דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מורי קבלן

חינוך, חברה ועבודה / מעל ל-23 אלף מורים במדינת ישראל מועסקים בתנאים של עובדי קבלן

ועדת החינוך דנה אתמול (ב') במימדיה הרחבים של התופעה והנתונים שנחשפו בעלי משמעויות קשות ומטרידות. לילי בן עמי מהקואליציה להעסקה ישירה בחינוך: "זו תפיסה כלכלית ניאו-ליברלית. נלחמים בקביעות, רוצים להעסיק אנשים בהעסקה זמנית ושעתית, רואים את זה בכל מקום"

תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

תופעת עובדי הקבלן במערכת החינוך ידועה זה מכבר, וראשיתה בהפרטות הראשונות במשרד החינוך לפני למעלה משני עשורים. אתמול (שני) התכנסה ועדת החינוך של הכנסת ודנה בנושא בעקבות הפרסום הראשון על היקף התופעה – והנתונים שנחשפו הם קשים ומטרידים. מעל לעשרת אלפים מורים בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים מועסקים בעבודה קבלנית ועל פי נתוני הלמ"ס והנתונים שמביאה מהשטח לילי בן עמי, מהקואליציה להעסקה ישירה בחינוך – מעל ל-23 אלף מורים במדינת ישראל מועסקים בתנאים של עובדי קבלן, כך על פי הנתונים שהגיעו לוועדת החינוך. בנוסף, יותר מחצי מהמורים המועסקים כעובדי קבלן מועסקים על ידי המועצות המקומיות או האזוריות והשאר מועסקים ברשתות החינוך, עמותות חינוך, החברה למתנס"ים או ארגוני הורים למיניהם. בתום הדיון יצא יו"ר הוועדה, יעקב מרגי (ש"ס) בקריאה נחרצת למשרד החינוך לקלוט את כל מורי הקבלן במערכת החינוך כעובדי מדינה.

בדיון האחרון בנושא לפני שנה וחצי בוועדת החינוך, בעקבות דוח מבקר המדינה, התחייב משרד החינוך למפות את התופעה ולהגיש את מסקנותיו עד סוף דצמבר 2015 אך הנתונים התפרסמו ,כאמור, רק כעת, באיחור של שנה.

"המיפוי הוא ראשוני, מכיוון שבאמת מדובר במשרד הממשלתי הראשון שעשה מיפוי שטח של עובדי הקבלן שלו וגם מכיוון שזו הפעם הראשונה שנחשפים נתונים כלשהם על התופעה, על ידי המשרד" הסבירה בן עמי.

לילי בן עמי (תמונה באדיבות המצולמת).
לילי בן עמי (תמונה באדיבות המצולמת).

בין שאר הנתונים שהוגשו לוועדה נכתב כי 1,214 ממורי הקבלן הם מורים לאמנות, 1,100 הם מורים להעשרה בחינוך לשוני, 819 מהם מורים להעשרה במתמטיקה, 624 מהם מורים ליהדות, 612 מהם מורים למוסיקה ו-493 ממורי הקבלן הם מורים לספורט. הוועדה ציינה כי לא התקבלו מספרים על מספר מורי הקבלן שמלמדים את מקצועות הליבה כגון מתמטיקה ואנגלית, אך ההנחה היא שמדובר בעוד כמה אלפי מורים.

"יש שלושה דברים חדשים שעלו בוועדה אתמול" הסבירה בן עמי "המיפוי של משרד החינוך, המיפוי של הלמ"ס והצהרת הסתדרות המורים. למשרד החינוך, כמו כל המשרדים הממשלתיים, אין נתונים לגבי עובדי הקבלן שלהם בשטח. עד היום המשרדים השונים פרסמו נתונים רק לגבי עובדי הקבלן בתוך המשרדים עצמם ולא נעשה מיפוי שטח ברמת הרשות המקומית."

בנוסף לכך, ציינה בן עמי כי אין כיום אף מסמך שמוכיח את כדאיות ההפרטה "אין אף מסמך שמוכיח שזה יותר זול, יותר יעיל ושזה עונה על כל היתרונות של דורשי ההפרטה."

לדבריה, המדינה נמנעת בשיטתיות ממעקב אחר מצב עובדי הקבלן מכיוון שהדבר ייצור תקדים לכך שמדובר ביחסי עובד מעביד בין העובדים למדינה." ההוראה של היועצים המשפטיים היא לא לעשות את הספירה ואת הפיקוח ולכן העובדים הללו הם שקופים באמת. מדובר בתופעה בה אנחנו לא יודעים מי המורים של הילדים שלנו בבית הספר ולאורך השנים משרד החינוך התחמק מלבדוק את התופעה. אנחנו הצבנו את התופעה הזאת מול משרד החינוך שבאופן רשמי הוציא חוזה שאוסר להעסיק מורים עובדי קבלן, אבל בפועל הוא מהעלים עין."

בן עמי סיפרה כי בתקופה בה היה גדעון סער שר החינוך, היא עצמה הראתה לו את תמונת המצב ובתגובה לכך הוא הקים את ועדת 'דני-בר גיורא' שיצרה דוח שעסק בכך שאין בידי משרד החינוך נתונים לגבי מורי הקבלן. מבקר המדינה הוציא בשנה שעברה דוח חריף שעסק בכך שאין בידי משרד החינוך נתונים על גודל התופעה אך נספרו כ-4,000 מורים עובדי קבלן בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים שמלמדים מקצועות ליבה.

עוד מציינת בן עמי שהמבקר כתב שוב ושוב מאז 2006 כי הוא ביקש ממשרד החינוך נתונים ועד 2015 לא קיבל אותם. בעקבות ועדת 'דני-בר גיורא' ב-2012, מפאת המחסור בנתונים, מופו רק הפרויקטים לחינוך שהמשרד הפריט, כגון; קרן קרב ומורי תוכנית הילה. הדוח חשף שישנם 3,000 מורים בתוכנית קרב ו-1,300 מורי הילה "'דני-בר גיורא' הגיעו ל-13 אלף מורי קבלן אבל זה בלי לרדת לשטח ולבדוק את בתי הספר, זה רק דרך הפרוייקטים שהמשרד מוציא במכרזים."

בן עמי הסבירה כי בשטח התופעה רחבה הרבה יותר וזאת עקב שלל סיבות: "יש לך למשל בתי ספר דמוקרטיים עם הורים שמכניסים מורים, בדו לשוני יש לך מורה ערבייה ומורה יהודיה בכל כיתה אז רק אחת מהן היא עובדת משרד החינוך, השנייה מועסקת על ידי עמותה. יש לך את העמותות של הרשויות המקומיות, בראשל"צ יש לך את החברה העירונית, ברמת גן יש גוף שנקרא מפעלי בית עמנואל, בתל אביב יש יובל חינוך, בירושלים יש רנה קסן – ואת כל זה 'דני-בר גיורא' לא ספרה."

צמצום אחריות המדינה = יותר מורי ומורות קבלן

בן עמי רואה את בתופעה הזאת כחלק מתפישת עולם רחבה יותר, שבמרכזה השאיפה להתערבות מצומצמת עד כמה שאפשר של המדינה. "בערים הגדולות מאוד שכיח העניין של העסקה קבלנית, כמו ירושלים ותל אביב. זו תפיסת עולם של ראש הרשות. זו תפישה כלכלית, נאו-ליברלית. עירייה יותר קטנה וכמה שפחות עובדי עירייה. ברקת, חולדאי, ביבי בנט – כולם מאמינים בזה. יש את הדימוי המכוער הזה של מורה מבוגרת שאי אפשר לפטר אותה, מקבלת שכר ויושבת בבית. אז נלחמים בקביעות, רוצים להעסיק אנשים בהעסקה זמנית ושעתית, רואים את זה בכל מקום. מרצים מן החוץ, סגל זוטר, דור ב', דור ג'. כל מיני צורות העסקה שלא היו בעבר. זה הפך לדבר שכיח שלמורה בבית ספר יש שניים או שלושה תלושי שכר. חלק מהשעות שלה מגיעות ממשרד החינוך, חלק מעמותת הורים, חלק מהחברה למתנ"סים."

עוד סיפרה בן עמי כי ההעסקה מסוג זה הפכה לבסיסית בעיקר בקרב מורים צעירים, כאשר אלו מגיעים לבית הספר והמנהלים מאפשרים להם תנאי עבודה מוגבלים מאוד, כאשר משרד החינוך מקצה סכום מסוים של שעות ובשביל להשלים למשרה מלאה חייב המורה לעבוד בעוד פרוייקטים למיניהם ובכך בפועל – להפוך למורה קבלן. דבר נוסף שמציינת בן עמי הוא שכנגזרת מאופן העסקה זה, מורים רבים מוצאים עצמם לא נוכחים בישיבות חינוכיות העוסקות בתלמידיהם, דבר הפוגע בסופו של דבר בתלמידים. "יש לך תלמידים שפורחים במקצועות המחול והאומנות, שמוריהם מלמדים אותם בתוכנית קרב, אבל בישיבה החינוכית על התלמידה לא תמצא את המורה שלה. איך מורה הקבלן ידע פרטים חשובים על התלמידים שלו? בישיבות הללו מספרים המורים על בעיות מיוחדות שיש לילדים והמורים פשוט לא יודעים את זה. היום יש לך מעמדות בקרב מורים, כתף אל כתף, בתוך חדר המורים. בנוסף לכך, השיטה מאפשרת לרשויות חזקות להוסיף שעות או להוסיף שיעורים – ומעסיקים מורי קבלן, וככה הולכים ומחריפים הפערים."

לדבריה, למרות המיפוי הרחב שנעשה היום, לא מופו עדיין בתי הספר התיכוניים והלמ"ס ביצע בדיקה של כמות המורים שלא מדווחים במערכת: "הם לא קוראים לזה מורי קבלן, הם לקחו סקר משלח יד, אנשים שדיווחו על עצמם כמורים, מיפו משם מדריכים או מורים במתנ"ס והצליבו את זה עם כל הנתונים של משרד החינוך והרשתות החרדיות, והגיעו למספרים שנעים בין 21 ל-23 אלף מורים שאינם מדווחים – שהם בפועל, מורי קבלן."

יוסי יונה, יו״ר השדולה לחיזוק החינוך הציבורי, התייחס אתמול (שני) בוועדה לכך שהמספרים לא מלאים: ״היום מציג משרד החינוך בוועדה נתונים חלקיים ולא מדוייקים ביחס לכמות המורים שאינם מועסקים בהעסקה ישירה, בינהם מורים המלמדים במסגרת השעות הפורמליות של משרד החינוך. לא נכללים במיפוי מורי העל יסודי, עמותות וארגונים שנכנסים ללמד בבתי ספר, מורי היל״ה ומורים נוספים המועסקים במערכת החינוך הציבורית. יתרה מזאת, בו בזמן משרד החינוך מרחיב את דפוסי ההעסקה הפוגענית באמצעות חברות קבלניות. על פי נתוני הלמ״ס חלה הרחבה של מועסקים בהוראה שלא בהעסקה ישירה ומספרם עומד היום על למעלה מ-20 אלף עובדי הוראה".

"הרשות המקומית משתמשת בתאגידים העירוניים על מנת להמנע מלתת למורות תנאים של עובדות עירייה." לילי בן עמי, הקואליציה להעסקה ישירה בחינוך (תמונה באדיבות המצולמת).
"הרשות המקומית משתמשת בתאגידים העירוניים על מנת להמנע מלתת למורות תנאים של עובדות עירייה." לילי בן עמי, הקואליציה להעסקה ישירה בחינוך (תמונה באדיבות המצולמת).

דורשות העסקה ישירה

בן עמי, שבעברה גם הועסקה כמורת קבלן ושותפותיה פועלות בשטח בהתנדבות בעשר השנים האחרונות והפכו לקול ולמענה של אלפי מורי קבלן אשר דורשים את זכויותיהם. "אנחנו זה השטח, אנחנו זה התארגנויות של מורי הקבלן, אין להם אבא ואמא."

כיום מנהלת בן עמי מאבק עיקש על כך שכל המורים במערכת החינוך יהיו תחת העסקה ישירה ותחת אותו הסכם קיבוצי "זו העמדה שלנו, לצערי משרד החינוך ומבקר המדינה מכירים רק במקצועות הליבה." בן עמי ציינה לטובה את הסתדרות המורים ובמיוחד את יפה בן דוד, המזכ"לית החדשה, על כך שהיא החליטה להצטרף למאבק ויצאה בקריאה לאגד את מורי הקבלן תחת ההסתדרות. "הסתדרות המורים לא התייחסה כלל לנושא הזה עד היום ואנחנו היינו היחידים שהרמנו את הכפפה. ארגוני המורים חייבים לקחת אחריות על התופעה הזו ולאגד את כל המורים בארץ תחת אותם התנאים וההסכמים הקיבוציים, ובמיוחד חייבת להיות התערבות במגזר החרדי, ששם תנאי ההעסקה מחפירים במיוחד."

בן דויד התייחסה אתמול בוועדה לנושא וקראה למשרד החינוך לפעול באופן מידי לקליטת המורים בהעסקה ישירה. "אנחנו מתכוונים להוביל את המאבק בנוגע לקליטה ישירה של מורי הקבלן. זוהי שערוריה גדולה. מכבסים מילים כדי לצמצם את המספרים האמיתיים. המיפוי הנוכחי רחוק מלמצות. לא נאפשר שבאותם בתי ספר יהיו סוגי העסקה שונים אני קוראת לשר החינוך להורות על הפסקת משיכת הזמן, לעצור את העוול ולקלוט את כולם בהעסקה ישירה."

בן עמי בירכה את משרד החינוך והעומד בראשו, נפתלי בנט, על כך שלקח על עצמו את הצעדים הראשונים במיפוי התופעה אך הזכירה, שלמרות ההצהרות היפות, הוא עדיין ממשיך להעסיק מורי קבלן באופן ישיר: "מורי היל"ה הם מאה אחוז מתקציב המשרד, אבל הם כולם עובדי קבלן. המשרד צריך לעשות בדק בית. רואים את זה בשיעורים הפרטיים באינטרנט או ביום חינוך ארוך. המשרד צריך לעצור את ההפרטה שלו ולהעסיק בעצמו, בהעסקה ישירה את כל העובדים שלו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!