דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יוקיפ ונייג'ל פרג'

משאל העם על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופאי, שם את "מפלגת העצמאות של הממלכה המאוחדת" (יוקיפ בקיצור, על-שם ראשי התיבות של שמה באנגלית) ומנהיגה נייג'ל פרג' באור הזרקורים. יוקיפ ופרג' הובילו את המחנה שדרש פרישה מהאיחוד וניצח במשאל.
אחד האלמנטים שנשכחו בכתבות ובדיווחים עליהם הוא שעמדתם הכלכלית היא עמדה קפיטליסטית-ימנית קיצונית. המפלגה מצהירה על עצמה כתא'צריסטית, ובכיריה מסבירים שמפלגה זו היא ממשיכתה האמתית של מרגרט תאצ'ר. מנהיגה של המפלגה פרג' טען שלו תאצ'ר הייתה ממשיכה בפוליטיקה בשנות ה-90, אזי מפלגה זו לא הייתה כלל נוסדת. פרג' הלך צעד רחוק יותר והגדיר את עצמו כליברטריאן, כלומר כמתנגד לכל התערבות ממשלתית בכלכלה. יוקיפ ופרג' זוכים להצלחה עצומה בקרב ליברטריאנים ברחבי העולם (וגם בארץ) שרואים בהם כמייצגים את ערכיהם.

מפלגה זו מטיפה ל"שחרור" הפרט מכבלי מדינת הרווחה, מהתערבות ממשלתית. היא מדגישה את האינדיבידואליזם בתחום הכלכלי. אולם, בכל הנוגע לתחום המדיני, אשר הוא התחום הבולט והעיקרי של מפלגה זו. היא מדגישה את האלמנט הלאומני הקולקטיבי, ואת הרתיעה מהזר והשונה שלא תואם לערכי הקולקטיב.
במקביל להטפה לחופש וחירות ממדינת הרווחה ומהתערבות המדינה בכלכלה וברווחה, מדגישה מפלגה זו את הצורך בחומות וגדרות גבוהות ככל הניתן שימנעו הגירה. כך שיחד עם נאומים על "חופש" כלכלי, יוקיפ מובילה את השיח על הגבלת חופש התנועה ע"י המדינה, ושמה דגש חזק מאוד על גבולות לאומיים קשיחים. מרבית מודעותיה ונאומיה של המפלגה מדברים על "להחזיר את השליטה על הגבולות".
יחד עם שיח על אודות גבולות לאומיים שנשלטים בקשיחות ע"י המדינה ומונעים את חופש התנועה מאורחים לא רצויים, יוקיפ ופרג' מדגישים שיח לאומני על אודות גדולת העם הבריטי, והכבוד והגאווה להיות חלק מהקולקטיב הלאומי הבריטי. בבריטניה אין עוד מפלגה שמדגישה כל כך הרבה בנאומיה וכתביה את "הבריטיות", "האופי הבריטי" וכו'. בספרון שהמפלגה הוציאה היא הבטיחה לשים קץ לרב-תרבותיות, ולקדם תרבות בריטית אחידה. אין עוד מפלגה כמוה בבריטניה שמהללת ומשבחת את הקולקטיב הלאומי, למרות טענתם שהם תומכים באינדיבידואליזם כנגד מדינת הרווחה "הדכאנית".

הדגש על גבולות לאומיים קשיחים, הגבלת חופש התנועה של זרים, הערצת הקולקטיב הלאומי וקשירת כתרים של גדולה לאופי הלאומי הבריטי, מלווה באופן טבעי, פעמים רבות, בגזענות, דעות קדומות והתנשאות כלפי מי שהוא לא בריטי מלידה. הרי יש סיבה שאנו מנסים למנוע מאנשים שהם לא בריטים מלידה להיכנס למדינתנו, ואם הם לא שייכים לאומה הבריטית הגדולה בעולם, הרי שהם נחותים מאיתנו.
פרג', מנהיג המפלגה הזהיר את תושבי בריטניה מגל פשע רומני שיגרם בעקבות ההגירה, טען בראיון ברדיו שהוא נרתע כאשר הוא שומע שפות זרות ברכבת, והסביר שהוא לא רוצה שכנים רומנים.
כמובן שאת הגזענות הגדולה ביותר הוא שומר למוסלמים. פעם אחר פעם מפחיד פרג' שמהגרים ופליטים ממדינות מוסלמיות, מלאים באיסלמיסטים מסוכנים שדאע"ש שתל כדי להשתלט על בריטניה ולסכן את חיי אזרחיה. לדבריו מהגרים ופליטים מוסלמים מאיימים על עצם הציוויליזציה המערבית. לורד פירסון מבכירי המפלגה התלונן שהמוסלמים מתרבים מהר מדי.
מודעה ידועה לשמצה של מפלגה זו נגד מהגרים נמצאה דומה להפליא לתעמולה שערכו הנאצים נגד היהודים. באופן לא מפתיע יוקיפ חוברים בגושים שונים ומשונים בפרלמנט האירופאי למפלגות לאומניות וגזעניות (ואפילו אנטישמיות), ובסקר שנערך נמצא ששיעור המצביעים האנטשימים הגבוה ביותר הוא בקרב מצביעי מפלגת יוקיפ.

פרג' צדק בטענתו, יוקיפ הם אכן ממשיכים את מורשתה של תאצ'ר. גם היא כמוהם הדגישה את הלאומנות ושנאת הזר והאחר, ולצד דיבורים על אינדיבידואליזם טיפחה את פולחן הקולקטיב הלאומי והערצת המדינה הבריטית. כל זה לא מפתיע, בהיעדר פרוייקט מאחד כמו מדינת הרווחה, השאיפה לרווחה לכל והעזרה לחלשים ולעניים, פנתה תאצ'ר ופונים כיום יוקיפ ופרג' ללאומנות, לשנאת האחר והשונה, ולהערצת המדינה והאומה בתור פרוייקט מאחד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!