דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מהפכות (לא) עם מדבקות

אין זה סוד כי טרנד הבריאות שוטף את העולם. בין עיסוק בענף ספורט כזה או אחר, לבין תזונה בריאה ונכונה, טרנד הבריאות כולל גם לא מעט יוזמות פרטיות או פתרונות טכנולוגיים. גם ישראל לוקחת חלק בעניין. שכן רבים מאזרחי ישראל עסוקים בשנים האחרונות בחיטוב, עיצוב, תזונה, שמירה, ספירת קלוריות ומה לא.

גם מהפן הציבורי מתגבשות לאחרונה יוזמות לקידום נושא הבריאות.

רצה הגורל, ובדיוק בשבוע בו שר הבריאות ליצמן הודיע על מהפכת הבריאות החדשה שלו, שודר בחדשות 2 תחקיר חשוב על ההשפעה השלילית של רשת מזון גדולה על בריאות לקוחותיה. לשני האירועים מוטיב חוזר ולא אופייני; מדבקות.

על פי הדיווחים האחרונים, הרפורמה הבריאותית החדשה של ליצמן כוללת סימון והדבקת מדבקות בצבע אדום על 'מוצרי מזון מזיקים' להגדרת החוק, ומדבקות ירוקות על מוצרים בריאים.

המדבקות, אפוא עלו השבוע לשיח הציבורי בהקשר נוסף; בתחקיר טלוויזיוני בחדשות המרכזיות בערוץ 2, תועדו חתולים במקררי מזון ונחשפה התנהלות בעייתית של החלפת מדבקות תפוגה על סחורה ישנה. במהלך שהותה של התחקירנית ובמסווה של עובדת באחד הסניפים, היא הייתה עדה להחלפת מדבקות עם תאריכים שהודבקו על גבי גבינות שנארזו במעדנייה.

כך לדבריה: "ביקשו ממני להוציא גבינות קשות מתוך המקרר, גבינות שאין ספק שהן עם עובש. ביקשו ממני לגרד בסכין את העובש מלמעלה, לתת לזה שקית ומדבקה של אותו יום ולהכניס למקרר. בהזדמנות אחרת ביקשו ממני להוציא מגשים עם גבינה מגורדת, שעל המגש הייתה מדבקה עם תאריך נורא ישן. ביקשו ממני לשים בקופסאות חדשות עם מדבקה ותאריך של אותו היום".

התחקיר שנעשה בהקשר זה רק הוכיח שטבען של המדבקות והסימונים השונים בסופו של דבר להתקלף וליפול. בין אם בשוגג ובין אם במזיד, צריכים לזכור שלבעלי אינטרסים כאלה ואחרים יש את היכולת לשחק, לעצב, להוריד ולהזיז בכפוף לצרכים האינטרסנטיים שלהם.

בחזרה לליצמן. נדמה כי יוזמתו, חשובה ככל שתהיה, לוקה מעט בחסר. נכון, עדיין לא ברור מה הדרך הטכנית בה בעצם יסומנו המוצרים, ואם בכלל. יחד עם זאת- קשה שלא לתהות באשר לנרטיב שהוצע ברפורמה הנידונה, פתרון ארעי בדמות סימון פיזי. לא כל שכן, שיטת הסימון אף עלולה ליצור חיכוכים ודיוני סרק בעתיד הנראה לעין.

לסיכום יש לומר כי נחישותו של שר הבריאות להוביל שינוי בתזונה נכונה לאזרחי ישראל אכן ראויה לכל הערכה. גם היכולת להזיז הרים ולהתמודד עם הלחצים של יצרניות המזון מעוררי השראה. בו בעת, השר ומי משותפיו אשר רואים חשיבות במהפכה הבריאותית, צריכים לשים דגש גדול יותר על העלאת מודעות הציבור לסכנות הכרוכות בתזונה לקויה, על ידי פעולות הסברה חינוכיות, במסגרות המתאימות, ואף לעודד עיסוק רציף בספורט כבר מגיל צעיר.

מהפכות מהסוג הזה ראוי לקיים.

השאלה המתבקשת האם שימוש במדבקות זאת הדרך הנכונה?

נשאל את התחקירנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!