דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

בטיחות בעבודה / ענישה, הכשרה מקצועית וחינוך יצילו את חיי העובדים בענף הבניין

דברי נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, בכנס "שומרים על החיים" שבארגונה. ח"כ איל בן ראובן מתח ביקורת חריפה על גלגול האחריות מגורם אחד לגורם השני, ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין, הברזל והעץ, יצחק מויאל, ביקר את מגמת ההפרטה בענף

רוני בריק, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)
רוני בריק, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הטיפול בנושא הבטיחות בענף הבניין חייב לכלול שלושה חלקים – השקעה רחבה בהכשרה והדרכה לכל הדרגים, ואנחנו קוראים לזה חינוך, סנקציות נגד קבלנים שלא פעלו על פי התקנות והחוקים, אנחנו מסכימים וחושבים שזה נכון, וסנקציות נגד עובדים שעובדים בניגוד לחוקים. אני יכול לתת בשש בבוקר הדרכה לעובדים שלי, והם עולים לאתר ולא בהכרח שמים את הקסדות ופועלים כמו שצריך", אמר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, בפתח כנס שארגנו תחת הכותרת "שומרים על החיים". מחד טען בריק כי ההתאחדות לא תתן ידה לקבלנים אשר יפרו את החוק ומנגד תקף  את שר העבודה והרווחה, על כוונתו לפעול להענקת סמכויות למפקחי מינהל הבטיחות להטיל עיצומים כספיים על קבלנים אשר יפרו את חוקי הבטיחות. "עצוב לי לשמוע את השר הממונה שיושב בירושלים וחושב איך להעניש קבלנים בסנקציות כספיות. אני מציע לו לבחון מה עושים אצלו במשרד חוץ מספינים ושאר קישקושים", אמר.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ח"כ אלי אלאלוף מתח ביקורת חריפה על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בנושא זה ואמר כי זו אחריות הממשלה להעמיד לכך משאבים לגיוס מפקחי בניה נוספים, ולציודם ברכבים להם הם נזקקים. "משרד הכלכלה פישל. היום זה משרד העבודה" אמר אלאלוף "אני עוד לא רואה שינוי כי לצערנו השר החדש צריך ללמוד את הנושא, אבל במקביל הבניה ממשיכה בכל יום". עוד מתח אלאלוף ביקורת על רשם הקבלנים הנמצא באחריות משרד השיכון. "איך יכול להיות שעשר שנים לא אמרו לכם לסגור אתר. שום סנקציה. לאף קבלן לא פסלו את הרישיון. זה חוסר אחריות לא להיות מסוגל להתמודד מול נושא רישום הקבלנים ולטפל בהם" אמר, וציין כי הוא מותח את הביקורת החריפה הזו, על אף ששר השיכון הוא חבר סיעתו 'כולנו'.

אלי אלאלוף, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)
אלי אלאלוף, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)

גם על המשטרה והמשרד לביטחון פנים מתח השר ביקורת ביחס לעמדתם במהלך חקיקת החוק לעצירת העבודה באתרי בניה בהם ארעו תאונות בניין קשות וקטלניות. המשטרה והמשרד תבעו שלא יידרש מהם לדווח על תאונות באתרי בניין באופן מיידי למינהל הבטיחות והבריאות, אלא רק 'בהקדם האפשרי'. גם על האיפול שהוטל על חקירת התאונה ברמת החייל שגבתה את חייהם של שישה פועלים מתח אלאלוף ביקורת, "אסור לתקשורת, לחברי הכנסת, אפילו בפורומים סגורים לדון בזה" אמר. לסיכום טען כי "לעשות פעולה שמשלבת את המשרדים השונים זה לא קל. התחום הזה של בטיחות בעבודה בסוף נופל בין הכיסאות".

ח"כ איל בן ראובן מתח ביקורת חריפה על גלגול האחריות מהקבלנים למדינה או לעובדים. בן ראובן השווה את המציאות בענף הבניין היום למצב שהיה בצה"ל ביחס לתאונות לפני כ-30 שנים. "גדלתי בצה"ל. היו הרבה תאונות, על חלקן לא ידענו בכלל כי אסור היה לדווח. עד שיום אחד שר הביטחון יצחק רבין אסף את כל הבכירים ודיבר איתנו בגסות. הוא אמר לנו שזה לא יכול להיות. מי שזוכר רבין נהג לדבר על המשפט שהיה מקובל בצבא – 'יהיה בסדר'. הוא אמר שאין דבר כזה. ואכן התחלנו לפעול והתוצאות נראות בעין". לדבריו נדרש שינוי תרבותי שיתבטא קודם כל בלקיחת האחריות האישית. "כשהגעתי לוועדה שמעתי את כל הגורמים שעוסקים בנושא הזה. כל אחד שפתח דבריו במשפט אני לא אחראי על… כולם הסבירו על מה הם לא אחראים. בוא נתחיל בזה שכל אחד יחשוב מה אני יכול לעשות בחלקת האדמה הקטנה שלי כדי לטייב ולשפר. גישת הסלחנות לעצמנו בבניה, כשאנחנו אומרים לעצמנו 'הפועלים לא עושים מה שאנחנו אומרים להם.' זו טעות גדולה. אין דבר כזה. אל תברחו לעובדים. האחריות היא של המנהלים."

לדבריו בכוונתו להפגש השבוע עם שר העבודה והרווחה חיים כץ, ולהציג בפניו הצעה לתוכנית כוללת לטיפול בנושא הבטיחות בענף הבניה, שנבנתה בשיתוף עם אלוף משנה במיל' מתי רביבי, ראש תחום ניהול ופרוייקטים של חברת סייפגארד לחדשנות יישומית.

כנס התאחדות בוני הארץ (צילום: דבר ראשון)
כנס התאחדות בוני הארץ (צילום: דבר ראשון)

 

"משרד הכלכלה מביא עוד שש חברות עם ששת אלפים עובדים שאני לא יודע באיזה שפה ידברו, במקום לפתור את הבעיה מהיסוד" אמר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, הברזל והעץ, יצחק מויאל והלין על כך שלאורך השנים יובשה ההכשרה המקצועית בענף הבניין לעובדים ישראלים. "כל מוסדות ההשכלה בארץ הופרטו ועכשיו מפריטים את כל הענף" אמר. לדבריו בימים אלה מתנהל מו"מ בדבר הסכם קיבוצי ייחודי בנושא בטיחות בענף הבניה. כמו כן ציין כי בימים אלו מתנהל מו"מ בין איגוד מפעילי עגורן צריח לבין התאחדות בוני הארץ לגבי הסכם קיבוצי שיסדיר גם את תנאי ההעסקה והבטיחות במקצוע זה "שלא יאיימו עליהם לעבוד 10 שעות ביום".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!