם פרק ההידברות! תם פרק ממשלת האחדות!"

הרצוג בנאומו תקף את שתיקתו של נתניהו, נוכח מקרים של השתלחות ואלימות, בין השאר כנגד שר הביטחון לשעבר משה יעלון והעיתונאי אמנון אברמוביץ', "כאשר חבר כנסת מהקואליציה שלו קורא לקחת בולדוזר, ולדרוס את שופטי בית המשפט העליון, ויו"ר הקואליציה לא מהסס לומר שרצח רבין לא היה פוליטי– הוא יושב בבית ושותק. אני רוצה להזכיר לכם חברותי וחבריי היקרים. בספר ויקרא מופיע הפסוק: "לא תעמוד על דם רעך". אני ממליץ לכל מי שלא שכח להיות יהודי, לשנן את המשפט הזה יום יום שעה שעה!"

גם ח"כ זהבה גלאון יו"ר מרצ, אשר סביב האפשרות כי לא תוזמן לנאום בעצרת התחוללה סערה קטנה בטרם העצרת, תקפה את נתניהו: "ביטן מעדיף את רצח רבין כרצח א-פוליטי כי ככה אין בסיפור את הבוס שלו, את ראש הממשלה, שעמד אז על המרפסת, אין חבל תלייה בהפגנות, אין אנשים ששולחים פגרי יונים ללשכה של רבין, אין רבנים שהוציאו "דין רודף". יש מוסת, ואין מסית". גלאון ציירה קו ישיר בין ההסתה שקדמה לרצח רבין לבין המציאות הישראלית, "ההסתה ממשיכה גם היום, הישר ממסדרונות הממשלה: נגד שלטון החוק, נגד שופטי העליון, נגד ארגוני החברה האזרחית, נגד אזרחים ערבים ונגד אנשי שמאל".

העצרת אמש, במבט מגג עיריית ת"א (צילום: דבר ראשון)
העצרת אמש, במבט מגג עיריית ת"א (צילום: דבר ראשון)

ראש העיר נצרת, עלי סלאם, אמר: "אנו שונים אחד מהשני אך כולנו בני אדם וחייבים ללכת בדרך השלום של רבין ולממש את חזונו. אחר עשרות שנים של מלחמה ושנאה מגיע לנו לחיות בשלום ואהבה. אנחנו חייבים לשים קץ למלחמה לפני שהמלחמה תשים קץ לחיינו. כואב לי מאוד על המקום שהגענו אליו, אני רוצה שנחליף את הכאב בחיוכים. החיים קצרים, ולאחר עשרות שנים של מלחמות ושנאה מגיע לנו לחיות בשלום ובאהבה".

לצד הנאומים הפוליטיים, עלה לבמה המשורר זוכה פרס ישראל ארז ביטון, "באתי לפה לזכור מההיסטוריה הקשה. זכרו של רבין דימם את כל הטוב והיפה והאנושי. מסירות אין קץ של היחיד למען עמו הוא רבין, מבוני התחיה הלאומית שלנו. רצח רבין הוא ביטוי של ליקוי מאורות, זעזוע נמשך. איש עוולה שעשה דין לעצמו, קם ופגע בכל מה שהאמנו. יש להנמיך את הלהבות יש לכבד את האקט הדמוקרטי ולשמור על זהות יהודית-דמוקטית שהיא עצם הקיום שלנו. דמוקרטיה אין פירושה לדרוס את המיעוט. רבין עשה מעל ומעבר למען השלום".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!