דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים ריבלין

בריאות / תחקיר ערוץ 2 מראה צדדים לא מוכרים לציבור של שר הבריאות ליצמן

תחקירו המטלטל של חיים ריבלין לחדשות 2 חושף צד מטריד בהתנהלות השר ליצמן | תחקירני חדשות 2 שייצגו חברת סיגריות אלקטרוניות פיקטיבית, הצליחו בעזרת כמה אלפי שקלים להיפגש תוך מספר ימים עם שר הבריאות, במטרה להבטיח את עסקיהם

ליצמן בכנס המודיע (צילום: דבר ראשון).
ליצמן בכנס המודיע (צילום: דבר ראשון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

העיתונאי חיים ריבלין חשף ביומיים האחרונים בחדשות 2, את הקשר בין חברות הטבק למשרד הבריאות, ואת הדרך הקלה ללשכת השר שעוברת בעיתון 'המודיע' ומשולבת במעטפות כסף.

מהתחקיר עולה כתב אישום חריף כנגד התנהלות משרד הבריאות, והקלות בה חברה מסחרית יכולה, אפילו אם מדובר בחברה המוכרת את אחד הגורמים המובילים בישראל למוות ממחלות – סיגריות, להכנס אחר כבוד למפגש עם שר הבריאות, ולזכות בהבטחות בעלות משמעויות מסחריות מפליגות. תחקריני חדשות 2 הקימו חברה פיקטיבית לסיגריות אלקטרוניות, והגיעו לעיתון 'המודיע' ברצון כביכול לפרסם קמפיין למוצר. יש לציין כי המודיע, הוא עיתון חסידות גור, שעל מאמיניה נאסר לעשן. ב'המודיע' פוגשים התחקירנים את כתב הנדל"ן של העיתון יעקב רייניץ, אשר מבטיח להם שתמורת 4,000 שקלים הוא יסדר להם פגישה עם שר הבריאות. דרך קשריו של רייניץ עם אחד האנשים המקורבים לשר ליצמן, מוטי בבצ'יק, שאמר לתחקירנים, "בעיקרון אני עובד אצל רייניץ, אבל ככה בקטנה לפעמים אני נמצא אצל ליצמן", ספק בבדיחות הדעת ספק בכנות, מצליחים התחקירנים להגיע לפגישה עם פרופ' איתמר גרוטו, מנהל שרותי הבריאות לציבור, אחת מהעמדות המקצועיות הבכירות במשרד הבריאות, אולי הבכירה שבהן.

נראה שליצמן הוא איש עשייה, אבל מה קורה בדרך לשם ואילו עוד אג'נדות מקדם כבוד השר בדרך למדינה נקייה מג'אנק פוד?

אחד הדברים הכי קשים במערכת הבריאות ואחד הגורמים המרכזיים להתחזקות השר"פ הוא זמן ההמתנה. לעיתים מדובר בהמתנה לניתוח שמגיעה לחצי שנה, ואפילו לתור לרופא מומחה בקופת החולים, צריך להמתין שבועות ארוכים. רבים ודאי יתקוממו והתקוממו עקב הצפייה בתחקיר, בו רואים כיצד בתוך שבוע וחצי מהרגע שרייניץ מקרובו של ליצמן קיבל 2,000 שקלים, הגיעו תחקירני חדשות 2 לפגישה עם אחד האנשים הבכירים במשרד הבריאות, המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו.

להגנתו של גרוטו יש לציין כי הוא פחות נלהב מהפגישה, כפי שרייניץ נשמע בתחקיר אומר, "איתמר טען שיש אמנה בינלאומית בנושא הזה והוא לא יודע אם הוא צריך להיפגש", אומר לנו רייניץ. "הוא ניסה ככה להתחמק, לא יודע למה. ואז הלחצתי קצת יותר, אז בסדר… אז הוא הסכים לפגישה". בפגישה עצמה אומר גרוטו, "למעשה היום אין שום רגולציות. יכולים להביא מה שרוצים מתי שרוצים ואיך שרוצים, אין לנו שום סמכות רגולטורית. יש לכם מזל, יש לכם שר והוא לא ממש נגד הרעיון".

בחלק השני של התחקיר ואחרי מעטפת כסף נוספת שמועברת לרייניץ, מצליחים תחקירני התכנית להגיע ללשכתו של השר. לפני הפגישה מעדכן רייניץ שנציגי חברת הסיגריות 'פיליפ מוריס' נפגשו גם הם עם השר. בפגישה עצמה אומר ליצמן לתחקירנים שהוא כרגע "עוסק בג'אנק פוד ולא בג'אנק עישון". ליצמן מבקש מהתחקירנים להיות בקשר עם רייניץ ושהוא יעדכן אותם. זמן קצר לאחר הפגישה רייניץ אכן מתקשר, ואומר שלשר אין כוונה לעסוק בנושא בזמן הקרוב, ושהם יכולים להתחיל לייבא את הסיגיריות האלקטרוניות בראש שקט.

שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש פלאש 90
שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש פלאש 90

מהתחקיר לא ניתן להבין אם ליצמן אכן מודע לכסף שעובר לרייניץ, אך גם כך אין ספק שמדובר בהתנהלות בעייתית מאוד. רק בשבוע שעבר סיימה ועדת סל התרופות את עבודתה, לכל אורך הדיונים הועדה הצהירה על המקצועיות שלה, ליצמן חזר ואמר שאין לו קשר להחלטות המתקבלות – אבל האם ניתן להאמין לו? גם בוועדה ישב מקורב לליצמן מחסידות גור, מנכ"ל חברה קדישא תל-אביב, הרב אברהם מנלה. האם לאור הבעייתיות שעולה מהתחקיר של חדשות 2, ניתן להיות בטוחים שהמקורבים לשר פועלים בנקיון כפיים?

ליצמן הוא אחד השרים הפופולריים בממשלה, והוא גם אחד השרים החזקים והמשפיעים ביותר. שר הבריאות נוהג להעיד על עצמו שהוא מקדם אג'נדה חברתית, ובמהלך כהונתו אכן קרו גם דברים חיוביים במערכת הבריאות. עם זאת ישנן הבטחות שליצמן הבטיח ולא נראה כי קודמו. בשבוע שעבר כשנשאל על-ידי האם התפתח משהו בסוגיית הביטוח הסיעודי, ביקש ליצמן להימדד על ידי המעשים שלו ולא על ידי דיבורים.

נראה שליצמן הוא איש עשייה, אבל מה קורה בדרך לשם ואילו עוד אג'נדות מקדם כבוד השר בדרך למדינה נקייה מג'אנק פוד? לאור התחקיר, נתגלע משבר אמון רציני מאוד בין המשרד שאמור לדאוג לדבר הכי יקר לנו – הבריאות, ובין הציבור. ליצמן יאלץ לערוך חשבון נפש ארוך עם עצמו ועם מקורביו.

ערוץ 2 הביא במהדורת החדשות שלו את התגובות של הגורמים הקשורים בתחקיר, לרבות הכחשה של עיתון 'המודיע' לגבי אופן הפעולה המיוחס לו. מובאת כאן למטה תגובת שר הבריאות ליצמן במלואה.

תגובת לשכת שר הבריאות יעקב ליצמן לתחקיר חדשות 2:

"מדובר במסך עשן שאין בו אף גפרור אחד של אמת. זהו קמפיין מתוזמן ומאורגן של גורמי אופוזיציה וגורמים נוספים, שמטרתו לנגח ולפגוע בשר המוערך ביותר בישראל. בניגוד גמור לנטען, שר הבריאות יעקב ליצמן הינו נגד עישון ופועל בכל דרך לאורך השנים למנוע נזקי העישון והורדת מספר המעשנים. העובדה היא שאחוז המעשנים בפועל אף ירד במהלך השנים בהם כיהן ליצמן כסגן שר, כח"כ וכשר. כסגן שר הבריאות הוביל ליצמן את חוק הגבלת פרסום מוצרי טבק, שדווקא מחליפתו גרמן כשרת הבריאות הורידה מסדר היום. השר ליצמן תמך בזמנו בדרישה לחייב את חברות הסיגריות לפרסם אזהרות נגד העישון תוך הדגשת נזקי העישון, בשטחי פרסום מוכפלים, מה שהיה מביא תועלת גדולה יותר לטובת מניעת העישון. בדיקה מקצועית אובייקטיבית מוכיחה כי שר הבריאות ליצמן מוביל על קודמיו בקידום מניעת העישון ובהתאם לעמדות הדרגים המקצועיים. כבר בהיותו ח"כ תמך ליצמן בהעלאת מחירי הסיגריות כדי למנוע הרחבת מעגל המעשנים. השר ליצמן מקדם חקיקה שתרחיב את המקומות האסורים לעישון במרחב הציבורי, כגון בתי חולים וסביבת גני ילדים. כמו-כן דווקא השר ליצמן הוא זה שהצליח להעביר בחוק צו האוסר עישון בבתי ספר. האמירות לפיהן השר נמנע מלהטיל מגבלות על סיגריות אלקטרוניות אינן נכונות. שכן המשרד בראשותו נמצא בהליך עבודת מטה מואץ לעדכון החקיקה בתחום סיגריות אלקטרוניות ותחליפים אחרים. בהוראת השר ליצמן, נכלל נושא מניעת עישון במסגרת "עמודי האש" של משרד הבריאות והוקצה תקציב מיוחד למהלך הסברה לאומי נגד עישון. האישור שניתן לאריזת סיגריות גדולות (פאקט) באמצעות צלופן, הסתמך על עמדתו המקצועית של מנכ"ל משרד הבריאות, שכן האריזה השקופה מבליטה את האזהרות המופיעות כחוק, וכפי שנקבע ברוב מדינות העולם (ביניהם ארה"ב, צרפת, איטליה, בלגיה, גרמניה, הולנד, שוויץ ועוד). הדבר אף הוגש כחלק מתקנות משרד הבריאות נגד העישון, שלצערנו לא התקבלו, בשל הורדת הצעת החוק בידי שרת הבריאות דאז. השר ליצמן פוגש כל גורם שהוא בכל ענף ותחום, כל עוד זה אינו נוגד את החוק כמובן. כל פעילות השר בנושא האמור עומדת בקנה אחד עם החוק בישראל ובעולם.

טענות שונות על ניגוד ענינים כביכול וקשרי מסחר ושיווק בין השר ליצמן לעיתון המודיע אין בהן יסוד. מדובר בטענות ממוחזרות שהועלו בעבר בידי ח"כ מיקי רוזנטל ונבדקו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונדחו על ידו. היועצת המשפטית של משרד הבריאות דחתה את הטענות חסרות הבסיס על ניגוד עניינים וקבעה כי השר ליצמן פועל לטובת הציבור. בתשובה מטעם היועץ המשפטי לממשלה לטענות הללו נאמר מפורשות כי לא נמצאה אינדיקציה שלשר יש זיקה אישית עם העיתון, זאת ועוד מודגש בדברים כי עצם העובדה שגוף מסויים מזוהה עם מפלגה או סיעה אינה פוסלת את השר מעיסוק בענינים העשויים להשפיע על העיתון. יודגש, לשר ליצמן אין כל קשר עסקי או מסחרי לעיתון המודיע ולהליכי השיווק של העיתון. מעולם לא קיבל השר שום החלטה שקשורה בשום צורה להיבטי השיווק והפרסום של עיתון המודיע. כידוע לכולם, מזה שנים רבות מועסקת אשת השר כפקידה בעיתון. עובדה זו מעולם לא היתה חלק משום שיקול כלכלי ו/או שיווקי בכל הקשור להחלטות השר. ברור כי הליכי החקיקה בעניין פרסום נגד עישון אינם משפיעים על עיתון מסויים, אלא באופן כללי, וכי לפרסום או אי פרסום בעיתון המודיע לא היה כל משקל באשר להחלטת השר בנושא. מדיניותו והחלטותיו של שר הבריאות למיגור נזקי העישון הינן מקצועיות ובלתי תלויות. יש לדחות כל ניסיון לחבר בין עמדתו הברורה של השר נגד עישון ולהחלטותיו בנושא, כביכול לטובת כלי תקשורת כאלו ואחרים. נדהמנו לשמוע כי לטענתכם גורם מסחרי הציע תשלום תמורת קידום פגישה עם השר. מבלי לאשר או להכחיש את הדברים האמורים, לאור קוצר הזמן בבקשתכם לקבלת תגובה, ברור כי מדובר במעשה פסול מיסודו וככל שהדברים נכונים, השר יפנה מיידית לגורמים הרלוונטיים בכדי לבדוק זאת לעומק לאלתר. ברור כי לשר הבריאות או מי מלשכתו לא היה שום מידע על כל התקשרות של מר רייניץ עם גורם אחר, אם אכן היתה כזאת. למר רייניץ אין כל תפקיד או מינוי בלשכת השר, וככל שנאמרו הדברים ע"י רייניץ או כל גורם אחר, מדובר בהתרברבות חסרת בסיס שנאמרה על דעתם בלבד. שר הבריאות ליצמן נוהג להיפגש עם כל גוף או חברה שמבקשים להגיע ללשכתו וכי אין כל צורך לשלם לאף אחד כדי לפגוש את השר. כידוע, השר ליצמן נגיש לכל פונה ואף היחיד שפרסם ברבים את מספרי הטלפון בלשכתו  ושל כל עוזריו.

מרגע שהנושא הובא לפתחם של נציגי השר פעלו אלה עפ"י כל כללי מנהל תקין ובאופן אשר משקף את יושרתם של המעורבים מטעם משרד הבריאות. מיד עם הפניה ליועץ השר, הופנו נציגי החברה לגורם המקצועי הרלוונטי במשרד הבריאות, תוך הבהרה כי עמדת הגורם המקצועי היא הרלוונטית. לאחר מכן גם בפגישת השר עם נציגי החברה הבהיר השר כי הוא לא יסטה מהמלצות הגורמים המקצועיים. מדובר בהתנהלות אשר לא נפל בה כל פגם ואנו דורשים כי בכתבה תובא סקירה מלאה על האמור. כאמור, בפגישה הבהיר השר כי ההחלטה בנושא שהועלה נתונה בידי גורמי המקצוע במשרד. בדיוק כמו בכל פגישה, נוהג השר להודיע בסיומה למשתתפים שידברו עם מי שביקש לתאם את הפגישה. עובדת היות שר הבריאות מוערך ומקובל בכל חלקי העם, המעריכים פעילותו החשובה בקידום מערכת הבריאות ולטובת ציבור החולים בישראל, הינה לצנינים בעיני גורמים שונים, הפועלים להכפישו ולפגוע בשמו הטוב. שר הבריאות נחוש להמשיך בפעילותו המאומצת למען הבריאות של כולם, בשקיפות מלאה וללא משוא פנים, ללא הבדל דת, גזע, ומגזר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!