דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

עמונה / סערה בישיבת הממשלה סביב חוק ההסדרה

סיעת הבית היהודי הודיעה כי תעלה היום (א') את החוק, שנועד למנוע את פינוי עמונה, לאישור בוועדת שרים לחקיקה. זאת בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה, המעוניין לדחות את ההצבעה על החוק בשל התנגדות היועץ המשפטי

רה"מ בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: אמיל סלמן  פלאש 90)
רה"מ בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: אמיל סלמן פלאש 90)

סערה התעוררה בישיבת הממשלה היום (ראשון) סביב חוק ההסדרה שנועד למנוע את פינוי המאחז הלא חוקי עמונה. הוויכוח פרץ על רקע רצונה של מפלגת הבית היהודי להעלות היום את החוק לאישור ועדת שרים לחקיקה, זאת בניגוד לעמדת ראש הממשלה.

סיעת הבית היהודי הודיעה בכוונתה להעלות את חוק ההסדרה להצבעה בוועדת שרים לחקיקה שתתכנס אף היא היום. זאת לאחר ביום חמישי, במהלך פגישה עם השרים נפתלי בנט, איילת שקד ואביגדור ליברמן, ביקש ראש הממשלה לדחות את ההצבעה. נתניהו חזר על דברים אלה גם בישיבת שרי הליכוד שהתכנסה הבוקר.

"אני מבקש לומר משהו בנושא עמונה, להסיר את מסך הערפול, ולהבהיר את המצב לאשורו" אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, "לפני כשבועיים הגישה הממשלה בקשה לדחות בחצי שנה את ביצוע פסק הדין לפינוי עמונה. הבקשה הזאת הוגשה על דעת כל ראשי מפלגות הקואליציה. היועץ המשפטי לממשלה אומר באופן ברור שהעלאת חוק ההסדרה לפני קבלת תשובת בג"צ, יכולה לפגוע קשות – ואכן הוא באמת נפגע קשות – בסיכויי הדחייה. ומנגד, יש גם זמן אחרון להעלאת החוק על מנת שיעבור בזמן, למקרה שהדחייה לא תתקבל". נתניהו הוסיף כי עוד לפני ועדת השרים, יעלה הנושא ולכן היום בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה, שם ייבחנו "בשיקול דעת ובאחריות, את האפשרויות העומדות לפנינו".

הסערה החלה מאוחר יותר, כאשר בעקבות חילופי דברים עם השרה מירי רגב, קרא בנט לראש הממשלה להצביע בעד אישור החוק, אולם אז תקף אותו נתניהו ואמר כי "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות. גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה מחשש להתנגדות בזירה הבינלאומית וכן בשל התנגדות נחרצת של היועץ המשפטי לממשלה.

הנוסח האחרון של החוק גובש בשבועות האחרונים וקובע כי הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים תיושם, לא לצמיתות אלא רק עד להגעה להסדר קבע מדיני. בבית היהודי קיוו כי יצליחו לעקוף באמצעות הנוסח החדש את הביקורת המשפטית, אך לפי ההערכה, גם ההצעה המתוקנת לא מרפאת את הפגמים המשפטיים והיועץ המשפטי לממשלה מתנגד גם לה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!