דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסטיבל בשקל

תרבות / היום לראשונה יגיע 'פסטיבל בשקל' לסח'נין, בחנוכה נהריה ומעלות יחגגו

התחדשות הפסטיבלים מתרחשת בזכות תנועת 'תרבות', המשלבת עבודה יצירתית וערכית עם בני הנוער לאורך כל השנה - סביב תרבות אמנות ואמירה חברתית. "התרבות היא גשר" אומרים המדריכים-יוצרים. כולם מוזמנים!

פסטיבל בשקל  (קרדיט: אורן מנשה).
פסטיבל בשקל (קרדיט: אורן מנשה).
מיכל רוזן

היום (שישי) יתקיים 'פסטיבל בשקל' בעיר סח'נין וזאת לאחר שבשבוע שעבר התקיים הפסטיבל בגלבוע. שני הפסטיבלים הם חלק מפעילות עמותת "פסטיבל בשקל", שקמה בשנת 2001 והוקמה על ידי הזמר והיוצר שאנן סטריט. מטרת העמותה היא להעשיר את התרבות בפריפריה ולאפשר לכל אדם באשר הוא לצרוך אותה, משם גם לקוח השם – "פסטיבל בשקל", כלומר נגיש כלכלית לכל.

כיום, הפסטיבל נמשך לאורך כל השנה, ולא רק בהופעות השיא, דרך בתי יוצרים ברחבי הארץ בשיתוף פעולה עם מדריכים מתנועת "תרבות". בבתי היוצרים לוקחים חלק כ-350 חניכים, יהודים וערבים, המפיקים את הפסטיבלים. עד סוף 2016 יתקיימו 5 פסטיבלים, שני הפסטיבלים בגלבוע ובסח'נין והפסטיבלים שצפויים להתקיים במהלך חופשת החנוכה בנהריה, בזמר ובמעלות. בכל הארץ פועלים 22 בתי יוצר.

פסטיבל "יוצרים תרבותנו בידנו" גלבוע (קרדיט: אורן מנשה).
פסטיבל "יוצרים תרבותנו בידנו" גלבוע (קרדיט: אורן מנשה).

דן פינק, המנהל האמנותי של עמותת פסטיבל בשקל, מספר שהעמותה קמה בתקופה בה נושא הפסטיבלים לא היה מפותח כפי שהוא כיום. מודל ההפקה של הפסטיבלים מתבסס על הפקות של קבוצות בני נוער, אשר יחד עם אומנים מוכרים, עוברים תהליך יצירה משותף. הפסטיבל עצמו פונה לצרכני התרבות לצד היותו במה לאמנים מקומיים. "כוחו של הפסטיבל הוא בכך שהוא מהווה במה להתכנס אליה מבחינת תהליכי יצירה וגילוי של יוצרים מכל תחומי האומנות", אומר פינק ומסביר כי הפסטיבל הוא מחד נקודת השיא של תהליך היצירה ומאידך יריית פתיחה להמשך התהליך החינוכי. החניכים שותפים בכל תהליך ההפקה, "זהו כלי משמעותי בהפצה של תרבות איכותית וביצירת תרבות איכותית".

הערך המוסף של מכלול היצירה בבתי היוצר הוא שהעבודה נעשית במשותף עם כל חלקי החברה יהודים, ערבים, דתיים וחילונים "התרבות היא גשר שמסוגל ליצר מצע משותף בין כולם וזה הכוח המצרפי של כלל הפעילות שלנו" אומר פינק.

פסטיבל במעלות (צילום: אורן מנשה).
פסטיבל במעלות (צילום: אורן מנשה).

כחלק מהתהליך החינוכי לקראת הפסטיבלים הרב תחומיים "קורים דברים מדהימים", מספר פינק. לדוגמה פינק מספר על התהליך שקיימה קבוצת הכתיבה מהכפר מוקייבלה בגלבוע, שעברה סדנאות כתיבה עם הסופר דוקטור ראפע יחיא, והוציאה לפסטיבל את הספר "שיבולים" –  אוסף סיפורים קצרים שנכתבו על ידם.

הכנות לפסטיבל בסח'נין (צילום: אורן מנשה).
הכנות לפסטיבל בסח'נין (צילום: אורן מנשה).

חן מובשוביץ, רכזת בית היוצרים הערבי של תנועת תרבות, מתפנה בשיא ההכנות לפסטיבל היום בסח'נין כדי לספר על תהליך הפקתו. בתי היוצרים בישובים הערבים אותם מובשוביץ מלווה, הם אופן פעילות חדש בתנועה שיוסד לפני שנה. "החלטנו לפתוח בתי יוצרים גם בחברה הערבית, על מנת לפתח ולקיים את הדיאלוג שלנו בתנועה עם החברה הערבית ולחזק את השותפות", אומרת מובשוביץ. באזור סח'נין פועלים מספר בתי יוצרים בנחף, ערבה, כאוכב אל היג'א וריינה.

צוות המדריכים בבתי החינוך הערביים מורכב ממדריכים ערבים שדוברים גם עברית וגם ערבית, דבר המאפשר התמודדות עם פערי השפה. המדריכים הערבים, בני 19 עד 60, אנשי חינוך, אומנות וקהילה שהצטרפו לתנועת תרבות. הצוות המלווה של בתי היוצרים גם עבר קורס מזורז ואינטנסיבי בגבעת חביבה ללמוד את השפה הערבית, דבר המסייע למלווים בפעילותם, הוסיפה מובשוביץ.

מובשוביץ מספרת על כי הפקת הפסטיבל נעשתה בשותפות עם עמותת בשקל ועיריית סח'נין בהובלת יחידת הנוער, בםחות משלושה חודשים. "זהו מבחינתי תהליך מהיר, ומיד בתום הפסטיבל נתחיל תהליך ארוך יותר ומעמיק יותר לקראת הפסטיבל בשנה הבאה". במסגרת התהליך, התכנסו המדריכים והרכזים להחליט יחד על מטרת הפסטיבל: מתן במה לאומנות מקומית בכל אזור סח'נין בהובלת בני הנוער בבתי היוצרים. העבודה התקיימה בשני מישורים, האחד עם החניכים במחשבה על כיצד רוצים שהפסטיבל יראה, הפרסום ומי יופיע בפסטיבל. גם על שם פסטיבל 'הגיע בזמן' –  مهرجان جيت بوقتك (מהרג'אן ג'יט בוקתכ מ.ר.) החליטו יחד, לאחר התלבטויות רבות. מרכז הפסטיבל יהיה יצירה של חניכי בתי היוצרים, אך לא רק – "נפגשנו על להקת 'ולעת' מעכו, המדברים בשירים שלהם על נושאים חברתיים, כלכליים ותרבותיים וחשבנו שהם המתאימים להיות מופע השיא והסגירה של הפסטיבל," מתארת מובשוביץ.

פסטיבל במעלות (צילום: אורן מנשה).
פסטיבל במעלות (צילום: אורן מנשה).

המישור השני, היה חיפוש ואיתור אומנים פלסטיים מערבה וסח'נין, עימם עברה הקבוצה תהליך ערכי ויצירתי. התוצר של התהליך הוא גלריה שיצרו במשותף האומנים והחניכים המציגה יצירות בנושא 'נעורים' שתהיה חלק מהפסטיבל.

"החניכים מאוד מתרגשים לקראת מחר, הם כאן עכשיו עוזרים בהקמה ובהתארגנות לפסטיבל ומחר יגיעו לעשות חזרות אחרונות," מתארת מובשוביץ, "יהיה מוצלח מחר". פינק מוסיף לסיכום "אנחנו מאמינים כי פעולת התרבות והאמנות מהוות בסיס לחברה טובה יותר. אנחנו מזמינים אמנים צעירים מכל תחומי האמנות ואנשי תרבות להצטרף אלינו לעשייה".

לפרטים להצטרפות לפעילות עמותת פסטיבל בשקל: דף הפייסבוק של העמותה
דן 0502029903 danfink84@gmail.com

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!