דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות העתיקות

עתיקות / חותם הסולטאן שבנה את מגדל השעון ביפו שוב מתנוסס עליו

במהלך עבודות שימור וחיזוק הנדסי שנערכו בשנה האחרונה למגדל, התברר כי חותם השיש המקורי הנושא את סמלו של הסולטאן עבדול חמיד השני נמצא במצב רעוע. אחרי עבודת שחזור של רשות העתיקות, שב החותם להתנוסס על המגדל.

מגדל השעון ביפו (ארכיון, צילום: פלאש90).
מגדל השעון ביפו (ארכיון, צילום: פלאש90).

חדשות משמחות ליפואים: מעתה, ניתן שוב לראות את החותם המקורי של הסולטאן עבדול חמיד, בונה מגדל השעון, כשהיא מתנוססת על המבנה המפורסם בעיר.

במהלך השנה האחרונה, עבר מגדל השעון שימור וחיזוק הנדסי באמצעות חברת עזרה וביצרון של עיריית תל אביב-יפו. במהלך העבודות התברר כי חותם השיש המקורי – "טוגרה", הנושא את סמלו של הסולטאן עבדול חמיד השני, שליט האמפריה העות'מנית בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, נמצא במצב רעוע; לא רק שהשיש איבד מזמן את צבעו המקורי וכבר לא ניתן היה לזהות כי קיים עליו תבליט, אלא שלוח החותם, הממוקם בגובה 12 מטר מעל המדרכה, היה בסכנת נפילה: השיש היה סדוק ומנותק בחלקו מהקיר, ופני השטח שלו היו מפוררים.

משמרי רשות העתיקות מחזירים את חותם הסולטן למגדל (צילום: ניקי דוידוב-רשות העתיקות).
משמרי רשות העתיקות מחזירים את חותם הסולטן למגדל (צילום: ניקי דוידוב-רשות העתיקות).

חותם זה, הממוקם בצידו הדרומי של המגדל, היה החותם המקורי האחרון מתוך ארבעה ששרד על המבנה. בשנת 2001 הותקנו שלוש רפליקות מזכוכית מעוטרות בגילוף חותם הסולטאן, במקום לוחות השיש שלא שרדו. משמרי רשות העתיקות שבחנו את החותם, קבעו שמצבו הקשה מחייב התגייסות להצלתו.

החותם נותק מהקיר בעזרת איזמלים והועבר למעבדת השימור בירושלים. שם, ביצע המשמר מארק אברהמי את עבודות השימור והשיחזור. לחותם יוצרה תמיכה חדשה והודגש התבליט שדהה לחלוטין בעזרת פיגמנטים. אחרי סיום העבודה, הוחזר לפני שבועיים לוח השיש המקורי לאתרו.

חותם הסולטן לאחר שימור (צילום: ניקי דוידוב-רשות העתיקות).
חותם הסולטן לאחר שימור (צילום: ניקי דוידוב-רשות העתיקות).

"מגדל השעון שביפו נמצא במרכז כיכר השעון של היום והוא נבנה לצד אתרים מונומנטליים של יפו: הקישלה–תחנת המשטרה מהתקופה העות'מאנית, והסראיה – בית השלטון הטורקי" אמרה פאינה מילשטין, אדריכלית שימור יפו העתיקה ברשות העתיקות, "כשמלאו 25 שנים לשלטונו של סולטאן עבדול חמיד השני, נבנו ברחבי האימפריה העות'מאנית יותר ממאה מגדלי שעון, מתוכם ידועים שישה בארץ: ביפו, בעכו, בירושלים, בחיפה, בצפת ובשכם. מגדל שביעי, שעדיין קיים ספק אם הוא מגדל שעון, נמצא בנצרת".

לדברי ד"ר יואב ארבל, ארכאולוג ברשות העתיקות, "הטוגרה הופיעה לראשונה כחותמו של הסולטאן העות'מאני השני, אורהאן ומאז ייצגה את סולטני האימפריה העות'מאנית, כמו גם את הממלכה עצמה. הטוגרה היא תבנית המשלבת את שם הסולטאן,  תאריו ,שם אביו וברכות, לצד סממנים סמליים של האימפריה. היא שמשה כחותמו הרשמי של הסולטאן לשימוש במסמכים, מבני ציבור, מטבעות ועוד".

בקרבת מגדל השעון, מופיעה הטוגרה גם בראש שער הקישלה, ומעל הסביל המרשים שמול שער העיר, המכונה "סביל סולימאן", שגם אותו שימרו אנשי רשות העתיקות בשנים האחרונות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!