דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטריה

הקרב על היבשת / הפסד למועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות באוסטריה

למרות התחזיות כי "אפקט טראמפ" יביא לניצחון של מועמד הימין המתנגד להגירה ולאיחוד האירופי, לאחר ספירת רוב הקולות מסתמן ניצחון למועמד השמאל.

שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)
שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)

על פי ספירת רוב הקולות בבחירות לנשיאות אוסטריה שנערכו אתמול (ראשון), נראה כי מועמד השמאל אלכסנדר ואן-דאר הולך להיות הנשיא הבא. ואן דר זוכה ליתרון משמעותי של 51.68% מהקולות על יריבו נורברט הופר, ועל פי הסוקרים האוסטרים הפער אף צפוי לגדור.

לאור תפקידו המצומצם יחסית של הנשיא, אין לבחירות באוסטריה אין משמעות פוליטית מכרעת, אך על רקע האירועים העולמיים האחרונים סומנה מערכת בחירות זו כעוד אחת ממערכות הבחירות בה יוכרע הקרב בין הימין השואף לפירוק האיחוד האירופי ולשיקום מערכת הערכים הלאומית (או הלאומנית לטענת מבקריהם), לבין השמאל האנטי לאומני ותומך האיחוד האירופי. כשברקע נערכים היבשת לבחירות בצרפת, גרמניה ואולי אף איטליה (בהתייחס לתוצאות משאל העם שנערך שם אתמול), קשה להמעיט בערכה של משמעות סמלית זו.

פרופסור כלכלה בעל מראה זעוף, ואן דר בלן (צילום: Manfred Werner / מתוך wikimedia)
פרופסור לכלכלה בעל מראה זעוף, ואן דר בלן (צילום: Manfred Werner / מתוך wikimedia)

ון דר בלן התייחס לנצחונו ואמר כי הוא מהווה הוכחה לכך כי מועמד התומך באיחוד האירופי באופן מובהק יכול לזכות בבחירות לנשיאות בתוך במדינות האיחוד. נורברט הופר מצידו קיבל את תוצאות הבחירות ואמר כי הוא "עצוב ללא גבולות| וכי היה שמח לשרת את "אוסטריה שלנו".

המועמד הזוכה ואן דר בלן רץ לתפקיד כמועמד עצמאי אך זוה לתמיכת מפלגת הירוקים, בה כיהן בתפקידים בכירים עד 2008. הפרופסור לכלכלה, בעל המראה הזעוף, היגר לאוסטריה מאסטוניה כילד. הוא תומך נלהב באיחוד האירופי, מקדם מדיניות הגירה ליברלית ומזהיר, לעתים קרובות, מפני מה שהוא רואה כסחף לאומני ופופוליסטי ששוטף את אירופה.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד בירך על נצחונו של דר בלן ואמר כי "העם האוסטרי בחר באירופה, ובפתיחות". מנגד, מועמדת הימין הקיצוני בצרפת, ניחמה את המועמד המפסיד נורברט הופר ואמר כי מפלגתו "נלחמה באומץ. הניצחון יהיה בידיהם בבחירות הבאות!".

בדומה לראש ממשלת צרפת, רבים מראשי המדינות והבכירים המזוהים עם תמיכה באיחוד האירופי מיהרו לברך אתמול את הנשיא הנבחר.

יש לציין כי נראה שבבחירות אלה הסקרים המקדימים ציירו תמונה ורודה יותר דווקא למועמד הימין: בעוד הסקרים האחרונים הראו על קרב צמוד ביותר בין המועמדים, ניצחונו המסתמן של ואן דר צפוי להיות בפער משמעותי של למעלה מ-2%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!