דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אליפות אפריקה בכדורגל 2017

אליפות אפריקה בכדורגל / בתים מבפנים: הכירו את בית א' באליפות אפריקה 2017

הבית הראשון בטורניר מציג, על פניו, פער גדול בין שתי הפייבוריטיות הברורות - גבון וקמרון - לבין שתי הנבחרות האחרות בבית - בורקינה פאסו וגינאה ביסאו. המארחת, גבון, בונה על החלוץ המצטיין פייר אמריק אובאמיינג ובקמרון ינסו להתגבר על האווירה הרעה. כל הסיפורים, הסגלים והנתונים על בית א'

פייר אמריק אובאמיינג, חלוץ נבחרת גאבון (משמאל) (צילום: Pierre-Emerick Aubameyang (BVB)  flickr )
פייר אמריק אובאמיינג, חלוץ נבחרת גאבון (משמאל) (צילום: Pierre-Emerick Aubameyang (BVB) flickr )
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אליפות אפריקה בכדורגל, שתיפתח ביום שבת הקרוב, תיערך בגבון וההתרגשות במדינה בשיאה. הנבחרת המקומית שמחה לארח, בפעם השלישית, את כוכבי הכדורגל האפריקאים הגדולים בעולם.

גביע אליפות אפריקה (צילום: AP)
גביע אליפות אפריקה (צילום: AP)

הפעם מצפים בגבון ללכת עד הסוף, הרבה בזכות בחירתו של פייר אמריק אובימיאנג – אחד החלוצים הגדולים בעולם – לייצג את ארץ הולדתו של אביו ולא את צרפת.

לקראת הטורניר, בואו נכיר טוב יותר את בית א'.

בית המארחת

הבית הראשון בטורניר מציג, על פניו, פער גדול בין שתי הפייבוריטיות הברורות –  גבון וקמרון – לבין שתי הנבחרות האחרות בבית – בורקינה פאסו וגינאה ביסאו.

גבון תופיע, כאמור, עם הכוכב האפריקאי הגדול בעולם היום פייר אמריק אובימיאנג, שחקן העונה בליגה הגרמנית שמככב במדי בורוסיה דורטמונד. נבחרת קמרון תופיע הפעם ללא כוכבה הגדול, והקפטן לשעבר, סמואל אטו, אבל תציג נבחרת שופעת בכוכבים כמו וינסנט אבובקאר (בשיקטאש), ניקולס אנקולו (ליון) ורבים נוספים. בורקינה פאסו וגינאה ביסאו ינסו להפתיע את שתי הגדולות.

משחקי הבית יתחילו ביום שבת, ה14.2, בשעה 18:00. במשחק הפתיחה יתמודדו גבון לגינאה ביסאו. בהמשך הערב, ייפגשו נבחרת קמרון ובוריקנה פאסו.

כל המשחקים של בית א' יתקיימו באצטדיון עומר בונגו (35,000 מושבים).

גבון – המארחת

דירוג פיפ"א:111

גבון לא נחשבת לאחת האריות של נבחרות אפריקה. היא מעולם לא עברה את רבע הגמר בטורניר ולא העפילה לאף מונדיאל. אך הפעם היא נהנית לא רק מהקהל הביתי הנהדר שלה, אלא גם מאחד החלוצים הטובים בעולם.

פייר אמריק אובאמיינג, חלוצה של דורטמונד, מחוזר על ידי ריאל מדריד והסכום המדובר מגיע עד 80 מיליון אירו. החלוץ הנהדר כבש מתחילת השנה 20 שערים ב 22 משחקים.

לאובאמיינג סיפור חיים מורכב ומעניין, שמייצג את אחת הדילמות הגדולות ביותר בכדורגל האפריקאי כיום. הוא נולד בצרפת, לאמא ממוצא ספרדי ואבא שחקן כדורגל בנבחרת גבון, ובילה חלק גדול מהקריירה שלו בליגה הצרפתית. אביו החל לעבוד כסקאוט של מילאן האיטלקית, ולקח את שלושת בניו לשחק בקבוצות הילדים של מועדון הפאר.

הכישרון של אובאמיינג התפרץ במהלך טורניר אליפות העולם לקבוצות נוער , שם כבש שבעה שערים בשישה משחקים, והפך בן רגע לכוכב מלא פוטנציאל. בנבחרת גבון ניסו לצרפו לנבחרת הלאומית, אך אובאמיינג סירב תחילה, כי כמו כל שחקן כדורגל צעיר הוא חלם לייצג את אחת הנבחרות הגדולות בעולם. ואכן, הייתה לו אפשרות להוציא דרכון ולנסות להתקבל לנבחרות ספרד, איטליה וצרפת.

אחרי שנה של ישיבה על ספסל מילאן, עבר אובאמיינג בהשאלה לדיז'ון מהליגה הצרפתית השנייה שם הציג יכולת טובה וכבש שמונה שערים. במהלך אותה עונה, הוא נעתר להזמנה לנבחרת צרפת הצעירה. אובאמיינג המשיך לשחק בליגה הצרפתית חמש שנים נוספות,  אך כבר בתחילת הקריירה שלו, בגיל 21 וכנראה בהשראת אביו, החליט בכל זאת לזנוח את החלום להניף את גביע העולם עם נבחרת צרפת ולהצטרף לנבחרת גבון הקטנה.

שש שנים מאז אותה החלטה, מגיע החלוץ המהיר בעולם, שהפך כבר מזמן לגיבור לאומי, להראות לכולם שלא תמיד הבחירה צריכה להיות באופציה הנוצצת אלא דווקא ללכת עם הלב.

יופיעו שישה שחקנים נוספים בסגל הנבחרת שגדלו בצרפת, חלקם אפילו שיחקו בנבחרות הצעירות של צרפת, אך בהגיעם לבגרות החליט לייצג את המדינה ממנה היגרו הם או הוריהם.  מלבד אובאמיינג, יככבו בסגל ברונו אקיול מנגה, בלמה של קארדיף; דידייה נדונג, קשרה האחורי של סנדרלנד; ושחקנה הצעיר של יובנטוס מריו למינה.

את הנבחרת יוביל המאמן הספרדי הוותיק אנטוניו קאמצ'ו שאימן בעבר בריאל מדריד, בנפיקה, אספניול ונבחרת ספרד.

סגל:

שוערים: דידייה אובונו(אוסטנד,בלגיה), יאבס ביטסקי מוטו(מואוננה,גבון), אנטוני מפא מזוי(ללא קבוצה)

הגנה: ברונו אקיול מנגה(קארדיף,אנגליה),ללויד פאלון(רד סטאר, צרפת), ארון אפידנגוי(לאבל, צרפת), יוהאן אוביאנג(טרוי, צרפת), בנג'מין זה אונדו(מוסטה,מלטה), פראנק אובמבו(סטדה מנטג',גבון), יוהאן ואטצ'ר(סדאן,צרפת).

קישור: אנדרה ביוגו פוקו(קארבוקספור,טורקיה), לוי מדינדה(ז'ימנסטיק טרגונה,ספרד), קאקו גלור קאנגה(הכוכב האדום,סרביה),סמסון מבינגוי(ראג'ה קאזבלנקה,מרוקו), מרלין טאנדז'יגורה(האקקה,סין), דידייה נדונג(סנדרלנד, אנגליה),מריו למינה(יובנטוס,איטליה), סדריק אונדו ביוגה(מואוננה,גבון), דניס באונגה(טורס,צרפת) סרג' גיונייר מארטינסון אנדואלי(ברומפוצ'קרנה,שבדיה).

התקפה: פייר אמריק אובימיאנג(דורטמונד,גרמניה), מאליק אבונה(טיינג'ין טדה,סין), סרג' קווין(ליירה,פורטוגל).

קמרון – למרות המרד הגדול

דירוג פיפ"א:65
כינוי: האריות
זכייה באליפות: 1984,1988,2000,2004

נבחרת קמרון מגיעה, כמו בכל אליפות, עם סגל מעולה וציפיות גבוהות. אך מצב הרוח במחנה הקמרוני מרוסק, כי מעל הכל עומד ענן גדול של אווירה רעה.

הנבחרת הייתה אמורה לעבור תהליך של הצערה, אחרי פרישתם מהנבחרת של אלכס סונג, סמואל אטו והדור הישן שהוביל את הנבחרת הלאומית בעשור האחרון. שחקנים צעירים הוזמנו להוביל את הנבחרת בתקווה לזכייה מחודשת בגביע.

בתוך כל זה, החליטו שמונה שחקנים בסגל הרחב למרוד ולהודיע במשותף שלא יצטרפו לנבחרת וכי הם מעדיפים להמשיך לשחק בליגות האירופיות השונות. ההפתעה הגדולה ביותר הייתה שבלם ליברפול, ג'ואל מטיפ,  שאמור היה להיות הכוכב החדש של הנבחרת והעוגן ההגנתי שלה היה זה שהוביל את המרד.

מוביל המרד: ג'ואל מאטיפ (תמונה מתוך ויקימדיה)
מוביל המרד: ג'ואל מאטיפ (תמונה מתוך ויקימדיה)

ראשי ההתאחדות הקמרונית החליטו לא לתבוע את הקבוצות בהן משחקים ה"המורדים" –  אייאקס, ליברפול, שאלקה ומרסיי – כדי לא להעכיר את האווירה במחנה. הנבחרת תצטרך להסתדר כעת ללא חלק משמעותי בהרכב המתוכנן.

למזלה של קמרון, נותרו לה עדיין הרבה שחקנים טובים שיובילו את הנבחרת כמו וינסנט אבובקאר, חלוצה הנהדר של בשיקטש; ניקולאס נקולו, בלמה המצויין של ליון; וקשרה ההתקפי של מרסיי קלינטון אנז'י.

https://www.youtube.com/watch?v=of9Ilu2AISY

את כל החבורה הזאת מוביל המאמן הבלגי  הוגו ברוס.

סגל:

שוערים: פבריס אונדה(אתלטיקו סביליה,ספרד), ג'ולייס גודה( אז'אקסיו,צרפת),ג'ורגס בוקווה(קוטון ספורט,קמרון)

הגנה: ניקולאס נקולו(ליון, צרפת), אמברואה אויונגו(מונטריול,MLS),מיכאל נגדג'וי נגדג'י(סלביה פראג,צכיה),   אדולפה טקאוי(סושו,צרפת), מוחמד דג'טי(ז'ימנסטיק טרגונה,ספרד),קולינס פאי(סטנדרד ליאז', בלגיה), ג'ונתן נגיוון(פרוגרסו,אנגולה), ארנסט מאבוקה(ז'לינה,סלובקיה).

קישור: אדגר סאלי(נירנברג,גרמניה), ג'ורג'ס מנדייק(מץ, צרפת), קלינטון אנז'י(מארסיי,צרפת), סבסטיאן סיאני(אוסטנד,בלגיה), ארנאוד דג'אום(הארט,סקוטלנד), פראנק בויא(אפז'ס אקדמי,חוף השנהב).

התקפה: וינסנט אבובקאר (בשיקטש,טורקיה), בנג'מין מוקנג'ו(לוריין, צרפת), ז'אק זואה(קייזרסלאוטרן,גרמניה), קארל טוקו אקאמבי(אנז'ה,צרפת), רוברט אנדיפ טמבה(ספרטק טרנבה,סלובקיה), קריסטיאן באססוגוג(אלבורג,דנמרק).

 

בורקינה פאסו – הנה הם באים הסוסים הירוקים

דירוג פיפ"א:50
כינוי: סוסי ההרבעה

לפני ארבע שנים הפתיעו הסוסים את כולם והגיעו עד גמר הטורניר. האם הם יוכלו לשחזר את ההישג? כנראה שלא. אבל העפלה מהבית המוקדם בהחלט אפשרית.

מי שיובילו את הנבחרת יהיו סטיב יאגו בלם טולוז; בקארי קונה בלם מאלגה; צ'רלס קאברונה, קשרה האחורי של קראסנודר מצמרת הליגה הרוסית; ומעל כולם ינצוץ היהלום הצעיר של הנבחרת ברטנארד טראורה, שחקן הכנף של אייאקס שכבש חמישה שערים ובישל ארבעה נוספים מתחילת השנה.

https://www.youtube.com/watch?v=bEdZ7zH4LZ0

טראורה גדל במחלקת הנוער של צ'לסי והושאל ממנה לאייאקס במטרה לצבור ניסיון ולחזור מוכן יותר לליגה האנגלית. גם אחיו הגדול, אלן, משחק בנבחרת והיה מועמד בקיץ למכבי חיפה.

אם הכוכב הצעיר לא יקרוס מהציפיות, וההגנה החזקה תשמור על יציבות, יש לנבחרת של המאמן הפרטוגלי  פאולו דוארטה יש הרבה מה להציע באליפות הזאת.

סגל:

שוערים: ג'רמיין סנאו(באביס,צרפת), קופי קואקו(מימוסאס, חוף השנהב), אבובאקר סבטדוגו (קאדיוגו,בורקינה פאסו)

הגנה: בקארי קונה(מלאגה,ספרד), סטיב יאגו(טולוז,צרפת), יסופו דאויו(ברקנה,מרוקו), פטריק מולו(סמואה, מצרים), יעקובו קוליבלי(דיאולוסו, בורקינה פאסו), סולימאן קונדה(מימוסאס,חוף השנהב), יוסוף פארו(סנטוס, דרא"פ).

קישור: צ'רלס קאברונה(קראסנודר,רוסיה), אלן טראורה(קייסריספור,טורקיה),אבדו ראזק טראורה(קרבוקספור,טורקיה), אדמה גוירה(לאנס,צרפת), בקארי סארה(מוריירנסה,פורטוגל), בלאטי טורה(אמוניה ניקוסיה,קפריסין).

התקפה: ג'ונתן פיטרויפה(אל נאסר,דובאי), אריסטידה באנסה(צ'יפה יונייטד), פריג'וס נאקולמה(קייסריספור,טורקיה),ברטרנד טראורה(אייאקס,הולנד), ג'ונתן זונגו(אלמריה,ספרד), בנואה דיאוורה(סמואה, מצרים), צ'רלי באהיה(שריף, מולדבה)

גינאה ביסאו – לא מובנת מאליה

דירוג פיפ"א: 68
כינוי: הזאבים הטלואים

הנבחרת הקטנה והחלשה הפתיעה רבים כשהצליחה להעפיל משלב המוקדמות, שכלל את קונגו וזמביה הפייבוריטות. אבל למרות ההעפלה המשמחת, הנבחרת לא הייתה בטוחה שתוכל להשתתף בתחרות.

גינאה ביאסו העפילה לאליפות כבר שלוש פעמים בעבר, אך כל פעם נאלצה לוותר על השתתפותה וסיפורה העצוב חושף את הקושי האדיר של המדינות הקטנות והעניות ביבשת להתחייב להשתתפות בטורניר.

חודש לפני תחילת הטורניר, אפילו מאמן הנבחרת לא היה בטוח שהממשל המקומי ימצא תקציב לשלוח את הנבחרת לתחרות.

https://www.youtube.com/watch?v=4nMR0xWZN98

הסגל של הנבחרת הוא אנונימי. 12 מתוך 22 השחקנים משחקים בקבוצות קטנות בליגה הראשונה והשנייה בפורטוגל. השחקן הבכיר ביותר הוא אבל קמארה, שחקנה של בואבישטה הפורטוגלית. קמארה הצליח לכבוש השנה 3 שערים ב-14 הופעות בליגה.

את הזאבים הטלואים יוביל המאמן המקומי בארסיו קאנדה.

סגל:

שוערים: ג'ונאס מנדס(ביירה מאר,פורטוגל), פפה מ'באיה(אורלנה,ספרד), רוי דאבו(קובה דה פידדה,פורטוגל).

הגנה: ארידסון(פריאמונדה,פורטוגל), מאמודו קאנדה(תונדלה, פורטוגל), רודינלסון סילבה(ללא קבוצה), אגוסטינו סוארס(ספורטינג דה קובילה, פורטוגל), ג'וארי סוארס(מאפרה,פורטוגל),עמנואל מנדי(קיאחלאול,רומניה).

קישור: ז'יז'יניו(לבדיאקוס,יוון), אידריסה קמארה(אבלינו, איטליה), פיקואטי(בראגה ב',פורטוגל), נאני סוארס(פלגאוירס,פורטוגל), טוני סילבה(לבדיאקוס,יוון), לאסאנה קאמרה( אקדמיה דה ויסאו,פורטוגל), פרנסיסקו ג'ונייר(סטרומסגודסט,נורבגיה).

התקפה: ז'ואאו מריו(צ'אבס,פורטוגל), פרדריק מאנדי(אוסלאן יונדאי, דרום קוריאה),אבל קאמרה(בואבישטה,פורטוגל), אלדאיר(אלהננסה,פורטוגל)

התחזית

נבחרת גבון,בגיבוי הקהל המקומי תעלה ותרשים בדרך להעפלה מהבית המוקדם עם ניצחונות יפים וריבוי שערים. גיאנה ביסאו, מנגד,  תנסה לייצג בכבוד אבל תפסיד את כל משחקיה.

הקרב האמתי, עם כן, הוא בין נבחרת קמרון העדיפה וההגנה החזקה והיציבה של בורקינה פאסו. המשחק בניהם יקבע, כנראה, את גורל העולה לרבע הגמר. יהיה מעניין לראות איך נבחרת קמרון מתמודדת מנטלית עם מרד השחקנים, היסטוריית אליפויות הגדולות מלמדת שגם הנבחרות החזקות ביותר מתקשות להתמודד עם משברים מנטלים וקמרון בקלות תוכל למצוא עצמה מחוץ לשלבי ההכרעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!