דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

״יותר קיצוני מטראמפ ובולסונארו״: מועמד חדש בבחירות לנשיאות ארגנטינה מעורר חרדה במדינה

חאבייר מיילי, מועמד הימין הקיצוני במדינה הדרום אמריקאית שעד כה מוביל בבחירות, קורא לשינוי הסדר במדינה ולפרק לחלוטין את משרדי הממשלה | ד"ר סבסטיאן בן-דניאל, מומחה לפוליטיקה הארגנטינאית מסביר ל׳דבר׳: ״בסיוטים הכי גרועים לא חשבו שמועמד שקורא להרוס את המדינה יוכל להנהיג אותה״

חאבייר מיילי, מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ארגנטינה (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
חאבייר מיילי, מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות ארגנטינה (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
אוריאל לוי

"נוהגים להשוות את חאבייר מיליי לטראמפ ובולסנרו אבל הוא יותר קיצוני מהם" אומר ל'דבר' ד"ר סבסטיאן בןדניאל, מומחה לפוליטיקה הארגנטינאית, ימים לאחר שמיילי גרף 30% מהקולות בבחירות המקדימות. "מדובר בכלכלן ליברטיאן שלפי התבטאויותיו הוא מתכוון לחסל את הבנק המרכזי של ארגנטינה, לפרק את משרדי החינוך, הבריאות, הסביבה והרווחה, לאפשר לבני אדם לסחור באיבריהם ועוד כל מני רעיונות בסגנון הליברטיאני הקיצוני ביותר״.

מערכת הבחירות בארגנטינה כוללת בחירות 'פריימריז' בהן נקבע מיהן המפלגות והמועמדים אשר יתחרו בבחירות הכלליות שיערכו השנה ב-22 באוקטובר. בשונה מהפריימריז בישראל ובמרבית הדמוקרטיות בעולם, כל אזרחי ארגנטינה בני 18+ רשאים להצביע בפריימריז, ושיעור ההשתתפות בפריימריז שנערכו בשבוע שעבר עמד על כ-70% מבעלי זכות הבחירה.  

המועמדים לנשיאות מטעם מפלגת האופוזיציה הימנית קיבלו בפריימריז 28% מכלל הקולות, בעוד גוש השמאל-מרכז הפרוניסטי – שנמצא כעת בשלטון – קיבלו יחדיו 27% מהקולות השפל הנמוך ביותר של השמאל מזה 80 שנה. לנוכח התוצאות הללו, הפרשנים מעריכים כי אף מועמד לא יצליח לחצות את הרף הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון וסביר להניח שייערך סיבוב שני ב-19 בנובמבר. השאלה המטרידה היא האם מיילי יגיע לסיבוב השני, והאם ישכילו בוחרי הימין והשמאל המסורתיים ליישר את השורות ולהצביע נגדו בסיבוב השני, כפי שהתאחדו הצרפתים בהצבעה למקרון שהתחרה במארין לה-פן בבחירות האחרונות לנשיאות בצרפת, והבטיחו את נצחונו. 

"התוצאות הפתיעו את כולם כי קשה מאוד לערוך סקרים בארגנטינה. זו מדינה ענקית ומפוצלת. אף אחד לא העלה על דעתו שחאבייר מיליי יזכה בהכי הרבה קולות. צפו שהוא יתחזק אבל לא עד כדי כך". בן-דניאל מספר שכבר 80 שנה המאבק על השלטון בארגנטינה מתרחש בין שתי מפלגות גדולות ימין ושמאל והציבור מקוטב "הרבה יותר מאשר בישראל" בין המפלגות הללו. פריצתו של חאבייר מיליי, המאגף את מפלגת הימין השמרנית מימין "משנה סדרי עולם בפוליטיקה הארגנטינאית״.

ההישג של מיילי מעורר דאגה בשווקים. מיליי מבקש להעביר את ארגנטינה לשימוש בדולר האמריקאי, ולפרק את הבנק המרכזי. הדרך לעשות זאת עוברת במדיניות "צנע" נוקשה, שכן הממשלה תיהיה מוגבלת בכמות הדולרים שתוכל לרכוש, ולכן המשכורות והתקציבים יצנחו. מיילי חוזר ומצהיר שהוא תומך במדיניות צמצום תקציבי חמורה יותר מזו שקרן המטבע הבינלאומית דורשת בעצמה במסגרת המשא ומתן שהיא מנהלת מול בואנוס איירס לגבי פריסת החוב הלאומי. לצד זאת הוא דורש גם לערוך קיצוצי מס דרמטיים ומציע להפחית משמעותית. על פי המצע שלו אזרחי ארגנטינה יידרשו לשלם על השימוש בשירותי מערכת הבריאות הציבורית והחינוך, כל החברות הממשלתיות יסגרו או יופרטו, ומשרדי הבריאות, החינוך הרווחה והסביבה יסגרו. 

מה גורם לייאוש של הארגנטינאים מהמפלגות המתונות? 

"מה שקורה בשנים האחרונות בארגנטינה זה המשך של המשבר הארוך שהמדינה הזו מצויה בו. האינפלציה דוהרת. מלבד מגזר ההיי-טק שמקבלים משכורות בדולרים, יתר האוכלוסייה באחוזי אבטלה גבוהה וגם בחצאי משרות שלא ניתן לסגור איתן את החודש. המונים עובדים דרך כלכלת האפליקציות ללא זכויות, בלי יציבות. כמו שהשליחים בוולט עובדים בארץ רק שבארגנטינה זה מקיף את כל תחומי השירותים ומועסקי במגזר הזה מאות אלפי עובדים. הקושי להתפרנס יוצר זעם ברחובות. יש שנאה עזה כלפי הממסד״.

איך המפלגות הגדולות מגיבות אליו? 

"בהתחלה ניסו להוציא אותו מטורף. הבעיה שזה לא עזר הכוח שלו רק גבר. בשמאל כמובן מוקיעים אותו לחלוטין, ובימין מנסים לקרוץ לתמוכים שלו ולגבות חלק מדבריו. יש פרשנים שטוענים שההצבעה אליו היא כמו מן כרטיס צהוב למפלגות הגדולות. זאת אומרת, הצביעו לו בפריימריז כדי לסמן משהו למפלגות הגדולות בידיעה שהפריימריז לא מכריעים שום דבר״.

אם הוא יעלה לסיבוב השני את מעריך שמצביעי השמאל והימים יתאחדו נגדו? 

"אני לא רואה את מצביעי הימין מצביעים לשמאל בשביל להפיל אותו. הקיטוב גדול מדי. וגם בצד השני, אם הוא יעלה לצד מועמדת הימין פטריציה בולריך, אז צריך לזכור שמדובר באשה קיצונית מאוד. קשה לי לראות את השמאל מצביע בורליך. אני מעריך שמרבית מצביעי השמאל יעדיפו פשוט לא להצביע כדי לשמור על מצפון נקי. 

מה האווירה עכשיו בארגנטינה? 

"הלם. כולם בהלם. התחושה היא שבסיוטים הכי גרועים לא דמיינו תרחיש כזה שמועמד שקורא לחסל את המדינה מנצח בבחירות לנשיאות. מיילי זוכה לתמיכה של טראמפ ובולסנרו ובדומה להם גם הוא מכחיש את ההתחממות הגלובלית, אבל צריך לזכור שהוא הרבה יותר הזוי וקיצוני מהם. הוא בעד שחרור גמור של כל האיסורים והטאבוים. הוא תומך אפילו בזה שאננשים ימכרו את האיברים שלהם. ליברטריאני עד הקצה. חוץ מדבר אחד שהוא מתנגד לו וזה הפלות. אני חושב שהארגנטינאי הממוצע מתעורר בבוקר בחרדה מהמחשבה שהאיש הזה יהיה נשיא המדינה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!