דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמ"ת

יום המאבק באלימות נגד נשים / "אשה לא נרצחת ביום, זה תהליך. אנחנו קוראות לזה מעגל האלימות"

דברי גליה וולוך, יו"ר ארגון נעמת, שמקדיש את הקמפיין המסורתי שלו לקראת יום המאבק באלימות נגד נשים, להעלאת המודעות לתופעה במקומות העבודה. וולוך: למקומות העבודה תפקיד משמעותי בסיוע לעובדות הסובלות מאלימות

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים, יצאה נעמת בקמפיין שכותרתו "מזהים את הסימנים – עובדים נגד אלימות." במסגרת הקמפיין ייערכו כנסי הסברה במקומות עבודה, יתקיים קמפיין פרסומי בעיתונות וכן פעילות דיגיטל הכוללת סרטונים וסרטי הדרכה. לצורך הקמפיין נפתח אתר אינטרנט ייחודי המאגד את כל התכנים הנחוצים לנשים ועמיתים לעבודה כדי להקל, להושיט יד ולסייע. כמו כן, פתחה נעמת בקמפיין ברשתות החברתיות הקורא לציבור להתבטא ביום המאבק הרשמי רק בנושא האלימות נגד נשים (ו' 25.11), בין השעות 10:00-8:00, וזאת לאות הזדהות עם המאבק החשוב ועם הנפגעות.

מדי שנה, החל משנת 1999, מציין האו"ם את היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. בכל שנה ב-25.11 מקדישים בכל רחבי העולם יום אחד לנושא חשוב זה. נעמת וההסתדרות החליטו השנה לפעול להעלאת המודעות במקומות העבודה לתופעת האלימות במשפחה, למאפייניה ולדרכים בהן ניתן לסייע לאלו הסובלות או הסובלים ממנה. לדברי נעמת, על מקום העבודה, בו מרבית האנשים מבלים זמן רב מחייהם, להוות גורם תמיכה משמעותי על ידי הצפת הנושא, קיום הרצאות והסברה, הפצת מספרי טלפון וכתובות של גורמי הסיוע וקווי המצוקה, וחשוב מכל, מתן גיבוי ודלת פתוחה לעובדות, הן על ידי המעסיק והן על ידי חברות וחברים לעבודה.

הרצאה במפעל להבים בצפון (צילום: דוברות נעמת).
הרצאה במפעל להבים בצפון (צילום: דוברות נעמת).

לדברי יו"ר נעמת, גליך וולוך, יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצטרף ליוזמת נעמת מתוך הכרה אמיתית בחשיבות הנושא ובתפקיד שיכולים מקומות העבודה למלא בהעלאת המודעות ובסיוע לעובדות הסובלות מאלימות בזוגיות. וולוך הוסיפה כי היא "שמחה על כך שמעסיקים ומקומות עבודה מבינים שמדובר בתופעה חברתית רחבה שפוגעת בחברה."

עוד התייחסה וולוך לקמפיין אותו מובילה נעמת ברשתות החברתיות. לדבריה, כותרת הקמפיין שונתה לאחר שנשים וגם גברים רבים פנו לארגון וביקשו לנסחה מחדש.  "כשיצאנו עם הקמפיין המטרה שלנו הייתה ליצור שקט בפייסבוק במשך שעתיים כדי ליצור שיח, 'שותקות ומזדהות' מתוך כוונה שלא ימשיכו בענייני דיומא הרגילים".

לדבריה של וולוך, המילה 'שותקות' הסעירה את הרשת, 'בדיעבד זה שימח אותי, כי אני מבינה שאנחנו בדרך להצלחה אם נשים קיבלו קשה את המילה שותקות ואמרו 'אנחנו לא נשתוק' ו'מה פתאום משתיקים את המושתקות'. זה עורר סערה גדולה ולכן עשינו את השינוי כדי שהמסר יהיה ברור." עוד הוסיפה וולוך כי לא מעט גברים התלוננו שהשימוש במילה 'מזדהות' לא לוקח בחשבון שגם הם בתור גברים מעוניינים לגנות את האלימות, "היו שאמרו 'מה איתנו הגברים? גם אנחנו רוצים למגר את התופעה."

קמפיין נעמת ברשתות החברתיות (באדיבות נעמ״ת).
קמפיין נעמת ברשתות החברתיות (באדיבות נעמ״ת).

לדבריה של וולוך, נעמת עוסקת כל השנה במניעת אלימות כלפי נשים, לא רק בסדנאות למקומות עבודה אלא בעיקר במרכז גליקמן למניעת אלימות, המעניק טיפול, ייעוץ והכוונה לנשים ואף מעביר סדנאות לגברים אלימים.

וולוך מבקשת להדגיש את חשיבותן של פעולות המניעה: "המטרה שלנו היא לאתר את הנשים שעל הרצף. לא ביום אחד בהיר אישה נרצחת, יש תהליך, אנחנו קוראות לזה מעגל האלימות. זה מעגל שמתבטא במילים, באלימות רגשית וכלכלית, ותמיד יש את תהליך הפיוס, הוא מתנצל, קונה תכשיט או פרח, ומבטיח שלעולם זה לא יקרה יותר, עד הפעם הבאה. אנחנו לא רוצות שנשים יגיעו אלינו בקצה, אנחנו מאמינות שאפשר לסייע ולעזור."

אלימות נגד נשים בתא המשפחתי הינה תופעה כלל חברתית, חוצה גילאים, אזורי מגורים ומעמדות. הסטטיסטיקה לא ברורה, המחקרים אינם מספקים תמונה מלאה והבדיקה האחרונה שנערכה בישראל העוסקת בשאלה כמה נשים סובלות מאלימות במשפחה התקיימה בשנת 2000. על-פי בדיקה זו מדובר בכ-200 אלף נשים, או במילים אחרות, 1 מכל 12 נשים. המספר מוצג כאן רק כדי לסבר את העין, סביר להניח שהנתונים השתנו מאז המחקר האחרון, יש  לציין כי כאשר מדברים על אלימות כלפי נשים במסגרת התא המשפחתי, ההגדרה אליה מתייחסות הינה: "סגנון יחסים המבוססים על שליטה, טרור ודיקטטורה – עם אלימות פיזית או בלעדיה".

______________________________________

סובל/ת מאלימות? את/ה לא לבד.

נעמת – המחלקה למניעת אלימות במשפחה

03-6492469/70 – ימים א' עד ה' בשעות 9:00-15:00

קו חירום ארצי למניעת אלימות: 1-800-22-00-00 – 24 שעות ביממה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!