דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / תושבי עמונה דחו את הסכם הפשרה

בתום יום ארוך של דיונים, דחו אתמול המתיישבים את הצעת הפשרה שהציגה בפניהם ממשלת ישראל ברוב של 59 מתנגדים מול 20 תומכים בלבד. על פי החלטת בג"ץ, על המאחז להתפנות עד ל-25 בדצמבר.

הפגנת תושבי עמונה מחוץ לבית ראש הממשלה (צילום: סבי ברנס  פלאש 90)
הפגנת תושבי עמונה מחוץ לבית ראש הממשלה (צילום: סבי ברנס פלאש 90)
שי ניר

תושבי עמונה דחו הלילה (חמישי) את מתווה הפשרה שהוצע להם להעתקת המאחז, בתום יום ארוך שבו דנו בהצעה למעלה משבע שעות, וניסו להגיע להסכמות. בתום ספירת הקולות, מעט לאחר חצות, התברר כי המתווה נדחה ברוב גדול של 58 מתנגדים מול 20 תומכים בלבד.

הפעילים המתנגדים לפינוי נקראו להגיע לעמונה מחשש שהוא יצא לפועל כבר הבוקר. הם החלו להיערך להתנגדות למהלך, ולאגור סלעים לקראת חסימת הדרכים למאחז בפני כוחות הביטחון. על פי החלטת בג"ץ, על המאחז להתפנות עד ל-25 בדצמבר.

לפי ההסדר שהתגבש, אם התושבים יתחייבו על פינוי בהסכמה, הם יועברו לחלקות סמוכות על ההר שמשתרעות על עשרות דונמים. בתחילה יועברו 11 מבנים לחלקה 38, שממוקמת מאות מטרים מעמונה ואין עליה התנגדויות במסגרת "נכסי נפקדים". במקביל תפעל המדינה להעמיד ארבעה מבנים על החלקות האחרות – 28, 29, 30, 54 – באמצעות תיקון צו.

"היום הזה לאחר מערכה סיזיפית בת שנה ארוכה וקשה, הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות הישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות – קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר" נמסר בהודעת תושבי עמונה, "למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' – המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדרות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחריהן".

עוד הוסיפו כי "במצב דברים זה אנחנו בוחרים להיות נאמנים למטרה שבשמה יצאנו לדרך. היינו מוכנים לספוג את הרס ביתנו הפרטי, ואת המעבר ממקום למקום, ובלבד שיישאר ישוב יהודי על ההר. אך המתווה שהוצע לנו אינו מספק כל ודאות או התחייבות כי אכן נצא מביתנו לבית חלופי. לאחר משא ומתן נוסף נודע לנו כי המדינה אף איננה מתכוונת לכרוך בין עזיבתנו את ביתנו ובין מימוש המתווה: היועמ"ש לא יבקש התניית פסק הדין לפינוי במקרה שמנגנון נכסי נפקדים ייתקף בבג"ץ וייעצר בצו ביניים. לאור זאת ולאור אי הודאות המובנה במתווה, החליטו הערב תושבי עמונה ברוב מוחלט לאחר עשר שעות דיון, לדחות את המתווה המוצע".

שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
שכונת קרוואנים במאחז עמונה (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).

מוקדם יותר אתמול, סיימה הוועדה המשותפת לוועדות החוקה חוק ומשפט וחוץ וביטחון, לדון בהצעת חוק ההסדרה לקראת קריאה שנייה ושלישית. הוועדה תתכנס שוב ביום שני הקרוב להצבעות על אלפי הסתייגויות. דיוני הוועדה לא הביאו שינויים מהותיים בחוק והיועצים המשפטים המשיכו להביע הסתייגויות מהחוק ומהשלכותיו דבר שלא מנע מחברי הקואליציה להמשיך ולקדם את ההצעה.

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) המתנגד להצעת החוק, אמר כי החוק לא חוקתי ולא יעמוד בביקורת בג"ץ. בדברי הביקורת שלו התייחס סעדי לכך שהחוק אינו עומד במבחנים המתירים הפקעה לא על פי חוקי מדינת ישראל ולא על פי החוק הנהוג בשטחים הכבושים. "יש פה פגיעה אנושה בזכות הקניין שאינה לתכלית ראויה ואינה מידתית", אמר.  עוד ציין, כי ההסתייגויות שהגיש לא נוגעות בפרטי החוק אלא רק בהיבטים העקרוניים שלו.

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) המתנגד גם הוא לחוק אמר, "אנחנו חלק מהצגה גדולה שמתיימרת להעביר את החוק באופן לא דמוקרטי, מביא לנו בושה גדולה. אני מתפלל שנוכל לגבור על הנזק שייגרם לנו בסופו של דבר."

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית על קרקעות פרטיות של פלסטינים. אמנם החוק בנוסחו החדש, מרוכך יותר ואינו כולל את הסעיף שהופך פסקי דין חלוטים כמו במקרה עמונה, אך הוא עדיין לא קיבל את תמיכת היועץ המשפטי לממשלה בשל שני טיעונים כבדי משקל המעלים בעיות חוקתיות עליהם כבר הצביעו משפטנים. הראשון הוא שהחוק מתיר גזל קרקעות פרטיות והשני הוא החלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים בניגוד למשפט הבינלאומי. על בסיס טיעונים אלה, הערכות הן כי גם במתכונתו הנוכחית ייפסל החוק על ידי בג"ץ.

באם יעבור חוק ההסדרה את הליך החקיקה ולא יבוטל על ידי בג"ץ יהיו לו משמעויות תקדימיות על מעמדם של אלפי בתים ועשרות רבות של התנחלויות ומאחזים לא חוקים. בדוח שפרסם ארגון שלום עכשיו בתחילת החודש נכתב כי בעקבות החוק יוכשרו קרוב ל-4,000 מבנים בהתנחלויות ומאחזים לא חוקים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, מתוכם 2,744 מבני קבע ו-1,177 קרוואנים. מכ-4,000 המבנים, 3,125 בנויים בהתנחלויות וכמעט 800 במאחזים הבלתי חוקיים. עוד נכתב בדוח כי יוסדרו 55 מאחזים בלתי חוקיים ברחבי הגדה וב-72 התנחלויות ויהיה ניתן להכשיר בתים שנבנו על קרקעות פרטיות. סך ההפקעה של אדמות פרטיות יעמוד על כ-8,200 דונמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!