דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האגף לקידום שוויון בהסתדרות

ידע זה כוח / השגרירות שיסייעו לנשים למצות את זכויותיהן בעבודה

המחזור הראשון של קורס "שגרירות זכויות נשים בעבודה" שיזמו נעמ"ת במרחבי המשולשים הדרומי והצפוני, האגף לקידום שוויון בהסתדרות והמכון הבינלאומי למנהיגות, עומד בפני סיום. 22 המשתתפות למדו כיצד להעביר הדרכות ולייעץ בנושאי זכויות במקומות העבודה והתאגדות.

קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).
קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת נשים מהמגזר הערבי עומדת לסיים  בקרוב את המחזור הראשון של קורס "שגרירות זכויות נשים בעבודה", שיזמו נעמ"ת במרחבי המשולשים הדרומי והצפוני, האגף לקידום שוויון בהסתדרות והמכון הבינלאומי למנהיגות. במסגרת הקורס למדו 22 המשתתפות להעביר הדרכות ולייעץ בנושאי זכויות במקומות העבודה והתאגדות, ובמטרה להפנות עובדות להסתדרות לקבלת סיוע במיצוי זכויותיהן. הקורס נערך במכללת אלקאסמי שבבאקה אל-גרבייה.

"ככל שנשים יותר מוחלשות ומנוצלות, כך תהיה להן יותר רתיעה תפיסתית מלהגיע לגופים ממסדיים, כולל להסתדרות. רתיעה מלהיכנס למשרדים, למסור פרטים ותעודות" הסבירה ל'דבר ראשון' הפעילה החברתית נורית חג'אג', מנחת הקורס, "ככל שיהיה להן תיווך קהילתי ייטב להן. שיהיו יותר ויותר נשים שיודעות כמה ימי חופשה מגיעים, והאם מותר להשאיר אותך שעות נוספות ושיודעות להפנות ולסייע. שגם אם הן לא ממש יודעות את כל התשובות – יש להן את הנגישות למידע. לא במקום ייעוץ של עורך דין אבל זה משפיע, כי אנשים ידעו שלא רק מתי מעט יודעים את הזכויות".

קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).
קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).

יו"ר נעמ"ת במרחב משולש דרומי, מייסם ג'לג'ולי, שיזמה את פתיחת הקורס סיפרה כי "מה ששימח אותי ודרבן אותי להתחיל עם הפרויקט הזה הייתה יוזמה מקומית של נשים צעירות מבאקה שפתחו דף פייסבוק בשם 'זכותך – את תוותרי על זכויות בעבודה'. בשלב הראשון הן קראו שלא לקנות בעסקים שלא משלמים שכר מינימום. אבל הן מפרסמות לא רק את הזכויות עצמן, אלא גם כל מעסיק מהיישוב שמוכן להעסיק נשים בשכר מינימום או למעלה מזה. מה שקרה זה שפתאום בעלי העסקים התחילו לפנות אליהן ומבקשים מהן לפרסם מודעות דרושים ולשנות את הגישה".

לדבריה, חלק מהשותפות ביוזמה  – שהחלה עוד טרם פתיחת הקורס – הצטרפו גם לקורס שהכיל קבוצת נשים מגוונת ביותר. "חלק מהנשים הגיעו מפרסום בפייסבוק, לחלקן פנינו כי ידענו שהן נשים פעילות באופן אישי, ופנינו גם לוועדים שהעבירו לנו שמות של משתתפות", הסבירה ג'לג'ולי. מלבד חברות ועדים השתתפו גם עובדות וסטודנטיות ממכללת אלקאסמי ; עובדות ממרכזי ריאן להכוון תעסוקתי לחברה הערבית, שמגייסות נשים לשוק העבודה; ואפילו שתי עורכות דין – דווקא מתחום הפלילים שהנושא עניין אותן. המשתתפות הגיעו מיישובים שונים, מכפר קאסם ועד ערערה.

בקורס, שנערך ברובו בשפה הערבית, רכשו הנשים ידע וכלים שונים, כך למשל למדו כלים לעמידה מול קבוצה. "יכול להיות שתהיה סיטואציה שירצו לדבר מול קבוצה של עובדות" הסבירה חג'אג', "יש חשש כי כדי להתארגן צריך כוח. מספיק שאחת מהן תגיד לכמה עובדות ביחד 'בואו נשב על התלוש שלכן'". עוד רכשו המשתתפות יכולת לאתר צרכים, ללוות באופן אישי, וגם את מה שכינתה חג'אג' "התשוקה לעשות ולשנות".

קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).
קורס שגרירות לזכויות נשים בעבודה (צילום: נעמ"ת מרחב משולש דרומי).

בוגרות הקורס לקחו על עצמן פרויקטים שונים, חלקן מתכוונות לערוך פעילויות הסברה על זכויות בעבודה – בפרט לנשים – בבתי ספר התיכוניים. אחרות מתכוונות לכנס חוגי בית לנשים עובדות.

יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות, סוהיל דיאב, תיאר בשיחה עם 'דבר ראשון'  בעיה קשה של ניצול עובדים בחברה הערבית. זאת, לדבריו, באווירה של חוסר אכיפה ובאוכלוסיה עם מיעוט עבודה מאורגנת. "הכרזנו באגף לשוויון על קמפיין לאורך שנת 2017 לשינוי חברתי בתוך החברה הערבית, כיוון שהניצול מגיע בעיקר מהמעסיקים הערביים", אמר.

"אנחנו רואים אלפי נשים שעובדות במשרה מלאה בפחות מ-2,500 ש"ח לחודש. מאות מקרים שמה שכתוב בתלוש השכר לא זהה למה שמקבלים ביד. ישנה אפליה, זלזול בתנאי העבודה ואפילו תופעות מעיקות מאוד של הטרדות מיניות" אמר דיאב. לדבריו, האבטלה האבטלה הגבוהה בחברה הערבית משמשת נשק בידי המעסיקים להגביר את הניצול – "המעסיקים אומרים 'אם את לא רוצה – יש 500 אחרות שרוצות לבוא ממחר'", טען.

בקרוב יסתיים הקורס הראשון, ובדצמבר מתכוון האגף לקידום שוויון לפתוח קורסים נוספים – בגליל במרחבים נצרת וגליל של נעמ"ת, קורס מעורב יהודי-ערבי בלוד וקורס נוסף בחברה הבדואית בשותפות עם נעמ"ת במרחב נגב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!