דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד מקצועי

דורשים צדק / משמרת מחאה: בית קפה בקרית אונו מעכב תשלומים לעובדים

מזה שנה וחצי שבעלי "קקאו" בעיר מסרב להעביר לארבעה צעירים שעבדו במקום שכר והחזרי הוצאות על סך 4,000 ₪. ביום חמישי האחרון הצטרפו אליהם עשרות תושבים וחברים: "לא ניתן יד לניצול"

הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).
הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות השתתפו ביום חמישי האחרון במשמרת מחאה מול בית הקפה "קקאו" בקריית אונו, שבעליו מסרב לשלם לארבעה צעירים שעבדו בו רכיבי שכר בסך העולה על 4,000 ש"ח. הצעירים מנהלים מאבק בן למעלה משנה וחצי לקבלת כספם. למרות שבמאי האחרון חתמה הנהלת בית הקפה על הסכם פשרה מול בני הנוער, שקיבל תוקף של פסק דין בבית הדין לעבודה בתל אביב – את הכסף הם עדיין לא ראו. בין המפגינים היו תושבים, פעילי האיגוד המקצועי וחבריהם של העובדים, שקראו "הסכמים צריך לכבד" ו"לא ניתן יד לניצול- קקאו, כאן עובר הגבול!".

הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).
הפגנה מול בית הקפה "קקאו" בקרית אונו (צילום באדיבות האיגוד המקצועי לנוער וצעירים).

כשסיימה אור סעדי (22), את עבודתה בבית הקפה ביקשה את השכר עבור שעות ההתלמדות שביצעה בתחילת בתחילת תקופת העסקתה. סעדי עבדה כחודשיים וחצי, ונאמר לה שהיות ולא השלימה שלושה חודשי העסקה בבית הקפה, לא ישלמו לה עבורם. החוק בישראל מחייב תשלום שכר גם עבור התלמדויות ושעות הכשרה במסגרת העבודה.

"לא הסכמתי על זה, זה הזמן שלי והעבודה שלי". לאחר כמה פעמים שניסתה בעצמה לפנות למעסיק, פנתה סעדי בעצת הוריה לאיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד אשר סייעו לה בהגשת תלונה כנגדו בבית הדין לעבודה. שלושה עובדים נוספים פנו אף הם לאיגוד בנסיבות דומות. התביעות הקיפו סעיפי זכויות סוציאליות נוספות מלבד שכר ההתלמדות. "את תלוש השכר קיבלנו רק אחרי שתבענו ודרשנו לקבל את התלושים. וגם הוא היה תלוש אחד עבור שלושה חודשים ולא שלושה תלושים עבור כל חודש" הסבירה סעדי.

"הגענו במאי לפשרה בבית המשפט שקיבלה גם תוקף של פסק דין, אבל הם עוד לא שילמו. הצ'קים פשוט לא הגיעו". כעת, בסיוע הנוער העובד והלומד הם החריפו את מאבקם למיצוי זכויותיהם. "התגובות מהשטח היו אוהדות מאוד, אנשים התעניינו בסיפור וחלקם הצטרפו באופן ספונטני להפגנה", סיפר אור גואטה, פעיל האיגוד המקצועי לנוער.
לצד הנערים אשר נוצלו בעבודתם הפגינו היום (חמישי) במשמרת המחאה גם חניכי קן הנוער העובד והלומד מקריית אונו. הנוער העובד והלומד, מלבד היותו תנועת נוער משמש גם כאיגוד המקצועי המייצג ומארגן בני נוער וצעירים בעבודה במטרה לשפר ולדאוג לזכויותיהם. כך מפעיל הארגון תיבת פניות בנושא זכויות בעבודה לבני נוער בטלפון *1121, מפיץ חומרי הסברה בנושא זכויות בני נוער בעבודה, מופיע בפני ועדות הכנסת השונות כמייצגם של בני הנוער בדיונים השונים בנושאי עבודת נוער, ומלווה בני נוער בהליכי מיצוי זכויות מול מעסיקים ואף בבתי הדין לעבודה.

"מעבר למקרה האישי שלי, אנחנו רואים תופעה של ניצול צעירים בעבודה במדינה, וצריך להשמיע את הקול הזה ולדאוג שזה לא יקרה יותר. שיבינו שאף אחד לא עובד בחינם ואין דבר כזה 'לשלם בתום זמן מסויים'. צריך לשלם בזמן". סעדי ממליצה לבני נוער ולצעירים היוצאים לעבודה להתייעץ עם מורים והורים באשר לזכויותיהם, ולפנות לאיגוד המקצועי לנוער לשאלות או לסיוע. "יש  זכויות רבות שחשוב להכיר, למשל שאסור להעסיק נוער אחרי השעה עשר, או לא לעבוד יותר משבע שעות. הם צריכים לדעת את זה, וכשהם הולכים למקום עבודה שלא יפחדו להגיד 'זה מגיע לי', או 'זה לא בסדר'. צריך לחנך גם את מקומות העבודה שלפעמים לא יודעים. וכמובן לא להיות אדישים או להתייאש כשיש עבירות כי ככה שום דבר לא ישתנה".

בעלי "קקאו" בקרית אונו סירבו להתייחס לדברים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!