דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

צבא וביטחון / משרד הביטחון ישפץ ארבעה מחנות צה"ל בהיקף של כ-2 מיליארד ש"ח

המחנות, שהוקמו בתקופת המנדט הבריטי, יעברו מתיחת פנים הכוללת הריסת צריפים ישנים והחלפתם בכמיליון מ"ר של מבנים מודרניים. המהלך יבוצע ע"י חברות בנייה ותכנון ישראליות

עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)
עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)

אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון הודיע היום (שני) כי במסגרת יישום התכנית לשיווק והעתקת מחנות (שוה"ם), כי החלו העבודות לחידוש ארבעה בסיסי עוגן של צה"ל, שצפויים לקלוט יחידות רבות של הצבא שיתפנו בשנים הקרובות ממרכז הארץ. היקף העבודות בארבעת הבסיסים מוערך בכ-2 מיליארד ש"ח. זאת במקביל להתקדמות העבודות לפינוי והעתקת מחנות צה"ל ממרכז הארץ, ובראשן פינוי מחנות צריפין, סירקין ותל השומר.

עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)
עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)

בסיס צה"ל בהן מתבצעות העבודות הם: 

  • מחנה עמנואל (ג'וליס)- הוקם על-ידי שלטון המנדט הבריטי בימי מלחמת העולם השנייה ולא שופץ במשך עשרות שנים. המחנה ייבנה מחדש בהיקף של כחצי מיליארד ₪. בימים אלה כבר החלו העבודות במחנה הכוללות הריסת צריפים ישנים ותחילתן של עבודות התשתית וההקמה. המחנה מאכלס יחידות רבות של אט"ל וזרוע היבשה, וצפוי לקלוט יחידות נוספות, בהן בית הספר לפיקוד ושליטה.
  • מחנה שורה- הוקם בתקופת המנדט הבריטי, ושימש מאז קום המדינה כבסיס של חיל החימוש ויחידות נוספות. המחנה יחודש בהיקף של כחצי מיליארד ₪, וצפוי לקלוט יחידות מתל השומר וצריפין.
  • מחנה גדעונים-  שימש את מערך הקשר הבריטי בתקופת המנדט, ולאחר קום המדינה איכלס יחידות רבות ומגוונות, ובהן בסיס ההדרכה של חיל הקשר והתקשוב (בה"ד 7). עם העתקת בסיס ההדרכה לעיר הבה"דים, מחנה גדעונים החל בשינוי פניו, מושקים בו בימים אילו מאות מיליוני ₪ לחידוש תשתיות ומבנים, לקראת קליטת יחידות טכנולוגיות מתקדמות, וצמצום שטחי המחנה ומסירת הקרקעות לרשות מקרקעי ישראל.
  • מחנה בילו- הוקם על-ידי שלטון המנדט ובמלחמת העצמאות שימש כבסיס יציאת השיירות לירושלים. משמש כבסיס עוצבת האש. ישופץ בהיקף של מאות מיליוני ש"ח וצפוי לקלוט יחדות היוצאות ממחנה סרקין.

ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, ארז כהן אמר "מהלך שוה"ם מושתת על הקדמת בינוי לפינוי, היינו – ראשית ייבנו המחנות החדשים ולאחר מכן יפונו הקרקעות ויוצעו לשיווק. אחת המטרות המרכזיות שצה"ל ומשרד הביטחון הגדירו בתכנון המהלך, הייתה להעתיק את מרבית היחידות המתפנות למחנות קיימים, באופן שיחסוך זמן וכסף, ובעיקר ישפר את האפקטיביות המבצעית של צה"ל". כהן הדגיש כי המהלך כולו יבוצע ע"י חברות בנייה ותכנון ישראליות "באופן שיזרים סכומי עתק למשק וייצר מאות ואלפי מקומות עבודה".

עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)
עבודות השיפוץ במחנה ג'וליס (צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון)

פינוי, בינוי ושיווק

תכנית שוה"ם יצאה לדרך בחודש אפריל השנה, אז הודיע אגף ההנדסה והבינוי על כ-50 פרויקטים לפינוי והעתקה של 13 מחנות ממרכז הארץ, בהיקפים של עשרות מיליונים עד מיליארדי שקלים. המהלך מהווה בסיס לתכנית השיווקית של רשות מקרקעי ישראל במרכז הארץ בשנים הקרובות.

התכנית כוללת פינוי של עשרה מחנות צבאיים באזורי המרכז ופינוי חלקי של שלושה מחנות נוספים, ובמקביל הקמתם של שלושה מחנות חדשים בנגב ופרויקטים חדשים ב-19 מחנות קיימים. לדברי משרד הביטחון, תביא התכנית "לשיפור האפקטיביות המבצעית של צה"ל ולהתייעלות וחיסכון בעלויות הקיום של יחידות הצבא". במסגרת המהלך צפוי משרד הביטחון לפנות כ-8,000 דונמים, להרוס כ-1.5 מיליון מ"ר בנוי ועוד מיליוני מ"ר של שטחי פיתוח ותשתיות.

המחנות הכלולים בה הם: צריפין, סירקין, תל השומר, גלילות, שדה דב, גבעתיים, קסטינה, דלק אשדוד, מש"א בית דגן, טירה 148, גנים (שלישות ראשית רמת- גן), כלא 6 בעתלית ומחנה נוסף במרכז הארץ.

"התמורות שאמורות להתקבל תעלנה בצורה משמעותית על סך עלויות הפרויקט" אמר כהן בחודש אפריל, "במסגרת התוכנית ועשרות המכרזים שנפרסם, ניתנו דגשים לבינוי ומיסוד מחנות במתכונת של 'עיר חכמה' (שמייצרת את האנרגיה שהיא צורכת תוך ניצול אופטימלי ובר-קיימא של כלל המשאבים) הן מבחינת השירותים הניתנים לחיילים, והן מבחינת מיצוי המשאבים האופטימלי, שילוב טכנולוגיות מידע חדישות ומענה הולם בנושא הסייבר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!