דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלב

המלחמה בסוריה / הטבח בחַלַבּ: מאות הרוגים, רבבות ללא יכולת להימלט

לאחר ארבע שנים בהן חולקה העיר הגדולה בסוריה בין כוחות יריבים, הכניעו צבא אסד ובעלי בריתו את כיס ההתנגדות האחרון של המורדים. מאות אזרחים נרצחו, ו-200 אלף התושבים שעוד נותרו בעיר סובלים ממחסור חמור במים, במזון ובציוד רפואי

עשן מיתמר ממזרח העיר חלב. ארכיון.  (צילום AP).
עשן מיתמר ממזרח העיר חלב. ארכיון. (צילום AP).
אוריאל לוי

בשבועות האחרונים שעטו צבא אסד ובני בריתו לעבר שכונות מזרח חַלַבּ שבסוריה. לאחר ארבע שנים בהן הייתה העיר מחולקת בין הכוחות היריבים בלחימה בסוריה, הוכנע אט אט כיס ההתנגדות האחרון של המורדים. מטוסים רוסים לצד מסוקים סורים הפציצו כמעט כל בניין במזרח העיר, וארטילריה נורתה לעבר עמדות אסטרטגיות. חיילי חיזבאללה, יחד עם יחידת טייגר של צבא סוריה ואנשי משמרות המהפכה האיראנים התקדמו בין השכונות כשהם "מטהרים" את הבניינים אחד אחד.

ההפצצות מהאוויר פגעו בבנייני מגורים רבים בהם הצטופפו תושבי העיר. הן פגעו גם בבתי חולים, בכיתות לימוד, במרכזי קניות, במבנים ציבוריים ובמסגדים. המחסור במזון, במים נקיים, בדלק ובתרופות הפך את החורף הקר לסיוט. בתי החולים המעטים שעוד נותרו בעיר קרסו, ופצועים רבים התקשו לקבל טיפול רפואי הולם.

אלפי אזרחים התייאשו וניסו "לעבור צד" לעבר השכונות עליהן השתלטו כוחות המשטר. רבים מהם נרצחו, נעלמו, נעצרו ועונו. וניתן לשאול: מה אתם הייתם עושים במצב כזה? נשארים בשכונה החשוכה, חשופים להפצצות, ללא מזון, בתנאים סניטריים ירודים ופחד מכל מטוס באוויר, או מנסים להימלט היישר לידיו של האויב? אלו הברירות שעמדו בפני כ-200 אלף התושבים שעדיין נותרו במזרח חלב בשבועות האחרונים. חלקם עברו לצד בו שולט המשטר ונעלמו. חלקם נשארו בבית והתפללו, מנסים שלא להיפגע בין הפצצה להפצצה. רבים מבין הנפגעים מתו מפצעיהם מפאת התנאים הירודים. היו גם כאלה שנטלו את חייהם בידיהם, בהם גם נשים שהתאבדו כדי לא להיאנס בידי לוחמי האויב.

מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה | מקור: ויקיפדיה).
מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: אידאה | מקור: ויקיפדיה).

ביום שני בלילה חדרו לוחמי חיזבאללה והמיליציות השיעיות המונהגות בידי איראן לשכונות הנצורות האחרונות בחלב. האו"ם דיווח כי לאחר שנכנסו לשכונות, עברו הלוחמים בית אחר בית וירו באנשים. פעילים מקומיים דיווחו כי בין הנרצחים היו גם פצועים, נשים וילדים. ערוץ התקשורת ALLEPO24, הפועל בחַלַבּ יותר משנה, דיווח כי אנשיו של אסד השליכו תשעה ילדים וחמש נשים לאש, בעודם חיים. ארגון 'הקסדות הלבנות', הנוהג לדווח מדי לילה סיכום יומי של מספר הנפגעים, הודיע כי לא יוציא סיכום באותו לילה מכיוון ש"כל הבניינים מלאים בגופות. זה גיהנום".

יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה)
יחסי הגומלין בין הכוחות הלוחמים בסוריה (גרפיקה: אידאה)

עיתון הדיילי סבהה הטורקי כתב על הזוועות שאנשיו של אסד מבצעים בחַלַבּ וטען כי לפחות 180 בני אדם נרצחו ביום שני בשכונות שבמזרח העיר. האתר ORIENT NEWS, המזוהה עם האופוזיציה הסורית, דיווח כי לפחות 200 אנשים הוצאו להורג. כתב קול ישראל ערן זינגר דיווח ביום שלישי כי "כוחות אסד רצחו 200 בני אדם, רובם נשים וילדים במסע רצח במזרח העיר". עדי ראיה מסרו שחיזבאללה עומד מאחורי רוב הקטל.

האו"ם, הצלב האדום והאפיפיור פנו בימים האחרונים לנשיא סוריה בשאר אל-אסד, ודרשו ממנו להקפיד על החוק ההומניטארי הבינלאומי ולא לפגוע באזרחים. מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון חירום. נשיאי רוסיה, טורקיה ואיראן שוחחו בטלפון ושליחים מטעמם, יחד עם נציגי משטר אסד והמורדים, הגיעו להסכם הפסקת אש ביום רביעי בלילה. על פי ההסכם, אוטובוסים ואמבולנסים החלו לפנות מאות מורדים לכפר חאן טומאן שבדרום מחוז חלב ולעיירה אידליב, המצויים בשליטת המורדים.

מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: אידאה)
מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: אידאה)

למרות ההבטחות לשמור על שלום המורדים שיפונו, במהלך ניסיון הפינוי הראשון ביום רביעי ירו אנשי מיליציות שיעיות באמבולנס ופצעו שלושה מנוסעיו. האמבולנס שב על עקבותיו והפינוי נדחה, ורק בחמישי בבוקר הצליחו לפנות את ראשוני המורדים. אלפי אזרחים ביקשו להתפנות, אך כמות המקומות באוטובוסים מוגבלת, והקדימות ניתנה למשפחות הלוחמים המורדים. במקביל פונו לוחמים שיעים משני כפרים שיעים הנצורים בידי המורדים מזה שנתיים במחוז אדליב.

על פי הדיווחים שהגיעו מחלב במהלך יום האתמול, חמישי, התפנו מחלב לעבר אזור בטוח יותר בקרבת טורקיה, כמה מאות בני אדם.

בתמונות וסרטונים שנחשפו בערוצי תקשורת שונים, נראים רחובות העיר שוממים, עם חיילים וגופות מוטלות. סרטונים אחרים הראו גנים ציבוריים שהפכו לבתי קברות זמניים, בהם הצלם אומר "זה מהימים שעוד יכולנו לקבור את המתים, עכשיו זה מסוכן מדי." גם תמונות קשות של חללים פורסמו.

כמה פעילים דוברי אנגלית שהיו נצורים בחַלַבּ פרסמו הודעות פרידה מצמררות דרך חשבון הטוויטר שלהם. מר אלחמדו, מורה לאנגלית בחַלַבּ, כתב: "רק רציתי לתת לביתי לטעום בננה, היא מעולם לא טעמה בננה. לצערי אינני בטוח שאוכל."

העיתונאית לינה סרגיי עתר, המדווחת ממזרח חַלַבּ כתבה: "אל תדאגו. בקרוב סרטונים ותמונות יפסיקו לצאת מחַלַבּ. נפסיק להפציץ אתכם עם התמונות המזעזעות וסיפורי האימה שלנו. בקרוב חַלַבּ תיעלם לתוך האפלה. בקרוב תשמעו רק סיפור אחד. לא יהיו עוד בלבולים לגבי מה שמתרחש בסוריה."

עיתונאי בשם זוהיר אל-שימלה, היושב במזרח חַלַבּ, דיווח כי קבוצת אזרחים ביקשה להימלט אל עבר האזור בו שולט המשטר, אלא שאנשי המשטר ירו לעברם פצצות מרגמה ורבים מהם נפצעו ונהרגו.

פעיל אחר בשם מונטיר אתקי הודה לכל בני האדם "שעמדו לצידנו למען האנושות", והבטיח לזכור אותם כשיעבור לעולם הבא.

ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון פרסם השבוע כי ב-69 חודשים בהם מתנהלת המלחמה בסוריה נהרגו כ-450 אלף בני אדם. הארגון טוען כי בידיו פרטיהם האישיים של 312,001 קרבנות, ביניהם 90,506 אזרחים. לפי הארגון קרוב ל-16,000 ילדים נספו מתחילת המלחמה. לפי הערכות האו"ם כ-12.5 מיליון אזרחים סורים נעקרו מביתם מאז תחילת המלחמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!