דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

לא עושי דברה של איראן, מזדהים עם המאבק הפלסטיני: מיהם החות'ים מתימן

שלטון החות'ים בתימן הודיע היום (ג') ששיגר כטב"מים לשטח ישראל | לפי דיווחים אמריקאיים, לפני 12 ימים ניסו החות'ים לשגר לעבר ישראל 6-5 טילי שיוט ועשרות כטב"מים, שכולם יורטו | מיהו אותו מיעוט, מה הקשר שלו לאיראן ולפלסטינים, ומדוע הוא מנסה לתקוף את ישראל דווקא עכשיו

הפגנה של חות'ים בצנעא, תימן (צילום: AP Photo)
חות'ים מפגינים נגד ארצות הברית בצנעא, תימן. "ההזדהות עם הפלסטינים היא מרכיב אותנטי וחשוב אצלם בלי קשר לאיראן" (צילום: AP Photo)
אוריאל לוי

"החות'ים אינם כפופים לאיראן בכל דבר ועניין", אומרת ל'דבר' ענבל נסים-לובטון מהפורום לחשיבה אזורית. "מדובר בממשלה עצמאית שהקשר שלה עם איראן התהדק רק בשנים האחרונות, וההזדהות עם הפלסטינים היא מרכיב אותנטי וחשוב אצלם בלי קשר לאיראן".

לדברי נסים-לובטון, ההחלטה של החות'ים לתקוף את ישראל נובעת משלושה מניעים: הזדהות עם הפלסטינים וניסיון למקם את עצמם בחזית המאבק הפלסטיני; הפגנת כוח מול מדינות המפרץ וחצי האי ערב; והברית האסטרטגית עם איראן.

הדובר הצבאי של החות'ים, אחמד סריע, הודיע הבוקר (שלישי) כי הם שיגרו טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים לעבר יעדים בישראל. לדבריו מדובר בפעולה שלישית במספר והם מתכוונים להמשיך בפעולות האלה עד שהתוקפנות הישראלית בעזה תיפסק. הייתה זו הפעם הראשונה שהחות'ים לקחו אחריות על תקיפת ישראל, 12 ימים לאחר התקיפה הראשונה, שהייתה גם הגדולה ביותר – אז שיגרו החות'ים 6-5 טילי שיוט מלווים בעשרות כטב"מים לכיוון אילת, לפי משרד ההגנה האמריקאי. הטילים והכטב"מים ששוגרו ב-19 באוקטובר יורטו על ידי ספינה אמריקאית מכוח פורד שמוצבת בים סוף. שיגורים נוספים שבוצעו מאז יורטו בידי צה"ל, צבא ארצות הברית, ולפי דיווחים נוספים גם על ידי מצרים וסעודיה.

ענבל נסים-לובטון (צילום: אלבום פרטי)
ענבל נסים-לובטון (צילום: אלבום פרטי)

"החות'ים הם קבוצה שיעית בתימן שהצליחה להשתלט על צנעא הבירה ועל אזורים נוספים בסוף 2014", מסבירה נסים-לובטון. "ההתארגנות הצבאית של החות'ים פועלת כבר משנות ה-90 נגד השלטון התימני. הם גיבשו את הכוח שלהם מתוך הזעם על הדרתם בתוך תימן והאפליה שסבלו ממנה. מאז הפלישה של ארצות הברית לעיראק ב-2003 אנחנו רואים הקצנה של החות'ים לשיח האנטי-אמריקאי ואנטי-ישראלי. באותה תקופה, סביב האינתיפאדה השנייה וסבבי הלחימה בין ישראל לפלסטינים, התחזק אצלם גם הסנטימנט הפרו-פלסטיני, אלא שבפועל מרכז העיסוק שלהם היה נגד השלטון בתימן. ב-2009-2004 היו להם שישה סבבי לחימה נגד השלטון המרכזי בתימן. בשלב הזה איראן לא הייתה בת ברית משמעותית שלהם. רק אחרי האביב הערבי איראן החלה לחבור אליהם. זה התחיל מגיבוי פוליטי, והמשיך באספקת נשק והדרכה צבאית, כמו שאיראן עושה עם מיליציות אחרות".

אז הברית בין החות'ים לאיראנים חדשה?
"מדובר אמנם בשיעים בשני המקרים, אבל שני זרמים שונים לגמרי של השיעה. אלה קבוצות אתניות ודתיות שונות, אין ביניהם שכנות גיאוגרפית, ולא הייתה בינם ברית פוליטית. עם זאת, לאחר פרוץ האביב הערבי, האיראנים זיהו בהם פוטנציאל כשותפים בהתרחבות של הפעילות החתרנית שלהם נגד סעודיה. בזכות התמיכה האיראנית, החות'ים הצליחו להשתלט על צנעא הבירה ולהפוך לגורם הדומיננטי בתימן. ב-2017 היחסים עם איראן התהדקו עוד יותר, אחרי שהחות'ים מחסלים את הנשיא לשעבר עלי עבדאללה סאלח".

איך החות'ים מפגינים את כוחם בתימן?
"תימן מצויה כבר שנים רבות במלחמת אזרחים מסובכת. קבוצות שונות נלחמות בה, ומשברים שונים של רעב ומגפות פוקדים אותה חדשות לבקרים. זו אחת המדינות הכושלות ביותר בעולם. אין לנו מספרים מדויקים של סדרי הכוחות, של מספרי ההרוגים באסונות שמתרחשים שם. לפי  אתר החדשות אל-מאסדר ניוז, הכוח של החות'ים הוא השני בגודלו בתימן אחרי הצבא הלאומי, והוא מונה כ-200 אלף חיילים. הם מחזיקים בטילים בליסטיים וטילי שיוט שיכולים להגיע כנראה למרחק של 2,000 ק"מ, והם הוכיחו בעבר יכולות מבצעיות באמצעות כטב"מים. אמצעי הלחימה האלה הגיעו תחילה מאיראן, ובהמשך איראן סיפקה רכיבים והחות'ים הרכיבו אותם בעצמם. הם מחזיקים מעמד יפה במלחמה שנמשכת כבר יותר מ-8 שנים נגד קואליציה שכוללת 12 מדינות ערביות בהובלת סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות ובתמיכת ארצות הברית. זה לא נראה שהם נחלשו ב-8 השנים האלה. נהפוך הוא".

מורדים חות'ים בתימן, אוקטובר 2018. "היו מקרים שהם תקפו בסעודיה בעיתוי שהיה בעייתי לאיראן" (צילום: Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images IL)
מורדים חות'ים בתימן, אוקטובר 2018. "היו מקרים שהם תקפו בסעודיה בעיתוי שהיה בעייתי לאיראן" (צילום: Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images IL)

למה להם לתקוף אותנו עכשיו?
"קודם כל, הם רואים את עצמם כמגיני הפלסטינים. אני לא בטוחה לגבי העיתוי. יכול להיות שהם המתינו לראות איך ישראל תגיב לתקיפות של חיזבאללה לפני שהם נכנסים למים. כשראו שישראל לא ממהרת להיכנס ללבנון, זה הקל עליהם את ההחלטה לתקוף. סביר להניח שההתקפות האלה מתואמות גם עם איראן, אף שהם לא עושי דברה של טהרן. היו מקרים שהם תקפו בסעודיה בעיתוי שהיה בעייתי לאיראן".

מה הקשר שלהם לפלסטינים?
"כבר שנים שהם מציגים את עצמם כנושאי הדגל של המאבק הפלסטיני כדי למצב את עצמם מול המדינות הסוניות שלא עוזרות לפלסטינים. אלה לא רק הצהרות, אלא גם נכונות לפעול. לדוגמה, באחד הסבבים של חילופי אסירים בינם לבין סעודיה, הם הציעו לסעודים שישחררו את כל האסירים הפלסטינים שכלואים בסעודיה, במקום שישחררו את שבויי המלחמה שלהם. זו עמדה קיצונית לטובת הפלסטינים, שנתפסים כקורבנות נצחיים שאף אחד לא נאבק עבורם. זה מדגיש את זה שהתמיכה שלהם בפלסטינים אותנטית ולא מגיעה מאיראן".

את חושבת שנראה את ישראל תוקפת אותם בחזרה?
"אני לא חושבת שישראל תתקוף בתימן, אבל ייתכנו שיתופי פעולה סודיים עם הסעודים, המצרים והאמריקאים. הקרבות בין החות'ים לסעודים התחדשו בשבוע שעבר אחרי תקופה ארוכה של שקט. הם התחדשו בהקשר של המלחמה שנפתחה בין ישראל לחמאס. סעודיה לא תכריז שהיא נלחמת עבור ישראל, אבל יכול להיות שנראה תקיפות סעודיות בתימן בעיתוי ובמיקום שמשרת את ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!