דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפרטה

צרכנות / ההסתדרות והאוצר הגיעו להסכם: הרפורמה במכון התקנים יוצאת לדרך

במסגרת המתווה עליו הוסכם, יועברו סמכויות בדיקת הייבוא של מכון התקנים למעבדות פרטיות, באופן הדרגתי על פני ארבע השנים הקרובות

מכון התקנים הישראלי (צילום ארכיון: Itzuvit, מתוך ויקיפדיה).
מכון התקנים הישראלי (צילום ארכיון: Itzuvit, מתוך ויקיפדיה).

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון הגיעו אתמול (שלישי) להסכמות עקרוניות שמאפשרות לרפורמה בתחום התקינה לצאת לדרך, כך על פי הודעה משותפת להסתדרות ולמשרד האוצר.

על בסיס ההסכמות העקרוניות ייחתם בהמשך הסכם מפורט בין הצדדים. כתוצאה מהרפורמה, יועברו הסמכויות לאישור הבטחת האיכות של מוצרים מיובאים ממכון התקנים למעבדות פרטיות שיקבלו אישור לכך.

החלק המרכזי בהסכם הוא העובדה שהרפורמה בתחום בדיקות היבוא תיעשה בצורה הדרגתית, באופן שיאפשר את היערכות הרגולטורים, יבטיח סביבה יציבה להמשך הפעילות של מכון התקנים ויסדיר את זכויות העובדים תוך דאגה לביטחונם הכלכלי.

כחלק מעקרון ההדרגתיות עליו הוסכם, תתבצע הרפורמה בארבע פעימות, עד מרץ 2021, על פי קבוצות שונות של מוצרים, בהתאם למועדים מוסכמים מראש. כך לדוגמה, ב-2017 יועברו בדיקות יבוא של מוצרים כגון מוצרי חשמל "לבנים" (מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים ועוד), אלקטרוניקה בידורית, כלי עבודה ומצברים לבדיקות של מעבדות פרטיות. בשנת 2018 מעבדות יוכלו לבצע בדיקות עמידה בתקן גם למוצרים מיובאים המשתייכים לתקשורת סלולרית, חיתולים, תנורי אפיה, מיקרוגלים, מטהרים ומסנני מים, עגלות ילדים, חיתולים, מוצרי ניקוי ועוד.

אבי ניסנקורן ומשה כחלון (ארכיון). צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
אבי ניסנקורן ומשה כחלון (ארכיון). צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.

סוגיה מרכזית נוספת עליה הוסכם, באופן עקרוני, נוגעת לתנאי הפרישה של עובדי מכון התקנים שהעסקתם תסתיים כתוצאה מהעברת פעילות הבדיקה למעבדות פרטיות. תנאי הפרישה יכללו מסלול פנסיית גישור ומסלול פיצויים, עם מענקי פרישה והסתגלות לעובדים הפורשים ותנאים נוספים. על פי הסיכום בין הצדדים, סוכם כי המדינה תישא בחלק ניכר מעלות תנאי הפרישה של העובדים, כאשר מכון התקנים יממן את יתרת העלות. עוד הוחלט כי לוועד המנהל של מכון התקנים, יצורף גם נציג ועד העובדים, וזאת בנוסף לנציג מטעם רשות ההסתדרות לצרכנות.

המדינה והמכון צפויים לחתום על הסכם תקינה לארבע השנים הקרובות לצורך ביצוע פעילות התקינה הנדרשת עבור המדינה. במסגרת הסכם התקינה הארבע-שנתי, צפויים לעבור למכון כ-120 מיליון ש"ח לאורך כל תקופת ההסכם. עוד סוכם כי במסגרת התהליך כי המכון יקים ויתפעל עבור המדינה מערכת ממוחשבת לניהול תחום בדיקות היבוא למדינת ישראל.

"ההסכם הצליח לאזן בין קידום התחרות לבין הדאגה לעובדים והבטחת קיומו של מכון התקנים" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "ההסתדרות תמשיך להיות מחויבת ולפעול למען עובדי מכון התקנים. אני רוצה להודות לשר האוצר משה כחלון שפעל בשיתוף פעולה על מנת שנוכל לקדם את הנושא ולהביא בשורה אמתית לעובדים, צרכנים ויבואנים".

שר האוצר משה כחלון אמר כי, "ההסכם הוא בשורה צרכנית משמעותית, שתביא להגברת התחרות בשווקים השונים על ידי עידוד יבואנים קטנים ובינוניים. הרפורמה תביא לחיסכון של כחצי מיליארד ש"ח למשק והיא מצטרפת לצעדים רבים אחרים שאנחנו מקדמים. אני מברך את כל העוסקים בדבר, ואת יו"ר ההסתדרות בפרט, שנרתמו לקידום הרפורמה החשובה הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!