דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

הזכות לקורת גג / באר-שבע: אם ושתי בנותיה פונו מדירת עמידר ונותרו ללא קורת גג

שרונה אוחיון, אם יחידנית ובעלת מוגבלות פיזית, פלשה לדירה שעמדה ריקה למעלה משנה וחצי, לאחר שלא עמדה בקריטריונים לקבלת דירה. השבוע, פונתה על ידי המשטרה וכעת היא חוששת כי תיאלץ לגור ברחוב

באר שבע, צילום אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90).
באר שבע, צילום אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט/ פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שרונה אוחיון התקשתה לעמוד בתשלומי שכר הדירה עבור משפחתה, זאת על אף שהיא זכאית, כאם יחידנית לשתי ילדות, לסיוע של 1,170 ש"ח בשכר הדירה. לפני מעט יותר מחודש, היא החליטה לפלוש לדירת עמידר בבאר שבע שלדבריה עמדה ריקה משך השנה וחצי האחרונות.

"הדירה הייתה הרוסה, בלי חלונות ותריסים. עם רטיבויות ונזילות" אמרה אוחיון לדבר ראשון, "שמתי אסלה מהכסף האחרון שהיה לי. ניסיתי לעשות הרגשה של בית לבנות. דיברתי עם מישהי שגרה שם קודם, שנה וחצי הבית עמד ריק. זה לא היה מקום למגורים, אבל לא הייתה לי ברירה אחרת".

ביום ראשון השבוע, במהלך ימי החנוכה פינתה המשטרה את אוחיון מהבית, וכעת היא חוששת כי תיאלץ לגור ברחוב.

"הם לא הקישו בדלת, הם פשוט פרצו" סיפרה, "הם יודעים שזה חופש עכשיו, אז איך שהם ראו שהבנות שלי יוצאות מהדירה הם נכנסו ושמו לי אזיקים בידיים וברגליים. מה הם חשבו, שהבנות לא יראו את זה? הן בכו וצעקו, אמרו 'מה אתם עושים לאמא שלי? תעזבו אותה'. למה לצער ככה שתי ילדות קטנות בחג? למה בחורף ובגשם, בלי התחשבות לא מצד המדינה, המשטרה, עמידר ולא מצד שום גורם".

לדבריה, היא נלקחה לתחנת המשטרה, שם ניסו השוטרים להרגיע אותה ולומר לה שאין לה סיבה לדאוג ושאין דבר כזה שאדם יישן ברחוב. "אנחנו רק עושים את התפקיד שלנו, אבל אנחנו בני אדם אנושיים ולא ניתן לך לישון ברחוב", נאמר לה. בסופו של דבר, סיפרה אוחיון, חזרה בכוחות עצמה לדירה ולילדות. דלת הבית הוחלפה בינתיים ובמקום הוצבו מאבטחים. לטענתה, חפציה הושארו מחוץ לדירה.

אוחיון טענה שהחליטה לפלוש לדירה אחרי שהגישה בקשה מסודרת לדירת עמידר בחודש אוגוסט האחרון. לדבריה היא עברה את כל הוועדות האפשריות, ובכולן קיבלה את אותה התשובה – אם חד הורית לשתי ילדות לא זכאית לקבלת דירה. אם היו לה שלושה ילדים, הייתה עומדת בקריטריונים. "מה הם מציעים לי?" שאלה, "סליחה על הביטוי – להיכנס למיטה ולהביא עוד ילד?".

משרדי עמידר (צילום: דבר ראשון).
משרדי עמידר (צילום: דבר ראשון).

עבור אוחיון, ילד נוסף לא בא בחשבון. היא חולה במחלה כרונית, מתקשה לעבוד ומתקיימת מקצבת מזונות של ביטוח לאומי בגובה של כ-3,000 שקלים. "אני לא אדם בריא" הסבירה, "בהתחלה העניקו לי קצבה על 74 אחוזי נכות, אחרי ארבע או חמש שנים הם החליטו שזה כבר לא מגיע לי והורידו לי ל-40 אחוזי נכות, ואני לא מבינה למה – למחלה שלי אין תרופה, היא לכל החיים".

כעת שוהה אוחיון בבית אחותה. לדבריה, בגלל הגשם, חילקה את חפציה בין אנשים שונים שהסכימו לאפסן אותם. "אין מקום להכל אצל אחותי" אמרה, "יש לה בית קטן, שני חדרים וסלון, הם שש נפשות והיא בחודש תשיעי. חלק מהדברים בכניסה פה, חלק בכניסה אחרת. אנשים שאני לא מכירה התנדבו ובאו לעזור". לדבריה, הציע לה כעת משרד השיכון לממן שכר דירה מלא למשך שלושה חודשים, אבל סירבו להתחייב בכתב שבתום שלושת החודשים הללו תמצא עבורה דירת דיור ציבורי. אוחיון חוששת שבתום שלושת החודשים כשהסערה התקשורתית סביבה תחלוף – היא תיזרק שוב לרחוב.

"יהיה מאוד קשה לשכור דירה ככה, וזה בנוסף לסטיגמה שיש על אמהות חד הוריות שיש להן חובות וצרות" אמרה, "'בטח הילדים שלה ברברים ויהרסו לי את הריהוט', ככה אנשים חושבים, ולא כל אחד מסכים להשכיר. מי בכלל ישכיר לה דירה לשלושה חודשים בלבד?".

אורלי לוי-אבקסיס, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.
אורלי לוי-אבקסיס, ארכיון. צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הגיבה לנושא: "מיד כששמעתי על הסיפור פניתי לשר השיכון ודרשתי ממנו פתרון מיידי למצוקתה של שרונה". לדבריה, מעבר לסיפור האישי הכואב, ישנו אי-צדק מערכתי – רק ביום שני האחרון נערכה צעדת לפידים של פעילי ופעילות דיור ציבורי, במחאה על העברת 54 דירות דיור ציבורי לאוניברסיטת בן גוריון על מנת שישמשו כמעונות סטודנטים.

"יש עודף גדול כל כך בדירות דיור ציבורי, עד כדי כך שמעניקים אותן לאוניברסיטה, אבל אין בנמצא דירה לשרונה ובנותיה הקטנות?", תהתה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי הם דוחים את הטענות על הסף "מאחר ובדיקת הדברים העלתה כי בעת שהשוטרים הגיעו לדירה ולאחר בדיקה שערכו נמצא כי היא שוהה בה לבדה. כמו כן, בשל החשש לפגיעה בעצמה או באנשי המשטרה הוחלט לכבול את ידיה של אוחיון עד שזאת התרצתה ונרגעה מהמצב בו שהתה, אז שוחררו מידיה האזיקים. ראוי לציין, טרם ביצוע צו הפינוי נעשו אליה מספר פניות על ידי השוטר הקהילתי במהלכן הוסבר לה מצב פני הדברים וחלופה לביצוע הצו, אך בשל חוסר היענותה, נאלצו השוטרים לפעול כך בהתאם לסמכותם".

מעמידר נמסר בתגובה כי "פינוי של משפחה הוא תמיד כואב ולא חשובות הנסיבות. מטרתנו הוא לסייע לכל משפחה להשיג קורת גג, אולם במקרה זה מדובר בפלישה לא חוקית לדירה שמיועדת למשפחה אחרת, קשת יום וחסרת דיור גם היא, שציפתה להיכנס אליה בימים הקרובים. אנו מחויבים על פי החוק לפנות פולשים בתוך 30 יום, וכך נעשה גם במקרה זה, שהיה מחוייב המציאות. כדי שלא ייווצר מצב בו המשפחה נותרת ללא פתרון, עמידר שכרה חברת הובלה עבור חפציה לכתובת שהיא נתנה. התמונה שפורסמה לא מייצגת את המציאות".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "בסיכום בין משרד הבינוי והשיכון לעיריית באר שבע נקבע כי ימצא פתרון סיוע לשלושה חודשים ובתקופה זו יבחן הנושא. יודגש כי הנחיית השר  לגבי איסור על פינוי פולשים מדירות עמידר לא חלה על פלישות טריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!