דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

"לא בטוח שהנכדים שלנו יזכו לחיות בעולם שיש בו צבי ים"

צב ים קרני (צילום: ניר פרידמן)
צב ים קרני. "הזמן לפעול להצלת צבי הים הוא עכשיו" (צילום: ניר פרידמן)

רק שבעה מינים של צבי ים חיים כיום בעולם, שישה מהם בסכנת הכחדה, וחמישה נצפו בישראל | לרגל יום צב הים הבינלאומי שחל מחר (ו'), הושק פרויקט 'הכחדה היא לנצח', שעוקב אחרי מצבם של מינים בסכנה

אוריאל לוי

צבות הים מנווטות אלפי קילומטרים באוקיינוס תוך שהן משתמשות בשדה המגנטי של כדור הארץ, כדי לשוב למקום שנולדו בו ולהטיל בדיוק שם ביצים. את כל חייהם מעבירים צבי הים בתוך המים. שם הם מתרבים, ניזונים ואפילו ישנים – כך הם נוהגים מזה לפחות 200 מיליון שנים, מהתקופה שעוד הילכו בה על כדור הארץ דינוזאורים ומינים רבים שנכחדו.

אך כעת המשך הישרדותם לא מובטח. פגיעה משמעותית בחופים שנהגו להטיל בהם, ציד בלתי חוקי ומלכודות מוות שונות מתוצרת בני האדם הובילו את כל שבעת המינים של צבי הים בעולם למצב פגיעות גבוהה ואף לסכנת הכחדה.

"במשך כל חייהן עולות הנקבות לחוף רק כדי להטיל ביצים", אומר ל'דבר' אסף לוי, מייסד 'הכחדה היא לנצח', פרויקט אינטרנטי חדש שעוקב אחרי מצבם של מינים בסכנת הכחדה. "מתוך כ-360 מינים במשפחת הצבים, נותרו בעולם רק שבעה מינים של צבי ים. חמישה מהם מבקרים באופן קבוע בישראל. לצערי, לא בטוח שהנכדים שלנו יזכו לחיות בעולם שיש בו צבי ים. הזמן לפעול להצלתם הוא עכשיו".

יום צב הים הבינלאומי מצוין מחר (שישי). היום הוכרז על ידי ארגוני טבע בינלאומיים כדי להגביר את המודעות לקיומם של היצורים הפרה-היסטוריים האלה, ולהגביר את המאמצים להגנה עליהם ועל בתי הגידול השבריריים שלהם. חינניים ועגלגלים, עם גופם הצר וההידרודינמי והסנפירים המותאמים לשחייה, צבי הים מגיעים בימים אלו לחופים בכל העולם כדי להקים את הדור הבא. כך קרה השבוע גם בישראל.

שני קנים של נקבת צב ים חומה נמצאו השבוע במהלך סריקות בוקר של מתנדבי רשות הטבע והגנים באזור חיפה. הביצים שנמצאו בשני הקנים במקום שבו הן עלולות להיפגע הועברו לחוות הדגרה בשמורת הטבע חוף גלים עד לבקיעתן בעוד כ-60 ימים, אז יזחלו האבקועים בבטחה אל הים תוך שמירה של מתנדבים.

קני ים שנמצאו על החוף בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
קני ים שנמצאו על החוף בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
שימור ביצים שנמצאו על החוף. פקח ברשות הטבע והגנים: "פעילות המתנדבים קריטית כדי שנוכל להבטיח את שלומה של אוכלוסיית צבי הים" (צילום: דוברות עיריית חיפה)
שימור ביצים שנמצאו על החוף. פקח ברשות הטבע והגנים: "פעילות המתנדבים קריטית כדי שנוכל להבטיח את שלומה של אוכלוסיית צבי הים" (צילום: דוברות עיריית חיפה)

"המתנדבים, תושבי חיפה והאזור, עוברים הכשרה תיאורטית ומעשית לפני שהם יוצאים לאתר עקבות של צבות ים", אומר רותם שדה, פקח ימי מחוז צפון ברשות הטבע והגנים. "מטרתם להבטיח את שלומם של הקנים עד שיועתקו על ידי פקחי הרשות לחוות הדגרה שנמצאות בתחומי שמורות טבע. היות שמדובר במאות קנים בשנה, וכשליש מהם מאותרים על ידי המתנדבים, פעילותם קריטית כדי שנוכל להבטיח את שלומה של אוכלוסיית צבי הים".

בקיץ, כשפעילות האדם בשיאה בחופי הרחצה ובים עצמו, גם פעילות צבי הים בחופים גוברת ומתבטאת בעליית צבות הים לחופים כדי לחפור קן ולהטיל בו את ביציהן. כעבור כמה שבועות, בוקעות הביצים והאבקועים מגיחים אל הים.

אבקוע בדרכו אל הים (צילום: הודיה חזן גולדבורד)
אבקוע בדרכו אל הים (צילום: הודיה חזן גולדבורד)

"אגף החופים של עיריית חיפה פועל בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים במהלך כל השנה", אומר חיליק אמסלם, מנהל האגף, ומסביר ששיתוף הפעולה נועד לשמור על החי והצומח באמצעות פעילות הסברתית, ובמיוחד בתקופה זו של השנה, שמתאפיינת בנדידת ציפורים ורביית צבי הים.

מצב חירום

צבי הים לא צוללים עמוק במצולות. מאחר שהם שייכים למשפחת הזוחלים, שהם בעלי ריאות, אין להם זימים, ולכן הם צריכים לעלות מעל פני המים כדי לנשום. בכל רבע שעה בממוצע, עולים הצבים לנשום ויורדים בחזרה אל הקרקעית.

צבי הים של הים התיכון מטילים בעיקר בחופי האגן המזרחי של הים. מומחים מעריכים שכיום יש כ-2,500 נקבות צב ים חום מטילות, ורק כ-450 נקבות צב ים ירוק מטילות. בישראל כ-150 מטילות חומות, ורק כ-15 מטילות ירוקות.

האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN) העריך שישה מתוך שבעה מינים של צבי ים בסכנת הכחדה. צב הים הזיתני, צב הים החום וצב הים הגלדי מסווגים כ"פגיעים", מה שמצביע על כך שהם עומדים בפני סיכון גבוה להכחדה בטבע. צב הים הירוק מוערך בסטטוס "בסכנת הכחדה", מה שמדגיש את הצורך הדחוף בהגנתו.

צב הים הקרני וצב הים הרידלי, זן צבי הים הנדיר ביותר והיחיד שמקנן במהלך שעות היום, מסווגים ב"סכנת הכחדה חמורה". צב הים שטוח-הגב, זן נדיר שמצוי רק במים סביב אוסטרליה, נחשב לחסר נתונים, מה שמדגיש את הצורך במאמצי מחקר ושימור נוספים כדי לקבוע את מצב השימור שלו ולהגן על אוכלוסיותיו.

צב ים קרני. מין בסכנת הכחדה חמורה (צילום: ניר פרידמן)
צב ים קרני. מין בסכנת הכחדה חמורה (צילום: ניר פרידמן)
צב ים ירוק. מין בסכנת הכחדה (צילום: Jos Neuhaus)
צב ים ירוק. מין בסכנת הכחדה (צילום: Jos Neuhaus)

בישראל נמצאים ומזדמנים חמישה מתוך שבעה מינים של צבי ים: חום, ירוק, קרני, זיתני וגלדי. הקרני נמצא רק בים סוף. הזיתני והגלדי, הגדול והמרשים בצבי הים, עם שריון ייחודי המכוסה בעור ובשר שומני ולא לוחות קרניים, הופכים להיות נדירים יותר ויותר. מפגש שתועד היטב עם צב ים זה התקיים ב-2013 מול חופי תל אביב, כשמפליגים ביאכטה נתקלו בצב הנדיר במרחק מטרים ספורים מהם.

נתקלתם בעקבות צב ים על החוף? נקבה שעלתה להטיל? בכל מקרה שמוצאים עקבות או צב ים על החוף, יש לדווח בזמן אמת לרשות הטבע והגנים בטלפון 3639*, אין להתקרב, להפריע או לגעת בעקבות או בקן, יש להמתין לקבלת הנחיות ולהגעת פקח למקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!