דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

ביטחון / ארגון הטרור חמאס נפרד מדאע"ש בסיני בעידודה של מצרים

נראה כי המצרים, המנסים מזה מספר שנים להפריד בין ארגוני הטרור, הצליחו בזכות קשייו הכלכליים של חמאס לתקוע טריז בין שני ארגוני הטרור הרצחניים. כעת, דאע"ש מאשים את חמאס בכפירה.

חייל מצרי עובר ליד הריסות המטוס הרוסי שהופל מעל סיני (צילום ארכיון: סוכנות AP).
חייל מצרי עובר ליד הריסות המטוס הרוסי שהופל מעל סיני (צילום ארכיון: סוכנות AP).
אוריאל לוי

סכסוך בין החמאס לשלוחת דאע"ש בסיני התגלע לאחרונה. הארגונים, שניהלו בעבר מערכת יחסים הדוקה, שכללה הברחת נשק לתוך רצועת עזה וטיפול בפצועי דאע"ש בבית החולים בעזה, החלו נוקטים זה נגד זה צעדים בשבועות האחרונים.

בריאיון שפורסם בשבוע שעבר במגזין הארגון "א-נבא", אמר אבו האג'ר אל-האשמי, מנהיגה החדש של שלוחת דאע"ש בסיני, כי אנשי חמאס הם כופרים ולכן הם עוצרים את אנשי דאע"ש בעזה, לאחר שאלה יורים רקטות בישראל. אל-האשמי טען כי מדי יום דאע"ש מתקרבת לגבול ישראל.

מצרים מתקשה להפריד בין חמאס לדאע"ש מזה כמה שנים, אלא שהמשבר הכלכלי אליו נקלע חמאס והבטחותיו של נשיא מצרים א-סיסי לסייע, הובילו את ארגון הטרור לשנות מדיניות ביחסו לדאע"ש. בעקבות לחץ מצרים, במהלך חודש נובמבר, נעצרו בעזה פעילים סלפים החשודים בקשר לדאע"ש. בעקבות המעצרים דיווח עיתון הלונדוני  אַ-שַּׁרְק אלְ-אַוְסַט כי אנשי דאע"ש בסיני עצרו את ההברחות במנהרות לתוך הרצועה.

לפני שבועיים, הודיעו דאע"ש כי עבד אל-אילה קישטה נהרג. קישטה נחשב איש הקשר בין ארגוני הטרור בסיני. הוא היה אחד המנהיגים המרכזיים של דאע"ש בסיני, ומדריך לשימוש ברקטות וטילי נ"ט. יומיים לאחר מכן, ב-15 בדצמבר, שיגר דאע"ש רקטות לעבר ישראל. "התקפנו את מעבר הגבול עם פלסטין הכבושה בשתי רקטות גראד" נכתב בהודעת הארגון. אזעקת 'צבע אדום' נשמעה בישובים הסמוכים לגבול מצרים במועצות האזוריות רמת נגב ונווה מדבר, אך לא היו נפגעים.

השבוע לרגל חג החנוכה, נפתח כביש 10 הסמוך לגבול מצריים. הכביש סגור מאז הפיגוע בכביש 12, באוגוסט 2011, בו נרצחו שישה אזרחים ישראלים ושני אנשי כוחות הביטחון. הכביש נפתח לסירוגין בחגים על מנת לאפשר למטיילים לתייר באזור.

סיני

'מחוז סיני' של דאע"ש, או בשמו הקודם 'אנצאר בית אל-מקדִס' (נאמני ירושלים), הוא ארגון טרור סלפי שהוקם לאחר הפלת משטרו של חוסני מובראק, בפברואר 2011, ומייסדיו הם בדואים מצפון סיני ופלסטינים. בגלגולו הקודם, לפני שחבר לדאע"ש, פעל 'אנצאר בית אל-מקדִס' בעיקר נגד ישראל והיה אחראי בין היתר לפיגוע בכביש 12. בדצמבר 2013 ניסה הארגון להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי, מוחמד איברהים מוסטפא. מאז פועל הארגון בעיקר נגד כוחות הביטחון המצריים, אך גם נגד אזרחים נוצרים ותיירים. ב-24 באוקטובר 2014 הוציא הארגון פיגוע משולב בצפון סיני, בו נהרגו למעלה מ-30 אנשי כוחות הביטחון המצריים. בעקבות הפיגוע הכריז נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי על מצב חירום בסיני, ובאישור ממשלת ישראל הכניס כוחות צבאיים רבים לחצי האי במטרה לנטרל את הארגון. ב-10 בנובמבר 2014 פרסם הארגון שבועת אמונים לדאע"ש ושינה את שמו ל'מחוז סיני של דאע"ש'.

בבוקר ה-1 ביולי 2015, הוציא הארגון את התקפתו הגדולה ביותר, בעיר שייח' זוויד. בהתקפה זו הצליח הארגון להשתלט על מבנים אסטרטגיים ועל רכבים משוריינים בעיר למשך כיממה. בהתקפה נהרגו לפחות 64 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים מצרים וכ-100 לוחמי הארגון. מאז ההתקפה, דיווחו המצרים כי הרגו 2,554 מפעילי הארגון ועצרו 2,369 נוספים. זאת בניגוד להערכות הרשמיות של ארה"ב לפיהן חברים בארגון רק 1,000 פעילים.

מרבית הפעילות של דאע"ש בסיני מתרחשת בחציו הצפוני של חצי האי, אלא שהפיגוע הרצחני ביותר של הארגון התרחש דווקא בשארם-א-שייך, המצוי בחציו הדרומי. ב-29 באוקטובר 2015, אז הופל מטוס נוסעים רוסי והרג את 224 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!