דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

הצלת חיים / הכירו את האפליקציה החדשה שתסייע במניעת תאונות עבודה קטלניות

בעזרת האפליקציה החדשה יוכלו כל איש ואישה לדווח בקלות על ליקויי בטיחות בהם הבחינו כעוברי אורח או כעובדים. אחד מיוזמי הרעיון: "הרעיון הוא ליצור כלי פשוט שיאפשר לכל אחד להיות סוג של פקח"

צילום מפגעי בטיחות באתרי בניה (אילוסטרציה: אידאה)
צילום מפגעי בטיחות באתרי בניה (אילוסטרציה: אידאה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אפליקציה חדשה לסמארטפון מבקשת לרתום את הציבור לסייע במאבק בתאונות העבודה בישראל. באמצעות האפליקציה Ex.ident תוכלו לדווח בקלות למינהל הבטיחות והבריאות על ליקויי בטיחות שאתם נתקלים בהם באתרי בניה ובמקומות עבודה – כעוברי אורח או כעובדים. מאז תחילת השנה נהרגו למעלה מ-57 עובדים במקומות עבודתם. על פי נתוני הביטוח הלאומי נפצעו בישראל ב-2014-2011 למעלה מ-195 אלף עובדים.

"התעוררתי לנושא של תאונות עבודה לפני כשנה, ראיתי שכמעט אף אחד לא מתעסק בזה ורציתי לבדוק איך טכנולוגיה יכולה לעזור" הסביר אביעד הומינר מחברת תלושי אשר הפיקה את האפליקציה. "ראיתי שהרבה אנשים מעלים תמונות של אתרי בניה לא בטוחים לאינטרנט, דברים שגם עוברי אורח יכולים לראות כמו עובד בלי רתמה או קסדה במקומות מסומנים. בדקתי איך אפשר לדווח וראיתי שמנגנוני הדיווח הם זוועתיים – צריך לחטט באתר של משרד העבודה והרווחה, למצוא את המייל של מפקח העבודה האיזורי ולשלוח לו מייל כשאתה אפילו לא יודע מה הפרטים שצריכים להופיע בו, ולקוות שמישהו יטפל. ואנחנו יודעים שגם אין מספיק מפקחים. הרעיון הוא ליצור כלי פשוט שיאפשר לכל אחד, עובד או עובר אורח להיות סוג של פקח ולדווח בקלות".

הממשק המרכזי של האפליקציה הוא טופס וירטואלי בו ממלאים את הפרטים של מקום העבודה בו אותרו הליקויים, פרטי ליקויי הבטיחות, וניתן להוסיף גם תמונות. האפליקציה מאפשרת להזין כתובת, או להתחבר ל-GPS הסלולרי כדי לצרף מיקום. "ברגע שאנחנו מקבלים תלונה אנחנו מעבירים לאחראי האזורי הרלוונטי, בודקים מולו ומעדכנים את מי ששלח האם התלונה נבדקה ומה קרה עם זה. היום אנחנו מעבירים את זה באופן ידני כי אנחנו עוד בוחנים את זה, אבל בעתיד זה יהיה אוטומטי" מסביר הומינר. בתחום הייעוץ המקצועי נעזרו בחברת תלושי באנשים ממינהל הבטיחות וכן בממונה הבטיחות ראובן בן שמעון מהפורום למניעת תאונות עבודה.

את האפליקציה ניתן להוריד לאייפון :  http://apple.co/2hfodzZ
או לאנדרואיד: http://bit.ly/2hqrU9B\

חברת תלושי היא עסק חברתי שהוקם לפני כשנה וחצי על ידי שלושה שותפים במטרה לחבר בין טכנולוגיה לזכויות עובדים. "התחלנו מהנושא של תלושי שכר, אנחנו מפתחים מערכת שתאפשר באמצעות צילום של תלוש השכר להגיד האם היו הפרות שכר או שגיאות ולהסביר את התלוש. מערכת נוספת שאנחנו עובדים עליה מיועדת לסייע לאירגון עובדים" הסביר הומינר.

אפשר לראות בעין

לא צריך להיות מומחים כדי לזהות את חלק מהפרות הבטיחות הנפוצות באתרי בניה ברחבי הארץ. ב'דבר ראשון' הכנו מדריך בסיסי שיאפשר לקוראינו לזהות הפרות בטיחות בסביבתם הקרובה.

אמצעי בטיחות: ברחבי אתר הבניה על העובדים לחבוש קסדת מגן על מנת למנוע פגיעה מנפילת חפצים. עליהם לנעול נעלי בטיחות תקניות-  ובכל מקרה חל איסור על עבודה בסנדלים, כפכפים או נעלי ספורט. עובדים העובדים בגובה של למעלה משני מטרים צריכים להירתם באמצעות רתמת בטיחות. אחריות המעסיק לספק את אמצעי הבטיחות, לתדרך את עובדיו ולוודא את ביצוע הוראות הבטיחות.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון
צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון

מעקות בטיחות: בכל מקום שבו יש סכנת נפילה כגון מרפסות, קומות שעליהן עובדים ופיגומים צריכות להיות מותקנות מעקות ולהן שלושה חלקים המכונים 'אזנים'. האזן התחתון תפקידו למנוע נפילת ציוד וחפצים.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון
צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון

גידור ושילוט: את אתר הבניה צריכה להקיף גדר יציבה שתמנע כניסת זרים ובמיוחד ילדים. במקום בולט בכניסה לאתר צריך להיות מוצב שלט גדול ובו פרטי הפרוייקט ובכללם – פרטי היזם, פרטי הקבלן המבצע, פרטים ליצירת קשר ושלט אזהרה.

צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון
צילום: פלאש 90. גרפיקה: דבר ראשון

הנפה תקינה: אין להניף ציוד וחפצים באמצעות העגורן אל מחוץ לשטח אתר הבניה,  מעל לרחוב או לכביש. כמו כן, אסור להניף בני אדם באמצעות עגורן.

ניתן לדווח על ליקויי בטיחות באמצעות אפליקציית Ex.ident או ישירות למפקחי העבודה האיזוריים במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. יש לציין את טיב הליקוי ואת כתובת האתר, וכן רצוי לציין גם את שם קבלן הביצוע והיזם המופיעים בשלט האתר, ולצרף תמונות של הליקוי. כמו כן, מומלץ ליידע גם את הרשות המקומית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!