דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה בסוריה

האופציה הישראלית / "מדינת ישראל כמעט חסרת השפעה במשחק הזה"

אל"מ שאול שי, לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, סבור שלישראל אין כל אופציה ריאלית להתערב בנעשה בסוריה. "הכח נמצא אצל רוסיה וארה"ב", הוא אומר, "אנחנו צריכים להתמקד בסיוע הומניטרי"

ישראל ואומות העולם (צילום אילוסטרציה: סוכנות AP).
ישראל ואומות העולם (צילום אילוסטרציה: סוכנות AP).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

כבר למעלה מחמש שנים מתחוללת מצפון למדינת ישראל מלחמה אלימה ומלאת זוועות. על פי הערכות שונות, נהרגו ונטבחו במהלך המלחמה ת כחצי מיליון בני אדם, רבים מהם אזרחים, נשים וילדים. יותר משני מיליון איש נפצעו ושישה מיליון סורים ברחו מהמדינה לטורקיה, לירדן, לעיראק וללבנון והם מוגדרים כפליטים. על פי עדויות רבות, במהלך הלחימה נעשה שימוש בחומרים כימים נגד אוכלוסיות בהן גז חרדל ובגז כלור.

קילומטרים ספורים מדרום למעשי הזוועה ניצבת מדינת העם היהודי, העם שחווה על בשרו את שתיקת העולם לנוכח השואה. אבל האם כעת, שבעה עשורים אחרי, יש לישראל כמדינה מה לעשות עם מציאות בלתי נסבלת זאת? האם בכוחנו לעצור את האימה?

לדבריו של אל"מ (מיל') שאול שי, מי שהיה בעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, התשובה לשאלה זו היא שלילית. לדעתו, כיום יכולה ישראל לפעול אך ורק במישור ההומניטרי, וגם בו עליה לפעול באופן עקיף בלבד. "חשוב להבין שבמלחמה הזאת אין טובים ורעים", אומר שי, "גם המורדים וגם כוחות אסד טובחים ללא רחם, האוכלוסייה נמצאת באמצע ולא רואים את הסוף".

"עכשיו כולם מדברים על הטבח בחלב, אבל היו דברים נוראיים גם במחנה הפליטים הפלסטיני ירמוך שבדמשק, וגם בבתי הסוהר של המשטר מתו אלפים. זה עניין של שנים. וזה גם הדבר העצוב – גורמי כוח שונים לא עושים כלום כי לכל אחד יש אינטרס בזירה, ואת המחיר משלמים האזרחים".

מה ישראל יכולה לעשות?
"צריך להיכנס לפרופורציה ולהבין שאנחנו לא בליגה של הגדולים. אנחנו לא יכולים להשפיע על המצב. מי שיכולות לשנות את המצב הן רוסיה וארה"ב. הן המעצמות הגדולות בעולם, ולהן הכוח וההשפעה".

"לעומתן, למדינת ישראל במשחק הזה אין כמעט יכולת השפעה. לשתי המעצמות יש אינטרסים אסטרטגיים, ומשם גוזרים את הפעילות. בתוך המצב הזה ישראל נמצאת בסיטואציה מורכבת – האינטרס הישראלי אומר לא להתערב במלחמה לשום צד, ואת זה היא עושה נכון ועושה טוב. חשוב להבין שהתייצבות ישראלית לצד אחד הגורמים יכולה להזיק לו, כי ברגע שהוא יתויג כבעל ברית של הציונים זה יקשה על מצבו. לכן התערבות צבאית לא באה בחשבון".

יש דרך בה ניתן לסייע ללא ללא מעורבות ישירה?
"למרות יחסי היריבות בין המדינות, מגיעים אלפי פצועים לבתי החולים בצפון על מנת לקבל טיפול הולם. כל אותם פצועים שמגיעים לישראל מקבלים טיפול רפואי בצורה שקטה, בלי כותרות, וחוזרים חזרה. זה דבר מאוד משמעותי. מעבר לזה, אני לא רואה שישראל יכולה להתערב בנעשה בסוריה בעת הזאת. ישראל צריכה להתמקד בכל מה שכרוך בפעילות הומניטרית, טיפול בנפגעים, סיוע בארגוני צדקה שמסוגלים לפעול בסוריה ללא מעורבות ישראלים. צריך לעשות מה שצריך לעשות. כמדינה, ישראל לא יכולה להיות מעורבת".

ומה בנוגע לשאר העולם? 
"לגבי אובמה היו הרבה ציפיות, אל תשכחו שהוא קיבל פרס נובל לשלום, אבל הוא לא נקף אצבע בעניין המשבר ההומניטרי. גם אירופה גילתה עניין רק ביחס לזרם הפליטים שהחל לנהור לכיוונה, אותו היא מנסה לעצור בטורקיה. הגיע הזמן שארה"ב, רוסיה ואירופה יגיעו למסקנות איך מסייעים לפליטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!